• fröken frida

Mjölkfritt Pålägg!

Min 15månaders är mjölkproteinallergisk. Jag behöver hjälp med att hitta goda och nyttiga pålägg till smörgåsen!? Nu blir det mest ägg,mjölkfritt margarin och marmelad. Enformigt! Marmelad känns väl inte idealiskt heller..Snälla ni mammor som kan det här,lite tips!
    Obs! Vi äter inte fläsk så inte skinka, leverpastej m.m

• Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!
  • kaffemamma

Hej! Bästa smörersättning jag hittat är supernyttigt cocosfett. Inte det i silverpaket i vanliga affärer som är väldigt processat, utan från hälsokosten, så obehandlat som möjligt. Det finns två varianter: den allra nyttigaste har cocossmak och den använder jag bara i matlagning där det passar, den andra är smaklös och den använder vi istället för smör på mackorna, att steka i mm mm. Man kan också göra en väldigt enkel och nyttig ersättning till cremefraishe och liknande genom att knäcka ett ägg i en skål, ha på en rejäl klick cocosfett och hälla på kokande vatten och vispa. Jag brukar ha i lite örtsalt och / elelr vitlök och använda som tex pastasås. Sen finns det också Ghee som är smör där mjölkproteinet har kokats bort. Väldigt stark smörsmak och passar jättebra i bakning och matlagning, inte så gott på mackan. Margariner anses av många som väldigt dåliga ur hälsosynpunkt, så även de mjölkfria varianterna.

Och så finns första honung, skinka eller kaviar som vanliga pålägg.

• Tonx
    kaffemamma skrev 2009-12-10 11:46:50 följande:
    Hej! Bästa smörersättning jag hittat är supernyttigt cocosfett. Inte det i silverpaket i vanliga affärer som är väldigt processat, utan från hälsokosten, så obehandlat som möjligt. Det finns två varianter: den allra nyttigaste har cocossmak och den använder jag bara i matlagning där det passar, den andra är smaklös och den använder vi istället för smör på mackorna, att steka i mm mm. Man kan också göra en väldigt enkel och nyttig ersättning till cremefraishe och liknande genom att knäcka ett ägg i en skål, ha på en rejäl klick cocosfett och hälla på kokande vatten och vispa. Jag brukar ha i lite örtsalt och / elelr vitlök och använda som tex pastasås. Sen finns det också Ghee som är smör där mjölkproteinet har kokats bort. Väldigt stark smörsmak och passar jättebra i bakning och matlagning, inte så gott på mackan. Margariner anses av många som väldigt dåliga ur hälsosynpunkt, så även de mjölkfria varianterna. Och så finns första honung, skinka eller kaviar som vanliga pålägg.
    Vad heter det cocosfettet?
  • kaffemamma

jag tror den vi köper (bla på gryningen hälsokost i Stockholm) kommer från Biofood.

Sp här skriver Gryningen på sin hemsida: Kokosfett är en vegetabilisk källa för mättade fettsyror som anses stödja immunförsvaret. Vi har även sheasmör, avokadosmör och ghee, ett klarnat smör som används inom ayurveda. Kokosfett och ghee är stabila fetter som klarar av höga temperaturer utan att bilda transfetter.

• kaffemamma

Jag är osäker på om kokosolja och kokosfett är samma sak. Jag använbder i och för sig kokosfettet i många recept där det ska vara kokosolja och det funkar utmärkt. Kokosfettet förvarar man i rumstemperatur, på sommaren har det för oss inneburit att det är flytande och nu är det som bordsmargarin.

• Tonx
    kaffemamma skrev 2009-12-10 13:33:35 följande:
    jag tror den vi köper (bla på gryningen hälsokost i Stockholm) kommer från Biofood. Sp här skriver Gryningen på sin hemsida: Kokosfett är en vegetabilisk källa för mättade fettsyror som anses stödja immunförsvaret. Vi har även sheasmör, avokadosmör och ghee, ett klarnat smör som används inom ayurveda. Kokosfett och ghee är stabila fetter som klarar av höga temperaturer utan att bilda transfetter.
    Kollade på sidan, fanns mycket intressant där
    Är alltid ute efter nya ekologiska alternativ.
  • banansmoothie

Kokosolja+jordnötssmör är jättegott vill jag passa på att säga, det med lite kokossmak, och så det "riktiga" jornötssmöret. Min son älskar det!

Annars är hummus och andra böndipper goda som pålägg! Min favorit är gjort på bruna linser. Man kokar dem i vatten i ca en halvtimme, tills de börjar falla sönder. Sen häller man av vattnet och mosar (helst med mixerstav men gaffel fungerar också). Smaksätt med vitlök, örter eller valfria kryddor. Gör inte för starkt för den lille bara . Min son gillar dessa och han ärå 18 månader. Det bästa är att man kan variera smaken genom att använda olika bönor, och olika kryddor!

• Mannehkunda

fröken frida skrev 2009-12-10 11:34:02 följande:

Halalkorven? Den är helt mjölkfri? Vilket märke köper du? Känns som att många utländska märken är lite sådär med innehållsförteckningarna..
    Qibbla Halal heter den, fullständig innehållsförteckning. Den är helt mjölkfri men som jag sa innan många e-ämnen tyvärr.
  • Jo  anna
    kaffemamma skrev 2009-12-10 13:36:03 följande:
    Jag är osäker på om kokosolja och kokosfett är samma sak. Jag använbder i och för sig kokosfettet i många recept där det ska vara kokosolja och det funkar utmärkt. Kokosfettet förvarar man i rumstemperatur, på sommaren har det för oss inneburit att det är flytande och nu är det som bordsmargarin.
    Det du pratar om är kokosnötsolja. =) Blir flytande vid 24 grader.
  • Mela78

Vi äter mycket kalkon som pålägg. Gott med grönsaker till också.

• fröken frida

Tack tjejer för alla jättebra tips! Imorse blev det hummus på mackan. Det var gott! Inte marmelad gott men gott. Vi får testa oss fram helt enkelt.

Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!