• fröken frida

Mjölkfritt Pålägg!

Min 15månaders är mjölkproteinallergisk. Jag behöver hjälp med att hitta goda och nyttiga pålägg till smörgåsen!? Nu blir det mest ägg,mjölkfritt margarin och marmelad. Enformigt! Marmelad känns väl inte idealiskt heller..Snälla ni mammor som kan det här,lite tips!
    Obs! Vi äter inte fläsk så inte skinka, leverpastej m.m

• Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!
  • Pucko Buffy

Det finns mjölkfri ost så kallad sojaost i välsorterade matvarubutiker. Sen finns det jordnötssmör och säkert någon mjölkfri korv av nöt eller kalkon/kyckling. Jag brukar köpa kalkonsalami på Lidel men är osäker på om den är mjölkfri. Den kan även vara lite väl kryddig för en 18 månaders. Kanske inte de bästa tippsen men kanske det hjälper att puffa tråden så någon med mjölkallergi ser den.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Finns ju kycklingpastej om den nu är mjölkfri.
    hummus kan man ha på smörgås.

• Mannehkunda

Perssons har både kyckling och kalkon i tunna skivor, jättegoda.Det finns i andra fabrikat också, men de brukar vara lite torra. Sen så finns det ju halal kalkonsalami hos de flesta utländska handlare.

• Nyfiken gul

avocado går utmärkt att mosa med gaffel och bre på smörgåsen. Blanda avocadon med lite olivolja och rör ihop till en jämn smet.

tonfisk finns i diverse former att användas på smörgås - antingen bara naturell direkt ur en burk eller så kan det finnas olika former av pastejer - dock vet jag inte om alla typer av tonfiskpålägg är mjölkfritt men det är ju lätt att kolla...

sardiner/makrill i tomatsås eller bara i olja

• Cia o krabaten

Kalkon är ju likvärdigt med skinka som pålägg.
    (Fnns ju även hamburgerkött om man hellre äter det...)

• versan

Gör frukt mackor.
    Dottern äääälskar att få busmacka som vi kallar den.
    Vi sätter lite olika små skivor av frukt på en polarkaka tex...
    Nyttigt & gott.
    Och definitivt bättre än marmelad som hon också gillar.

• Nyfiken gul

Vill du använda marmelad som pålägg så funkar det fint om du gör marmeladen själv, då blir den mindre söt och du har bättre koll på vad som faktiskt finns i den.

• versan

Dottern är också mjölkproteinIntollerant.
    Så det blir tråkig meny på mackor det håller jag med om och äter man sen inte skinka eller leverpastej då är det supersvårt.

• aloevera

Nyfiken gul skrev 2009-12-09 21:13:03 följande:

avocado går utmärkt att mosa med gaffel och bre på smörgåsen. Blanda avocadon med lite olivolja och rör ihop till en jämn smet. tonfisk finns i diverse former att användas på smörgås - antingen bara naturell direkt ur en burk eller så kan det finnas olika former av pastejer - dock vet jag inte om alla typer av tonfiskpålägg är mjölkfritt men det är ju lätt att kolla... sardiner/makrill i tomatsås eller bara i olja
    Vill passa på att varna för tonfisk i burk innehåller mjölkprotein!!
  • Pucko Buffy

busmacka roligt namn på något nyttigt.

Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!