• Anonym

Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?

Hur gör ni andra som har bonus barn får dom för samma summa som era gemonsamma barn ? Själv har vi bonusbarn + 2 gemansamma o jag kommer nog att köpa lite mer till våra gemensamma då bonusen får från många flera medans våra bara får från oss,farmor o morfar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-11 12:57
    Ville bara förtydliga att bonusen får många fler o dyrare julklappar än våra gemensamma barn av tex farmorn.
    Därför kommer jag att köpa några fler paket till våra gemansamma barn.

• Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?
  • Gustie

Jag har två bonussöner på 14 och 16 år och en gemensam på 3 år.

Vi ger nog ganska lika till alla 3, har inte exakt koll på summor men vi försöker vara rättvisa.

Skulle inte vilja sitta och fira jul med alla och se hur min son får mer än de andra. De är ju trots allt min mans barn och min sons bror och bor mestadels hos oss, så hos oss känns det naturligt att behandla alla lika i det avseendet.

• Anonym (m)
    Gustie skrev 2009-12-09 20:03:39 följande:
    Jag har två bonussöner på 14 och 16 år och en gemensam på 3 år.Vi ger nog ganska lika till alla 3, har inte exakt koll på summor men vi försöker vara rättvisa.Skulle inte vilja sitta och fira jul med alla och se hur min son får mer än de andra. De är ju trots allt min mans barn och min sons bror och bor mestadels hos oss, så hos oss känns det naturligt att behandla alla lika i det avseendet.
    Jo precis så är det ju, men 3-åringen kanske inte uppfattar att de mer vuxna barnen får dyrare julklappar så, ju äldre desto dyrare blir det ju, men men, jag hade bonusbarn förut och vi sa att han köper julklappar till sina barn och jag till mina barn, olika åldrar och olika plånböcker. Nu har ju jag inga bonusbarn längre utan ett barn med gemensam man och mina barn köper jag av begränsad summa. Min mamma barnens mormor har gett mer till min äldsta son som mina andra barn är lite sura för men hon har sagt till dem att ni har ju fäder/pappor som ställer upp och ger er pengar och julklappar och de förstår, min äldsta son har ju ingen pappa, han är ju död.
  • EmmAhh

Jag kan tycka att äldre barn ska ha mer, upp till typ 18år. Samtidigt kan jag förstå att en som bara bor varannan vecka inte behöver lika mycket som ett barn som bor på heltid hos en. Men personligen skulle inte jag kunna leva med att bonusen får mindre, det skulle kännas sämre för det barnet då. Jag tycker att en bonus ska ha det lika bra som sina egna eller gemensamma barn och lika rätt till att ha lika mycket leksaker och liknande, även om den bara bor på halvtid. Sedan kan man ju hitta saker som ser dyrare ut än vad det är och på så vis "lura" barnet lite så den inte behöver känna sig mindre värd.

I vårt fall så har jag bara en bonus nu, inget eget barn. Jag tycker dock hon ska ha många julklappar, däremot inte min sambo - bonusens pappa. Han tycker att det räcker med 1-2 julklappar då hon får så mycket av andra också. Nu har vi köpt två "lite" dyrare leksaker och sedan några billiga mindre saker. Blev någon slags kompromiss. När vi får gemensamma barn kanske det dock blir att jag köper nåt mer bara för att jag hoppas att jag har mer att säga till om då. :) Men jag skulle inte köpa mer för att jag tycker vårt gemensamma barn som bor hos oss på heltid borde få mer julklappar för att hon inte har möjlighet att få av lika många andra som bonusen.

• Anonym

alla får lika många paket för ungefär samma pengar, sen kvittar det om bonusarna firar jul tio ggr och får lika många varje gång för hemma hos oss får alla lika mycket. känns som bonusarna kan ha det som "bonus" just för att de är bonusar! =)

• Anonym (m)
    Anonym skrev 2009-12-09 20:20:56 följande:
    alla får lika många paket för ungefär samma pengar, sen kvittar det om bonusarna firar jul tio ggr och får lika många varje gång för hemma hos oss får alla lika mycket. känns som bonusarna kan ha det som "bonus" just för att de är bonusar! =)
    Förstod dig inte riktigt ,em ,em
  • tessum

Jag har inget bonus barn men min äldsta dotter har en bonuspappa (min sambo och minstingens pappa)

Oftast får "min" dotter mer av oss än våran gemensamma. Hon får ca 500:- mer än lillasyster i julklapp och upp till 2000:- mer i födelsedagspresent. Men då är minstingen bara 3 år och behöver inte en massa saker medans den äldre behöver cyklar, skidor mm som hon oftast får i julklapp/present

Här struntar vi i vad hon får av sin pappa och hans släkt. De sakerna har hon hos pappa så vi skulle inte ge henne mindre för att hon får saker där också.

