• Anonym

Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?

Hur gör ni andra som har bonus barn får dom för samma summa som era gemonsamma barn ? Själv har vi bonusbarn + 2 gemansamma o jag kommer nog att köpa lite mer till våra gemensamma då bonusen får från många flera medans våra bara får från oss,farmor o morfar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-11 12:57
    Ville bara förtydliga att bonusen får många fler o dyrare julklappar än våra gemensamma barn av tex farmorn.
    Därför kommer jag att köpa några fler paket till våra gemansamma barn.

• Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?
  • Liten2008

Vill man köpa julklapp så gör man det.
    Vill man inte så gör man inte det å det gäller både till barn och vuxan oavsett de är okända eller blodsband.

Jag vill köpa till mitt barn exempelvis, så det gör jag.
    Vill även köpa till mina föräldrar, syskon och sambo, kanske någon vän då jag hittat en perfekt julkapp detta året till henne

Köper dock inte till folk för att andra kan tycka att man "ska" utan går helt på känsla och min sambo får gärna köpa julklappar till båda sina barn om han vill, de gemensamma julkapparna från oss till vårat har jag redan iförskaffat men vill han köpa mer så får han gärna göra det, bara han har i åtanke att han har två.
    Köper han fler utöver de han och exet köper till sitt barn så är det bara att punga upp samma kostad till vårat barn, hittar han inget så kan han sätta de pengarna på vårat barns sparkonto istället.

Hittade dock den perfekta julklappen till sambons barn sedan innan som införskaffades för 5 månader sedan och vi delar på den kostnaden men annars är det föräldrar/andra släktingar som får engagera sig där, jag har egna att bry mig om

• Liten2008

Anonym (Z) skrev 2009-12-10 10:00:21 följande:

De är väl klart att alla barn är lika värda får en får alla, min sambo bryr sej inte om min son är hans lr inte han köper lika till han som sitt eget. Barnen blir ju ledsna om man gör skillnad på dom! sen att dom har 2 hem å få julklappar på, spelar ingen som helst roll här hemma blir alla behandlad lika.Min bror har oxå ett bonusbarn å hon får lika mkt som hennes syskon fast hon är 7år äldre.VARFÖR GÖRA SKILLNAD PÅ BARN DE ÄR JU IAF MKT FÖR DERAS SKULL MAN HAR JULKLAPPAR LR HAR JA FEL?????????
    Köp då ett gäng julkappar tuill mitt barn, han hade nog uppskattat det, han kommer få mindre än sin kusin och det är inte rättvist eller hur?

Ska jag inboxa min adress eller hur ska vi lösa det?
  • M Y L F

Våra barn får precis lika mycket. Bara för att min ena son råkar få fler julklappar för att han har en till förälder, så skall det inte vara lika hos oss?

Jag har aldrig förstått det resonemanget.

• M Y L F

Jag förstår inte varför vissa väljer att bo i styvfamiljer, men inte kan se se alla som familj?

Herregud säger jag bara. Tycker otroligt synd om alla barn både biosar och bonusbarn där det i deras familjer genomsyras av oss och dom...

• Anonym

Anonym (Usch och fy) skrev 2009-12-10 10:15:23 följande:

Absolut inte. För det är så världen ser ut. Det är iaf inte ni som diskriminerat.Man får förklara för barn hur det ser ut och hur det är helt enkelt.Dom fattar mer än man tror om man tar sig tid att förklara.Anonym (Bonusmamma) skrev 2009-12-10 10:13:51 följande:
    Vadå "inte ni som disriminerat"? Vi ger (självklart) hälften till bonusarna. Varför skulle vår son behöva se att han bara får hälften av vad pappas andra barn får. Att se att pappa bara ger mig hälften av vad han ger dem är väl orättvist om något.
  • M Y L F
    Anonym skrev 2009-12-10 10:52:38 följande:
    Anonym (Usch och fy) skrev 2009-12-10 10:15:23 följande: Vadå "inte ni som disriminerat"? Vi ger (självklart) hälften till bonusarna. Varför skulle vår son behöva se att han bara får hälften av vad pappas andra barn får. Att se att pappa bara ger mig hälften av vad han ger dem är väl orättvist om något.
    Fast nu förstår inte jag?

Min son får pappas julklappar hemma hos sin pappa och inte hemma hos oss, så våran gemensamme son ser ju aldrig dom klapparna. Hemma hos oss får dom lika mycket.

Vissa barn har två hem och i dessa hem så har dessa barn saker. Man har ibland dubbel uppsättning. Självklart har dom mer än era gemensamma barn. Var är det orättvisa i det? Så du menar att bonusen bara skall ha en halv säng hemma hos er, för den andra halvan har han ju hos sin mamma?
  • Anonym (***)

M Y L F skrev 2009-12-10 10:57:39 följande:

Så du menar att bonusen bara skall ha en halv säng hemma hos er, för den andra halvan har han ju hos sin mamma?
    ha ha klockren!!!!
  • Anonym

M Y L F skrev 2009-12-10 10:57:39 följande:

Fast nu förstår inte jag?Min son får pappas julklappar hemma hos sin pappa och inte hemma hos oss, så våran gemensamme son ser ju aldrig dom klapparna. Hemma hos oss får dom lika mycket.Vissa barn har två hem och i dessa hem så har dessa barn saker. Man har ibland dubbel uppsättning. Självklart har dom mer än era gemensamma barn. Var är det orättvisa i det? Så du menar att bonusen bara skall ha en halv säng hemma hos er, för den andra halvan har han ju hos sin mamma?
    Om mamma ger för 500 till gemensamma och pappa ger för 500, då måste ju pappa sedan ge för 1000 till bonusen = dubbelt så mycket. Alt. är att jag skulle ge någon annans barn lika mycket som mitt eget. Hade jag varit miljonär hade det inte varit något problem, men nu är jag inte det och måste prioritera. Jag prioriterat då mitt barn i första hand.
    Sedan får inte bonusarna riktigt hälften, för de får ju lite från mig också, naturligtvis. Men inte så mycket som min egen son.
  • bebbe2008

Vi ger mer till vårt gemensamma barn än bonusarna. Men det är av den enkla anledningen att vårt barn är litet och bonusarna är vuxna och har jobb osv. Hade de varit i ungefär samma ålder hade det fått för ungefär samma peng. Tycker inte att det är så konstigt att farmoderna ger mer till än 12 åring än till 1- och 3 åringen. Vår 1 åring gillar definitivt snörena och kartongerna bäst

• M Y L F
    Anonym skrev 2009-12-10 11:10:47 följande:
    M Y L F skrev 2009-12-10 10:57:39 följande: Om mamma ger för 500 till gemensamma och pappa ger för 500, då måste ju pappa sedan ge för 1000 till bonusen = dubbelt så mycket. Alt. är att jag skulle ge någon annans barn lika mycket som mitt eget. Hade jag varit miljonär hade det inte varit något problem, men nu är jag inte det och måste prioritera. Jag prioriterat då mitt barn i första hand. Sedan får inte bonusarna riktigt hälften, för de får ju lite från mig också, naturligtvis. Men inte så mycket som min egen son.
    Fast då anser ju du inte att bonusen tillhör DIN familj. I våran familj så lägger vi lika mycket åt våra båda barn. Jag skulle bli skit förbannad om min man fick för sig att han skulle ge våran son mer för att våran andre son har en annan pappa.

Min man älskar min son som sin egen och pratar om att han har två barn, det är kanske där skillnaden ligger mellan din familj och min.

Min man visste vad han gav sig in i när han startade familj. Vi är alla samma familj oavsett blodsband.
Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?