• No ID

"Bra" torrfoder t. katt (märke)

Har använt Royal Canin till mina katter men är nu utan inkomst. Funderar på att byta til lett lite billigare märke om det finns någon sådan mat som är ungefär lika bra? Det är viktigt att fodret innehåller sådant som på sikt motverkar urinsten eftersom jag har två hankatter som ska kastreras längre fram.

Nån som har några tips på kattmat av bra kvailitet?

• Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)
  • sirisdotter

Råd & Rön testade torrfoder till katter. Testarna ansåg att Coshida, som finns på Lidl för 20 kr= 1 kg, var lika näringsrikt som de dyra märkena. Om det passar okasterade hannar minns jag inte. Du kan gå till närmaste större bibliotek och fråga efter testet. Kan ha publicerats 2008, eftersom jag köpte kattmaten på Lidl i januari i år.

Tyvärr matvägrade våra katter, när de fick Coshida... Kör nu Best Friend, STOR säck från Willy´s, de hade specialpris, och det duger till de små liven. Hur det placerade sig i test minns jag inte.

• lisa1989

köper "mica beef" är toppen bra! köper det via internet. 20 kg påse, hemfrakt

• Havanna82

Jag tycker du kan testa Orijen, vilket kostar betydligt mindre i kilopris än RC, bättre innehåll och är betydligt drygare.
    Det kan du ge både till fertila och kastrerade katter. Komplettera gärna med ett bra blötfoder.

• 3 barns mor
    lisa1989 skrev 2009-12-09 19:12:26 följande:
    köper "mica beef" är toppen bra! köper det via internet. 20 kg påse, hemfrakt
    vad är det för foder ? pris ?
  • No ID

Är det någon som vet namnet på "ämnet" om det finns något sådant, som ska vara tillsatt i en del foder, som förebygger urinsten?

• ming

No ID skrev 2009-12-10 17:55:16 följande:

Är det någon som vet namnet på "ämnet" om det finns något sådant, som ska vara tillsatt i en del foder, som förebygger urinsten?
    Nej, då pratar du nog om något medicinskt foder. De vanliga kvalitetsfodren är dock ändå bättre än tex Friskies, då de inte innehåller lika mycket salt, som ju kan orsaka urinsten.
    I längden är ett kvalitetsfoder billigare än de i mataffären, då katten inte behöver äta lika mycket (och kanske även om man slipper veterinärbesök för urinsten pga för mycket salt i maten).
  • ming

Iams ligger ju på ungefär samma pris, men har bonuskort, så det är ju lite billigare än Royal Canin (som för övrigt inte är så himla bra som alla uppfödare har lurats att tro).

• Kastrull

Magnesiummängden i fodret spelar roll vid uppkomsten av struvitsten. Hög halt gynnar uppkomsten av detta. Men sen finns det något som heter oxalatsten också. Jag tycker mig minnas att struviten mår sämre i sur urin, och att oxalaten är vanligare på äldre katter.
    Jäkligt smart av dig för övrigt att tänka på detta redan nu! Det är som bekant bätrte att förekomma än att förekommas.

• No ID

Kastrull: Vad rekommenderar du för märke då? Jag har Royal canin nu men jag tänkte att det kanske finns nåt som är liiite billigare men som ex har låg magnesiumhalt. Jag har en 5 mån Maine Coonkattunge och jag tror knappast att han ens tuggar Royal Caninmaten som är avsedd för hans ålder, det är för små bitar. Har en jämngammal huskatt so är normalstor för sin ålder.

• Daimis

vi köpte bilanx till vår skogis. hon var tokig i det torrfodret o ville inte käka nåt annat. Var inte speciellt dyrt o finna i vanliga butiker...

Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)