• Galia

Ljusterapi eller wake-up light

Tänkte höra om någon har erfarenhet av väckning med wake-up light. Funderar på att köpa en, men skulle vilja veta

- Funkar det? Alltså märker ni någon skillnad på trötthet osv
    - Vilken modell ska man välja?
    - Fördelar/nackdelar med olika modeller
    - Vissa har olika ljud (vågornas brus, fågelkvitter) också, är det värt
    pengarna?
    - Är det bättre att istället köpa en ljusterapilampa och ha hemma/på kontoret?
    - Kan ni rekommendera modell/märke

Har även sett att det finns lampor som fungerar som wake-up men har ett ljus som även gör den lämplig för ljusterapi och det vore kanske det ultimata, men ljuset såg så blått och kallt ut jämfört med de andra...

• Svar på tråden Ljusterapi eller wake-up light
  • tamate

vi har en, köpte en till gubben som jämt försov sig och han slutade me det. han märjker ingen skilnad på tröttheten men jag tycker han går upp snabbare och inte håller på och snooozar hela tiden.
    jag köpte originalet från philips, lampan ska räcka jättelänge så köper du en på blocket så ska ju det inte göra något.
    vi kör med fågelkvitter, jag vaknar inte va dom men när jag vaknar så är dom förjäkla irriterande så om inte gubben vaknar och stänger av dom så vaknar jag tillslut och mer eller mindre sparkar till honom =)

vi har denna modellen och kikar du runt p martson så är det några där som har testat denna =)

testklubben.smartson.se/blogs/testpiloter_testar_philips_wakeuplight/archive/2009/06/14/philips-wake-up-light-hf3475-01.aspx

• Galia

har jag lagt detta i fel kategori, eller är det bara en på hela fl som har en sån där lampa?

• sanneb

Vill oxå veta ...

får se om tråden kommer igång igen

• Galia

Jag hoppas också att fler som har testat ngn sådan lampa kunde svara

Sedan jag startade tråden har jag sökt lite på egen hand och hittade bl.a. denna artikel i tidningen Hälsa som hade gjort ett test också med betyg och ïnfo

www.kraftshop.se/bilder/Test_gryningssimulatorer.pdf

Jag har fallit lite för lampan Dr light som var en av de som fick bäst i testet och som var relativt snygg dessutom. Har ju sett Philips lampor irl och de ser ju rätt plastiga ut

Hoppas länken funkar

Svar på tråden Ljusterapi eller wake-up light