• anni83

Bältesstol till 3 åring!?

Hej alla..=)

jag vill bara ha lite åsikter angående en sak för att se om det är jag som överdriver eller om svärmor har fel...

såhär är det: vi köpte  i somras en jättebrabilbarnstol till våran dotter,en akta graco som dessutom var vändbar.
    våran dotter sitter jättebra bakåtvänd kan även tilläggas,
    vi har ingen egen bil utan tänkte mest ha den i farfar och farmors bil,eftersom deras var för liten, när jag föreslår att dom kan ta den nya vi köpt så säger dom att dom ska köpa en egen.
    jaha tänkte jag det var ju rätt onödigt med tanle på att vi precis köpt en ny.

då visar det säg att dom köpt en såndär bilbältesstol ifrån öb!!

och när jag säger det så säger dom: men vadå den är ju ifrån 15 kg(min dotter väger för övrigt 14 och är bara 95 cm lång)

och när hon sitter i den så skär nästan bältet in i halsen på henne,eftersom hon är för kort!

så vad är grejen?

är det jag som blivit knäpp? eller är hon för liten för en sån?

ser liksom ingen nödvändihet att vända henne framåt ens eftersom hon sitter jättebra bakåtvänd.

hjälp mig agrumentera=)
    tänkte även höra om någon kan länka den där filmen som visar skillnaden mellan framåtvänd bilbarnstol och bakåtvänd bilbarnstol vid en krock?
    tänkte nämligen maila den till svärmor..=)

• Svar på tråden Bältesstol till 3 åring!?
  • Javah

Jag hade bara sagt: det är mitt barn, jag bestämmer och jag vill att hon sitter bakåtvänd tills hon är minst 4år som rekomenderat.... och sedan förklarat att det har med nackens att göra, inte vikten. Det har de antagligen inte koll på eftersom de inte själva har småbarn.

• anni83

åhh vad det känns skönt å ha rätt=) fattar mest inte varför dom ska envisas med att ha den i öht??? principsak tror jag!

• Tutilure

För det första så är det rekommenderat att man väntar tills barnet är minst 4 år (helst äldre!) innan man vänder framåt.
    Sen väger hon för lite för den stolen.
    Och du ska inte behöva argumentera för att du vill ha henne bakåtvänd! Det är du som är förälder, alltså är det du som bestämmer!

Filmer finns det en hel massa på youtube. Bara att söka på rearfacing childseat.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Lantani

Helt galet att hon ens föreslår en sådan sak.
    Ett barn ska vara minst 4 år och minst 15 kg för att få vändas framåt.

Tänk på att en sk kombistol (vändbar) helst inte bör användas framåt eftersom att den är ganska tung och barnet då lätt krycks mellan stol och bälte vid en krock.

• blå fisk
    Lantani skrev 2009-12-08 21:09:35 följande:
    Helt galet att hon ens föreslår en sådan sak.Ett barn ska vara minst 4 år och minst 15 kg för att få vändas framåt.Tänk på att en sk kombistol (vändbar) helst inte bör användas framåt eftersom att den är ganska tung och barnet då lätt krycks mellan stol och bälte vid en krock.
    Fast jag kan på sätt och vis förstå att svärmor i det här fallet inte har full koll. Men det är extremt drygt att behöva stångas för en sak som man själv känner är självklar. Det är klart dumt att vända på en fyraåring och jag tycker absolut att TS inte ska ge sig.

Mina svärföräldrar skulle säkerligen kunna göra samma sak, eller bara köpa en bälteskudde förmodligen.
  • Lantani

blå fisk skrev 2009-12-08 21:12:58 följande:

Fast jag kan på sätt och vis förstå att svärmor i det här fallet inte har full koll. Men det är extremt drygt att behöva stångas för en sak som man själv känner är självklar. Det är klart dumt att vända på en fyraåring och jag tycker absolut att TS inte ska ge sig. Mina svärföräldrar skulle säkerligen kunna göra samma sak, eller bara köpa en bälteskudde förmodligen.
    Helt klart så ska ts inte ge sig. Mitt barn, så jag sköter barnens säkerhet oavsett hur mycket tjabb det blir. Min son ska sitta bakåt till minst 4, om han så ska sitta med knäna i ansiket, men säkert ska han minsann åka.
  • FrkJenny

Tycker inte att du ska behöva argumentera alls utan bara tacka och säga att den kommer bli jättebra när flickan blivit tillräckligt gammal att åka framåtvänd på ett säkert sätt, men tills dess sitter hon förstås bakåtvänd.

Erbjud dig att förvara den hemma hos er tills dess

• myskatt

Argument?

De får helt enkelt inte köra henne nånstans?

Vår dotter är fyra och ska sitta bakåt ett år till. Svärmor har gnällt sen T var ett par år, hon måste ta någon av våra bilar om hon ska köra Tilde. När vi köpte ny bil och installerade stolen kom komentaren "Men hon sitter ju med böjda ben". OCH? Det ska du skita i sa jag rakt ut.

Hon har fått alla länkar och filmer etc i flera år men det går inte in ändå. Hon får helt enkelt inte åka med T i sin bil på nån jävla kudde!

Blir arg bara jag tänker på det .

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
Svar på tråden Bältesstol till 3 åring!?