Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

"Bra" torrfoder t. katt (märke)

No ID skrev 2009-12-10 17:55:16 följande:

Är det någon som vet namnet på "ämnet" om det finns något sådant, som ska vara tillsatt i en del foder, som förebygger urinsten?
    Nej, då pratar du nog om något medicinskt foder. De vanliga kvalitetsfodren är dock ändå bättre än tex Friskies, då de inte innehåller lika mycket salt, som ju kan orsaka urinsten.
    I längden är ett kvalitetsfoder billigare än de i mataffären, då katten inte behöver äta lika mycket (och kanske även om man slipper veterinärbesök för urinsten pga för mycket salt i maten).
  • ming

Iams ligger ju på ungefär samma pris, men har bonuskort, så det är ju lite billigare än Royal Canin (som för övrigt inte är så himla bra som alla uppfödare har lurats att tro).

• ming
    sirisdotter skrev 2009-12-11 11:02:56 följande:
    Beror på vilken RC man köpt, tydligen. Gick direkt och tittade på min nyöppnade påse - och det blev fart på katten, tydligen godare än Best Friend, som de fått leva på länge nu. Torkad fågel står som första ingrediens. Gäller Indoor mature 27.
    Frågan är ju om de har delade ingredienser (vilket Royal är bra på att köra med). Står det tex torkad kyckling, majs, majsgluten, eller liknande, så finns det mer majs i produkten än vad det finns kött. Det är nämligen ett trick de kör med för att få det att se bättre ut. Om det däremot bara står enbart majs och inget mer med majs, då är det inga delade ingredienser, och då kan man lita på att första ingrediensen faktiskt är huvudingrediensen.
  • ming
    sirisdotter skrev 2009-12-11 11:22:34 följande:
    OK, efter majs står det korn osv och så småningom majsgluten. Men är det majssmaken som gör att katterna älskar RC mer än andra foder???
    Nej, det har nog inte med majsen att göra. Men jag tror inte att katter generellt älskar Royal mer än annan mat, det är nog helt individuellt.
  • ming
    sirisdotter skrev 2009-12-11 11:48:39 följande:
    Jaså, jag har hört det flera gånger. En bekant som jobbade i djuraffär fick ta hem RC med utgånget datum, hans katter ville sedan inte ha något annat. Och expediterna i min djuraffär säger att det är den höga proteinhalten som gör att katter föredrar RC framför torrfoder på ICA/Coop. De kan vara partiska, förstås.
    Ja, fast proteinet behöver ju inte komma från kött. Just majsgluten är ju ett klockrent exempel på vegetabiliskt protein, men som ändå gör att man kan plussa på proteinet i näringsinnehållet. Tyvärr kan inte katter tillgodogöra sig vegetabilier (eller har mycket svårt att smälta det), så det proteinet gör ju inget annat än ser bra ut där med.
  • ming

Alltså, jag ger Orijen till mina katter, eftersom jag tyckte att det verkade vara en bra produkt, men min ena katt har gått upp 0,7 kg sedan vi bytte till den maten, och det var kanske bara 1½ månad sen.
    Min teori är att den är så god, eftersom den innehåller mycket kött, att han äter mycket mer av den. Men det känns ändå konstigt. Han får väl gå över till light då.........

• ming
    Havanna82 skrev 2009-12-11 12:44:44 följande:
    Kan inte vara så att du behöver begränsa intaget? Eller ge mjukmat som komplement? Och gör dessa 0,7kg något?
    Ja, de 0,7 kg gör verkligen något! Han var stor från början (5,5 kg), men nu väger han alltså 6,2 kg. Det är alltså mer än 10% viktuppgång. Han är tjock! Han är visserligen en ragdoll, så han kommer ju aldrig att väga 3,5 kg, och visst var han lite halvtjock redan innan, men åt då light, och stannade åtminstone på den vikten.
    Min förhoppning när jag bytte till Orijen var att den skulle funka på både smala och tjocka katter, just för att den innehåller så pass mycket kött. Men tyvärr var det inte så.
    Jag har funderat på blötfoder till honom, för jag tror att det är det enklaste sättet att få honom att gå ner i vikt (han är ju innekatt också, så han är ju inte ute och springer i skogen). Men först kommer jag nog att byta tillbaka till lightfodret och så får jag se om han går ner i vikt.
  • ming
    Havanna82 skrev 2009-12-11 18:16:41 följande:
    Problemet är väl att lightfoder kan ha precis omvänd effekt eftersom det är så mycket kolhydrater i det. Jag har själv aldrig använt lightfoder, så detta är enbart vad jag läst.
    Det gjorde ju åtminstone så att han inte gick upp i vikt. Men frågan är ju som sagt om han gick upp i vikt för att han kanske har ätit mer än vanligt. Jag misstänker att det kan vara så, för lightfoder är ju egentligen inte så himla gott som vanligt foder, vilket gjorde att han kanske inte åt lika mycket som av detta. Men nu spekulerar jag bara, jag vet faktiskt inte om han har ätit mer eller inte.
Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)