• Caprifolium

HUR ska jag kunna sluta äta godis? Blir galen på mig själv...

Jag blir galen

Jag kan inte sluta äta godis. Jag bestämde för flera veckor sedan att jag måste sluta, det gick bra ett par veckor och suget försvann faktiskt.

Men nu har vi fått en massa godis på jobbet som står cirka 5 meter från mig så det är LÄTT att falla dit och köpa lite godis, inte bra.

Har rensat ut här hemma nu och slängt allt som har med godis att göra.
    Men det kommer inte hjälpa länge.

HUR gör man för att sluta? Känner mig helt beroende....

• Svar på tråden HUR ska jag kunna sluta äta godis? Blir galen på mig själv...
  • Karpet

Ta inte med dig pengar när du går till jobbet så kan du inte handla något, därmed inte äta något heller. Det är nog det enda som hjälper. Efter några veckor är sötsuget borta. Jag slutade äta choklad och annat godis för 6 månader sedan, det har varit förvånansvärt enkelt. Jag köper helt enkelt inte något.

Jag äter andra saker med socker i som t ex bullar, sockerkaka, glass osv. men långt ifrån så ofta som jag åt choklad tidigare.

• Supermummy

man bryter ett beroende/ beteende genom att ersätta det med ett annat. Tänkvärt!

• elims

Äter du ordentligt i övrigt?
    Om du äter ordentliga måltider och mellanmål mellan dessa så borde suget inte bli lika starkt. Viktigt att inte slarva alltså! vet av erfarenhet...
    köp hem frukt annars eller nötter som du kan ta när behovet kommer.

• Hexx

Samma här. Sen jagblev gravid har jag fullkomligt VRÄKT i mig sötsaker!
    Och det syns...
    Såå, för 4 dagar sedan bestämde jag att jag får äta godis på fredagar.
    Det fungerar kanon bra! Har tom godis o glass hemma som jag inte rör.
    Jag vet ju att jag "får" äta i morrn.
    Det kanske kan vara ett tips?

• annie29

Jag har alltid haft ett högt sockerbehov,då efter choklad oftast!

Men nu försöker jag undvika allt som har med socker att göra,som gör att blodsockret går upp fort,och att man är sugen på nåt hela tiden!
    Det jag undviker är,ris,pasta,vitt bröd m.m
    Äter istället fullkornspasta,fullkornsris,grovt bröd m.m

Och det var tufft i början,men nu är jag inge alls sugen efter godis längre!

Lycka till!
    MVH:Annie

• Caprifolium

Jag kan ta godis utan att betala på direkten, bara att skriva upp det

• Hexx

Asch då. Det var ju synd...
    Men om du förbjuder dig! Funkar inte det?
    Jag vet, det är inte lätt alls. Det är som när man blir röksugen....

• Caprifolium

Nej det hjälprer inte att förbjuda mig O sen finns det så mycjket annat gott på jobbet som personalen eller köket bjuder på som idag var det sockerkaka och munkar och bullar... HUR kan man låta bli att äta? Dessutom tycker de andra att man är tråkig om man inte äter det som bjuds...

• Trynträ

Försök tugga tuggummi när du känner dig sugen. Eller ät en banan. Drick cola light. Det bästa är förstås att vänja sig av med sötbehovet men jag vet av egen erfarenhet att det är väldigt svårt.

Kanske kan du be dem flytta godisskålen en bit bort så du slipper se den.

• micki

tänk på vilka äckliga saker mycket godis innehåller.

gelatin- gris-och-kofett!
    löss! (som färgämne)
    avfall som blir över på slakteriet! (man vet aldrig vad man får i sig, kanske en bit hästfett???)

visst är det obehagligt???

ät russin, pumpafrön, rivna morötter, apelsin, delade vindruvor, tugga flourtuggummi, ät sötmandel, kanske gör din egna fruktsallad?

• Smajla

Ett tips - köp kromtabletter på Hälsokostaffären. Jag äter sådana och de tar bort det värsta suget. Jag har slutat äta godis och kämpar just nu för att sluta äta kakor på veckodagarna - ska bara tillåta mig det på helgerna. Just nu är jag kakfri för 4:e dagen!

Jag försöker äta frukt istället - har druvor hemma så när jag känner att jag vill ha nåt i munnen (tror det är mycket psykologiskt - man vill ha nåt att äta på) så stoppar jag en druva i munnen.. Ta ett glas vatten - det mättar lite också..

• Sealander

Jag förbjöd aldrig mig själv att äta godis, men däremot gjorde jag en deal med mig själv att bara äta gott på lördagar. Då var det helt OK att äta smågodis, glass eller en bulle etc. Men under veckodagarna åt jag inget godis alls.

Jag brukade ha frukt med mig till jobbet - så kände jag suget komma så åt jag lite druvor, persika eller apelsin. Jättegott!!! Se annars till att dricka så mycket som möjligt. Jag drack minst 2 liter per dag, men jag tränade också 4-5 dagar i veckan. Gick totalt ner 30 KG på 3 år. Nu, innan graviditeten höll jag vikten rätt bra... har gått upp nu iofs - men är nog snart på banan igen

Lycka till!!!

• Julienne

TS, det är bara du som kan få dina önskningar att gå igenom. Det sitter helt i huvudet. Du får helt enkelt bestämma dig för att inte äta onödigt. Ställ dig frågan när det frestas; "Blir jag lyckligare om jag äter den här?"

• Jennie Brunflo

Jag har gett upp!

Jag kommer ALDRIG sluta äta godis! ALDRIG!

Istället har jag rationaliserat bort en del.
    Jag får bara äta vissa dagar osv.

Det funkar mycket bättre än att säga ALDRIG till godis.

Svar på tråden HUR ska jag kunna sluta äta godis? Blir galen på mig själv...