• Gustie

Anonym (m) skrev 2009-12-09 20:11:02 följande:

Jo precis så är det ju, men 3-åringen kanske inte uppfattar att de mer vuxna barnen får dyrare julklappar så, ju äldre desto dyrare blir det ju, men men, jag hade bonusbarn förut och vi sa att han köper julklappar till sina barn och jag till mina barn, olika åldrar och olika plånböcker. Nu har ju jag inga bonusbarn längre utan ett barn med gemensam man och mina barn köper jag av begränsad summa. Min mamma barnens mormor har gett mer till min äldsta son som mina andra barn är lite sura för men hon har sagt till dem att ni har ju fäder/pappor som ställer upp och ger er pengar och julklappar och de förstår, min äldsta son har ju ingen pappa, han är ju död.
    Nä, vår 3-åring förstår ju inte om han inte får för lika mycket som de äldre, så vi är inte jättenoga med summorna (samtidigt är det nästan roligare och lättare att handla till en 3-åring ).

Min mamma, min sons mormor, köper för lite mer till min son än till min mans söner, men det är inte en större skillnad än att det känns naturligt.

Men till saken hör att mina bonussöner inte får så mycket julklappar från sin mammas sida av familjen, medan min sida alltid har nästan för mycket julklappar.
    Därför köper vi ju mycket till mina bonussöner också, för att jämna ut det lite. De ska ju inte lida för att de är "skilsmässobarn"
  • Anonym (HB)
    Anonym skrev 2009-12-09 17:08:04 följande:
    Jag är ett bonusbarn till min mors man (pappa) liksom min ena bror är bonousbarn till min mamma.Vi har i hela våra liv kännt oss åsidosatta av, i mitt fall "farmor" och i hans fall "mormor" , då de resonerat som du...gör inte så mot dina bonusbarn, det förstör om du har otur familjbanden i senare åldrar.Jag vill inte ha med "farmor" att göra, jag åker från mina föräldrar när hon sätter sin fot där, även om det är födelsedagskalas och min bror gör samma sak om "mormor" kommer innanför dörren....så vill man inte ha det....Vad bonusbarnen får hos sina släktingar ser inte dina biologiska barn, men vad dina bonusbarn får och vad dina biobarn får det ser allihop, gör inte skillnad för satan va det svider, även om man inte säger det....Ett tips från ett bonusbarn...lycka till och hoppas ni får en underbar jul
    Jag har inga bonus syskon men det hände allt att min äldre bror fick mer julklappar än mig och ibland tvärtom det var ingen stor grej. Låter som att det ligger ngt annat bakom en bara antal julklappar?

Tror det kan vara lika förödande när ett barn så uppenbart blir prioriterat av barnens farmor som är BÅDA barnens kött och blod.
  • Anonym (hm)

Hos oss får bonusarna lite mindre. Om t ex 15-åringen önskar sig en mobil för 3000 kr, då betalar pappan halva och biomamma halva; ska då vår gemensamma bara få en halv telefon? Eller skulle bonus fått en 3000 kr tele av oss, 3000 - grej av biomamman. Det är skillnad om barnen är mindre men nu är det dyra saker och då tycker jag inte att det är orättvist att bioföräldrarna "delar" på utgifterna. Oftast handlar det om pengar till en specifik sak och då ger oftast bioföräldrarna ca hälften var. Då har ju barnen fått lika - så ser vi det iaf. Jag tycker att det vore orättvist att ge dubbelt till bonusarna.

Men om biomamman inte köpte något alls så vore det definitivt annorlunda, då skulle bonusarna få samma summa som biobarnet.

• Anonym

"alla får lika många paket för ungefär samma pengar, sen kvittar det om bonusarna firar jul tio ggr och får lika många varje gång för hemma hos oss får alla lika mycket. känns som bonusarna kan ha det som "bonus" just för att de är bonusar! =)"

Detta kan jag bara säga var exakt som jag känner. Det är inte lätt att fara fram och tillbaka som bonusbarnen gör, aldrig riktigt känna sig hemma när de inte får lika mycket med ursäkten att du får hos mamma eller pappa också så du får lite mindre här, vad ger det för signaler.... jo att ni inte älskar det barnet lika mycket. Hur kan den biologiska föräldern gå med på att inte behandla barnen lika.

Svar på tråden Hur gör ni med julklappar till bonusbarnet ?