Inlägg från: fröken frida |Visa alla inlägg
  • fröken frida

Mjölkfritt Pålägg!

Min 15månaders är mjölkproteinallergisk. Jag behöver hjälp med att hitta goda och nyttiga pålägg till smörgåsen!? Nu blir det mest ägg,mjölkfritt margarin och marmelad. Enformigt! Marmelad känns väl inte idealiskt heller..Snälla ni mammor som kan det här,lite tips!
    Obs! Vi äter inte fläsk så inte skinka, leverpastej m.m

• Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!
  • fröken frida

Tack för alla tips Kom gärna med fler! Det gäller väl att tänka "out of the box". Visste inte att vi var sånna präglade ostmänniskor

Tonfisk och makrill i tomatsås ska inhandlads och prövas..Känns som att det inte kommer att gå hem hos en sådan Liten men han har förvånat mig förr! Ang, tonfisken så sprang jag genast och tittade på en av våra burkar. Willys innehåller bara tonfisk, salt och vatten.

Busmckor ska införas

Hur är det med jordnötssmör? Såg ett som var mjölkfritt och sockerfritt här på ica, Sevan. Någon som vet om det är dumt att ge det till en så liten med tanke på allergirisk? Annars känns det som en bra fettkälla.

• fröken frida

Jordnötter är inga riktiga nötter? Oj, alltid lär man sig något nytt! Tack för tipset! Vilka nötter brukar du använda? Det gäller att bli lite mer huslig av sig helt klart..Eget jordnötssmör, egen pesto, egen marmelad (marmeladen hoppar jag nog)...

• fröken frida

Halalkorven? Den är helt mjölkfri? Vilket märke köper du? Känns som att många utländska märken är lite sådär med innehållsförteckningarna..

• fröken frida
    Tonx skrev 2009-12-10 11:33:18 följande:
    fröken frida skrev 2009-12-10 11:26:19 följande:
    Nope, jordnötter är baljväxter, som bönor och ärtor. Kan vara bra att veta ur allergisynpunkt eftersom jordnötsallergiker inte behöver vara allergiskt mot andra nötter och vice versa. (Mandel är förövrigt inte heller en nöt, utan ett frö.)Jag är löjligt förtjust i cashewnötter! Det använder jag mycket.Men även hasselnötter, valnötter, paranötter och pekannötter.Pistagenötter använder jag sällan, tycker dom bara är goda att smaksätta hemmagjort glass med.
    Tack! Du har aldrig varit orolig att ge dina små barn nötter? Jag har fått för mig att man inte ska det helst ur allergisynpunkt..Kanske inte alls är så? O andra sidan har han ätit pesto med cashewnötter så..
  • fröken frida

Tack tjejer för alla jättebra tips! Imorse blev det hummus på mackan. Det var gott! Inte marmelad gott men gott. Vi får testa oss fram helt enkelt.

Svar på tråden Mjölkfritt Pålägg!