• anni83

Bältesstol till 3 åring!?

Hej alla..=)

jag vill bara ha lite åsikter angående en sak för att se om det är jag som överdriver eller om svärmor har fel...

såhär är det: vi köpte  i somras en jättebrabilbarnstol till våran dotter,en akta graco som dessutom var vändbar.
    våran dotter sitter jättebra bakåtvänd kan även tilläggas,
    vi har ingen egen bil utan tänkte mest ha den i farfar och farmors bil,eftersom deras var för liten, när jag föreslår att dom kan ta den nya vi köpt så säger dom att dom ska köpa en egen.
    jaha tänkte jag det var ju rätt onödigt med tanle på att vi precis köpt en ny.

då visar det säg att dom köpt en såndär bilbältesstol ifrån öb!!

och när jag säger det så säger dom: men vadå den är ju ifrån 15 kg(min dotter väger för övrigt 14 och är bara 95 cm lång)

och när hon sitter i den så skär nästan bältet in i halsen på henne,eftersom hon är för kort!

så vad är grejen?

är det jag som blivit knäpp? eller är hon för liten för en sån?

ser liksom ingen nödvändihet att vända henne framåt ens eftersom hon sitter jättebra bakåtvänd.

hjälp mig agrumentera=)
    tänkte även höra om någon kan länka den där filmen som visar skillnaden mellan framåtvänd bilbarnstol och bakåtvänd bilbarnstol vid en krock?
    tänkte nämligen maila den till svärmor..=)

• Svar på tråden Bältesstol till 3 åring!?
  • Dr Mupp

Enkelt. De åker inte en meter med henne på den stolen. Inget att argumentera om. Vi har samma problem här. Mormor och morfar tycker att lillebror snart 3 år ska sitta framåt för det är bökigt att montera den bakåtvända stolen. Men vi vägrar.

• Amani

Svärmor köpte en bälteskudde till min son när han var ca 3½, eftersom hon tyckte att det var jobbigt att montera den bakåtvända (ja, lite måste man ju faktiskt tänka?!). Vi hade själva inte vänt honom vid det laget. Jag gick med på det eftersom hon på telefon kallade det en "bältesstol" och jag tyckte att det nog kunde gå för sig om det bara var nån gång ibland, men när jag fick se den var det en bälteskudde där hon hade lagt en tjock, hopvikt filt för att sonen inte skulle bli halshuggen av bältet! Hon kunde väl lika gärna ha tagit en trave telefonkataloger?!

Vi sa ifrån och nu ett år senare åker han fortfarande i sin ordentliga, men numera framåtvända, bilstol oavsett vilken bil han åker i.

• anni83

hej,kul att så många svarat,nu vet jag att det inte är jag som överreagerer utan att hon har fel.

kommer bli mycket sura miner när jag tar med mig våran bilbarnstol nästa gång.

men skitsamma,hon är för liten för den andra och jag vill känna mig trygg när min dotter åker i deras bil!!

men som någon nämde ovan,dom kommer säga att den är sååååå jobbig å montera och bla bla bla.

men som jag känner om dom ska ha den där bilbältesstolen så kan dom lika väl skita i allt och låta henne sitta som en vuxen,så det blir våran riktiga bilbarnstol eller inget barn alls!!!! =)

• Cecci78
    anni83 skrev 2009-12-14 09:19:23 följande:
    hej,kul att så många svarat,nu vet jag att det inte är jag som överreagerer utan att hon har fel.kommer bli mycket sura miner när jag tar med mig våran bilbarnstol nästa gång.men skitsamma,hon är för liten för den andra och jag vill känna mig trygg när min dotter åker i deras bil!!men som någon nämde ovan,dom kommer säga att den är sååååå jobbig å montera och bla bla bla.men som jag känner om dom ska ha den där bilbältesstolen så kan dom lika väl skita i allt och låta henne sitta som en vuxen,så det blir våran riktiga bilbarnstol eller inget barn alls!!!! =)
    Säg att det är lag på att sitta i en godkänd bilstol och om din dotter väger 14 kg så är det ju inte godkänt att hon sitter i en framåtvänd från 15 kg.
  • pigglet

Klart dottern ska sitta bakåtvänt! Men det visste du ju redan...

