Inlägg från: Havanna82 |Visa alla inlägg
  • Havanna82

"Bra" torrfoder t. katt (märke)

Jag tycker du kan testa Orijen, vilket kostar betydligt mindre i kilopris än RC, bättre innehåll och är betydligt drygare.
    Det kan du ge både till fertila och kastrerade katter. Komplettera gärna med ett bra blötfoder.

• Havanna82
    Aramintha skrev 2009-12-11 01:17:40 följande:
    No ID skrev 2009-12-09 15:23:05 följande: Jag har kikat lite på det här, och det verkar som att Mjau har ungefär samma innehåll som Royal Canin. Bara det att Mjau är bra mycket billigare. 1 kg för ca 50 kr. Dessutom har de foder mot urinsten. Om du är bekymrad över innehållet i torrmaten, kan du ju alltid komplettera med mjukmat, samt lite råa köttbitar.
    Nja, det där synar jag.
    Nu har jag inte innhållsförteckningarna framför mig, men Orijen innehåller inget spannmål alls och RCs första ingrediens är majs. Om vi nu bara ska titta på spannmålet.
  • Havanna82
    sirisdotter skrev 2009-12-11 11:48:39 följande:
    Jaså, jag har hört det flera gånger. En bekant som jobbade i djuraffär fick ta hem RC med utgånget datum, hans katter ville sedan inte ha något annat. Och expediterna i min djuraffär säger att det är den höga proteinhalten som gör att katter föredrar RC framför torrfoder på ICA/Coop. De kan vara partiska, förstås.
    Jag har läst på många olika ställen att RC behandlar deras foder med en smakförstärkare, en slags buljong, vilket gör den mer lockande för katten. När jag gav mina RC förr gjorde dom inget annat än att äta och jag tyckte aldrig jag gjorde annat än att köpa ny mat. RC är bra på marknadsföring, men det finns absolut bättre foder på marknaden.
    Nu när jag ger mina Olivers och Orijen äter de mindre, mer mätta och Orijen kostar en bråkdel av vad RC gör.

Här är några kortfakta som jag lånat från kattforum.se

ROYAL CANIN Indoor 27
    Råprotein (%) 27,00
    Råfett (%) 13,00
    (Tillagd Taurin tyder på att man har dålig råvara. Så lågt som 27% protein. Spannmål)

Orijen:
    Råprotein (%) 45,00
    Råfett (%) 20,00
    (inget spannmål)

Olivers Petfood:
    Protein 36 %
    Fett 20 %
    (36% protein. Mer än 70% Kyckling. Inga animaliska biprodukter eller konserveringsmedel.)

Eukanuba:
    Råprotein (%) 35,00
    Råfett (%) 22,00

Applaws (som inte finns i Sverige än tror jag):
    47% Protein
    20% Oils and Fats
    (Inga konstgjorda färgämnen, smakämnen eller konserveringsmedel. 80% kött. Inget spannmål.)
  • Havanna82
    ming skrev 2009-12-11 12:13:23 följande:
    Alltså, jag ger Orijen till mina katter, eftersom jag tyckte att det verkade vara en bra produkt, men min ena katt har gått upp 0,7 kg sedan vi bytte till den maten, och det var kanske bara 1½ månad sen. Min teori är att den är så god, eftersom den innehåller mycket kött, att han äter mycket mer av den. Men det känns ändå konstigt. Han får väl gå över till light då.........
    Kan inte vara så att du behöver begränsa intaget? Eller ge mjukmat som komplement? Och gör dessa 0,7kg något?
  • Havanna82
    ming skrev 2009-12-11 16:56:48 följande:
    Ja, de 0,7 kg gör verkligen något! Han var stor från början (5,5 kg), men nu väger han alltså 6,2 kg. Det är alltså mer än 10% viktuppgång. Han är tjock! Han är visserligen en ragdoll, så han kommer ju aldrig att väga 3,5 kg, och visst var han lite halvtjock redan innan, men åt då light, och stannade åtminstone på den vikten. Min förhoppning när jag bytte till Orijen var att den skulle funka på både smala och tjocka katter, just för att den innehåller så pass mycket kött. Men tyvärr var det inte så. Jag har funderat på blötfoder till honom, för jag tror att det är det enklaste sättet att få honom att gå ner i vikt (han är ju innekatt också, så han är ju inte ute och springer i skogen). Men först kommer jag nog att byta tillbaka till lightfodret och så får jag se om han går ner i vikt.
    Problemet är väl att lightfoder kan ha precis omvänd effekt eftersom det är så mycket kolhydrater i det. Jag har själv aldrig använt lightfoder, så detta är enbart vad jag läst.
  • Havanna82
    Kastrull skrev 2009-12-11 19:07:55 följande:
    Intressant f-ö. det ni tar upp om smakförstärkare i RC. Jag känner ett par katter som går uteslutande på RC torrfoder, de är ofta hungriga och dessutom rejält mulliga. Och det är inte så att de får mat för sällan.
    De finns de som är betydligt bättre på att analysera innehållet bättre än mig och jag märkte själv inte skillnad - förrän jag testade andra foder. Och ju mer jag läser på forum ju mer övertygad blir jag att det är ett mindre bra foder. Men, det är ju inte alltid så lätt. Först övertygas människor att man minsann ska köpa sin djurmat på djurbutiker och när man kommer in där är det första man ser RC - överallt. Om man tänker på det är tom hyllorna sponsrade av RC. Det är anpassat så det tillsynes finns något för alla.

Jag är lite av en hycklare själv, för jag tror egentligen helt klart att BARF är det bästa för katten, om man är duktig på på det, men jag ger mina katter torrfoder själv.
Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)