Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

"Bra" torrfoder t. katt (märke)

PeterOden skrev 2009-12-11 00:39:57 följande:
    cenaturio... är grymt bra till både katter och hundar.... helt utan tillsatser oxå så katten mår bra i resten av dennes liv perfekt.... det som är så bra är att alla katter jag har rekomenderat det till tycker om det och har blivit finare i form och päls..finns att hitta på www.cenaturio.tk
    Cenaturio är inte bara ett skräpfoder, tillverkaren går ut med falsk information också. Påstår att taurin skulle förebygga urinsten. Taurin är livsviktig för ureaproduktionen, hjärtmuskeluppbyggnaden och ögonens funktion men det förebygger INTE urinsten!

Magnesiumhalten ligger på 0,2% vilket är DUBBELT så högt som rekommenderat. Ett torrfoder ska inte innehålla mer än0,1% magnesium eftersom en högre halt än så ökar risken för struvitstensbildning.

Fetthalten är pinsamt låg och jag vill se den katt som på sikt håller en frisk och sund päls samt hud när den bara äter Cenaturio. Dessutom är den främsta ingrediensen spannmål (din katt kanske jagar vete på fälten men mina katter jagar möss och sork). Vuxenfodret innehåller hela 15% kyckling, 10% nötkött och 5% fisk. Jippi, hela 30% kött!

Det finns ett flertal torrfoder utan tillsatser som är fantastiskt mycket bättre än Cenaturio.
  • lennartsdotter

No ID skrev 2009-12-09 15:23:05 följande:

Har använt Royal Canin till mina katter men är nu utan inkomst. Funderar på att byta til lett lite billigare märke om det finns någon sådan mat som är ungefär lika bra? Det är viktigt att fodret innehåller sådant som på sikt motverkar urinsten eftersom jag har två hankatter som ska kastreras längre fram.Nån som har några tips på kattmat av bra kvailitet?
    Det viktigaste för att förebygga urinsten är (förutom vatten vilket det av naturliga skäl inte finns mycket av i torrfoder) låg magnesiumhalt (under 0,1% men helst runt 0,08%) och att det är pH-reglerat dvs. att de ger rätt urin-pH (dvs. pH 6-6,5). Tyvärr är många av de billigare fodren inte pH-reglerade och orsakar kanske främst struvitstenar.

Ur urinvägsproblem rekommenderar jag dig att hålla dig till de dyrare fodren faktisk, främst för att det i regel är svårt att finna köttbaserade och pH-reglerade billiga foder. RC ligger inte topp på min lista men är ofta bättre än de billiga alternativen iaf. Eukanuba diggar jag. Hill's före RC alla gånger.
  • lennartsdotter
    Kastrull skrev 2009-12-11 19:06:04 följande:
    Att blötfoder motverkar är en sanning med viss modifikation. Det beror på vad blötfodret innehåller, bara det faktum att det är ett blötfoder säger egentligen inte så mycket. T.ex magnesiumhalten kan vara på tok för hög i alla fall.
    Fast bara det faktum att blötmat innehåller mycket vätska innebär en kraftigt förebyggande effekt eftersom mycket vätska ger utspädd urin och regelbunden genomspolning av urinvägarna. I stora volymer utspädd urin hinner det i normala fall inte aggregeras några skadliga mineralmatrix som irriterar slemhinnorna eller slutligen bildar stenar. Detta är ett skäl till varför det faktiskt enligt alla officiella rekommendationer är helt OK med högre magnesiumhalt i blötmat än torrfoder.
Svar på tråden "Bra" torrfoder t. katt (märke)