Men "förr i tiden" var det inte så "viktigt" med säkerheten i bilen. Vi satt ju helt obältade, låg på hatthyllan i baksätet och sov...
    När vårt första barn var 3 veckor vart det tal om att åka till min mormor tillsammans med min bror mfl. Jag sa att det inte funkade, det fanns ju inte plats i bilen till alla. Min mamma var helt oförstående - dottern tog ju ingen plats där vi satt med henne i famnen!
    Just då blev jag både arg och besviken, men så här i efterhand verkar det ju inte så konstigt... hon visste ju inte något annat...

• Stargirl

Minst 4 år ska man vara för att vändas framåt. Jag tycker att 3 åringar generellt är alldeles för små i en framåtvänd bältesstol, det syns ju att de är för små...även för en person som inte är insatt i reglerna.

• Babalu

Grundregeln är bakåtvänt åkande så länge det är möjligt upp till 25 kg och framåtvänt tidigast vid 18 kg.

http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp?Baltesstol=desc

Bra att du tog strid! Här är länk till GODKÄNDA bältesstolr och rekommendationerna. Läs också att NTF konstaterar att det finns många dåliga bältesstolar och att det med andra ord inte är säkert att stolen som svärföräldrarna köpt ska avändas ens när barnet är stort nog... men låtdin man ta den striden.

• cicci85
    Babalu skrev 2010-01-21 09:06:25 följande:
    Grundregeln är bakåtvänt åkande så länge det är möjligt upp till 25 kg och framåtvänt tidigast vid 18 kg.
    Och 4-5 år, viktigt med ålden
  • Trollet Ludenben

Jag fattar inte grejen liksom. Det är ju bara att barn ska sitta bakåtvända till minst 4 år och att hon inte får åka med dom om dom inte kan acceptera det. Det behövs inga argument utan bara säga så. Det hade jag gjort och hade de fortsatt diskusionen hade jag bara sagt att så är säkerhetsföreskrifterna och de följer vi, punkt slut. Jag argumenterar inte med folk om saker som jag själv bestämmer över. Jag kräver att folk ska respektera mina regler för mina barn och de är inte diskuterbara i all oändlighet.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Alle

Vi har tjafsat lite med våra svärisar om det också, de har vackert fått åka kommunalt när sonen har varit hos dem. De har accepterat men inte mer.

Men sedan denna vecka har vi vänt honom, köpte en Brio Caro bältesstol med sidokrockskydd, och han sitter hur bra som helst i den.
    Han har precis fyllt 4 men är 109 cm lång och väger 19,7 kg!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Knytets

Jobbar på en barnbutik och hade mor/farföräldrar inne som köpte en bälteskudde till sitt barnbarn på 1½år... försökte prata med dom och förklara varför dom hellre skulle ta en bakåtvänd, men dom tackade för hjälpen och gick o tog en bälteskudde ändå.

Jag är helsträng på bilsäkerheten. Mina barns pappa vände barnen när vi separerade(2½år) och det kunde jag tyvärr inte göra något åt då familjerätten ansåg att barnens säkerhet inte ingick i barnens bästa, vilket är det dom jobbar för.

Men aldrig att någon får sätta mina barn framåtvända tidigare än vad som behövs under den vecka jag har fullt ansvar för dom. Då får dom antingen stanna hemma, åka kommunalt, eller så hjälper jag till att installera stol i den bil det ska åkas med.

Nu e barnen 4 år(om 1 vecka) och är ca 102 cm, och den stol dom har idag så har dom flera centimeter kvar att växa, och dom väger bara 17-17½ kg.
    Skönt att se fler som reagerar mot framåtvänt åkande för småbarn.

Som tips ts skulle jag ändå säga oavsett om ni lånar ut eran stol så hjälp till att installera stolen i bilen, för felmontering av bakåtvända stolen gör att den ändå inte uppnår sin säkerhet och syfte. Och tyvärr finns det väldigt många felmonterade stolar som barn sitter i.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
Svar på tråden Bältesstol till 3 åring!?