• lyckligmamma

Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?

Jag hade köpt för samma summor så att det blev rättvisst

• lyckligmamma
    4familjen skrev 2009-12-12 20:14:38 följande:
    vi har en mixa familj, vi har var sitt särkullbarn och två gemensamma.hans barn sedan tidigare bor hos mamman och är hos oss vh+lovmitt barn sedan tidigare har ingen kontakt med sin pappa och bor då på heltid hos oss.jag o gubben min har gemensam ekonomi.men i det här fallet så ser jag det såhär:pappan köper till sina 3 biologiska barn jag köper till våra två gemensamma barn+ använder underhållet för mitt särkullbarn och köper "pappans" del av julklappar!på detta vis så får samtliga barn utav TVÅ föräldrar.jag ser ingen anledning till att jag skall köpa lika mycket i julklapp till min bonus som till mina biologiska-han har en mamma och en pappa+ hela övriga släkten som köper åt han.det är ungefär samma sak som att jag skulle kräva julklappar till mitt barn utav bonusens mamma?sen har bonus det mer förspänt ändå då han är enda barnet på mammans sida och hon på så vis kan lägga betydligt mycket mer pengar på sitt enda barn-än vad vi kan som har flera barn. så bonus får ändå mer julklappar än dom andra!så JAG skulle aldrig köpa lika mycket till bonus som till egna barn, varför ska han ha 200% jämnt jämfört med våra andra barn?han har dubbelt så långt sommarlov som våra egna barn då vi föröker pussla ihop bonusmamman semester med våran, han får dubbla semestrar då både vi åker med han+hans mamma osv.jag skall åka på semester med min son i sommar som jag bekostar med hjälp av underhållet, har inte minsta dåligt samvete för det gentemot övriga barn, oavsett bonus eller biologiska.alla säger att det är alltid så synd om bonusar och att dom ska ha minst lika mycket som bio barn (om inte mer)men om jag ska tex åka på en resa och enbart tar med mig mitt särkullbarn då är jag egoistisk och ser inte till bonus känslor, för det är ju så synd om han.men då måste jag väll tycka ÄNNU mer synd om min son som inte har någon kontakt med sin pappa över huvud taget, inte ens vh, och därför då har jag rätt att överösa han med minst dubbelt så mycket som mina andra biologiska?- men NEJ då min son är det inte det minsta synd om!och att bonus kommer hem och berättar om allt roligt som han och hans mamma gjorde på legoland/liseberg osv har inte med saken att göra.bli ursäkta mig SPYLESS på alla dessa diskussioner om att bonus skall prioriteras hit och dit.i vårat hem så anser jag att bonussonen är halvbror till mina barn, en bonus bror åt min son, det är min sambos barn och en del av hans liv givetvis, jag hjälper åt att skjussa/hämta, jag behandlar han med respekt och tar hänsyn till han som person, jag gör absolut ingen skillnad på barnen under tiden dom är här, utan får ett barn en leksak så får alla barn en leksak oavsett bio eller bonus, det är ok att pappan bekostar dyrare saker utöver underhållet (vilket är även mina pengar då vi har gemensam ekonomi) och jag har precis samma regler för alla barnen.jag älskar han inte, men respekterar han och uppskattar han!men fortfarande anser jag inte att han ska få för precis samma summa under julen som övriga barn, han kanske inte får 50% av deras kostnad, men inte 100% heller.i present när han fyller år har vi samma summa.sen beror dte mycket på ålder också, lillasyster får i julklapp en grej för 250kr, inte innebär då det att bonus får för 250kr.. är ju lite beroende på ålder.
    Hoppas att hans pappa är rättviss då du inte kan vara det då
  • lyckligmamma
    Pormoicheia skrev 2009-12-13 11:52:22 följande:
    Jag har svårt att förstå argumentet/jämförelsen att köpa julklapp åt bonusen skulle vara samma sak som att kräva bonusens mamma på julklappar till det egna biobarnet (alltså sonens halvsyskon på den andre förälderns sida).Som bonusmamma har jag ju en relation till barnet, men mitt bonusbarns biologiska mamma har ju inte den sortens relation till mitt barn.
    Ditt barn bor väl knappast med den andra mamman?
    Är uppvuxen med att alla barn inom familjen får lika mkt julklappar.
  • lyckligmamma
    4familjen skrev 2009-12-13 10:25:55 följande:
    och vad är det som är orättvist?pappan har 3 biologiska barn som handlar till för en viss summa (säg 1000kr)jag har 3 biologiska barn som jag handlar till för samma summa (1000kr)+ att mitt särkullbarn inte har någon pappa så han får samma summa taget från underhållet!och min gubbes särkullbarn får motsvarande summa eller mer från sin bio mamma.vad är det som är orättvist? att min bonus inte får 1000kr utav mig så att han får minst 3000kr i julklapp?
    Kanske ska minska ner på några tusenlappar om du inte har råd att ge alla barnen lika mkt. Man behöver verkligen inte köpa barns kärlek
  • lyckligmamma

Nog svårt det där. Men hade jag haft ett bonusbarn boendes hos mig, hade jag köpt lika mycket till honom eller henne som till mitt biologiska barn. Det måste ju vara rättvisst.
    Skitsamma om bonusbarnet får mer av sin mamma, deras föräldrar är skilda.

• lyckligmamma
    4familjen skrev 2009-12-14 12:20:40 följande:
    Anonym (hahahahahah) skrev 2009-12-14 12:14:24 följande:
    dags att lära sig att man inte kan köpa kärlek...
    säger du som köper för nån tusenlapp, och som dessutom köper mer till det enda barnet o mindre till det andra... Dubbelmoral
  • lyckligmamma

Anonym (hahahahahah) skrev 2009-12-14 09:22:07 följande:

Bio häxan ringde precis och förhörde min sambo om vad han tjänar. Den dumma karln berättade! tycker inte hon har ett skit med det att göra... Hon avrundade det hela med: ja men vad bra då får min dotter många och dyra julklappar! Suck hur mkt ska man behöva höra innan man tappar vingmuttrarna liksom? vi köper för ca 500 till varje barn gem som styv.....
    Man sääger väl inte häxa... vad är du för satmara då?
Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?