Havanna82 skrev 2009-12-11 12:01:23 följande:
Jag har läst på många olika ställen att RC behandlar deras foder med en smakförstärkare, en slags buljong, vilket gör den mer lockande för katten. När jag gav mina RC förr gjorde dom inget annat än att äta och jag tyckte aldrig jag gjorde annat än att köpa ny mat. RC är bra på marknadsföring, men det finns absolut bättre foder på marknaden. Nu när jag ger mina Olivers och Orijen äter de mindre, mer mätta och Orijen kostar en bråkdel av vad RC gör.Här är några kortfakta som jag lånat från kattforum.seROYAL CANIN Indoor 27 Råprotein (%) 27,00Råfett (%) 13,00(Tillagd Taurin tyder på att man har dålig råvara. Så lågt som 27% protein. Spannmål)Orijen:Råprotein (%) 45,00Råfett (%) 20,00(inget spannmål)Olivers Petfood:Protein 36 %Fett 20 %(36% protein. Mer än 70% Kyckling. Inga animaliska biprodukter eller konserveringsmedel.)Eukanuba:Råprotein (%) 35,00Råfett (%) 22,00Applaws (som inte finns i Sverige än tror jag):47% Protein20% Oils and Fats(Inga konstgjorda färgämnen, smakämnen eller konserveringsmedel. 80% kött. Inget spannmål.)
Tack! Ska genast googla på Origen och Olivers petfood för att se om jag kan få tag i någon av dem.
Visst, RC satsar mycket på marknadsföring! Och jag tycker RC-foder går åt snabbt - ena katten är mullig, tyvärr.