TTTS
hej,
jag blev opererad i Köpenhamn för några veckor sedan, var då i v 20+4, efter att ha fått diagnosticerat TTTS. Planen var en laseroperation, men flera olika orsaker gjorde att det inte blev så. Främsta orsaken var att stora tvillingen hade producerat så mycket fostervatten att det blivit ett väldigt stort tryck nedåt som gjort att förlossning/missfall var väldigt nära. Sen satt min moderkaka i framvägg och det gör operationen extra komplicerad. Dessutom såg läkarna att den lilla tvillingen redan verkade ha tagit skada och risken för permanenta skador på henne var stor. Så de rekommenderade oss ett kortare och mindre komplicerat ingrepp som gick ut på att strypa navelsträngen på den lilla tvillingen och på så sätt rädda den stora. De sa att risken för att förlossningen skulle sätta igång spontant under en lång operation var väldigt hög, och då skulle vi förlora bägge tjejerna. Denna risk skulle vara mindre vid den kortare operationen. Så då fick det bli så.
Idag är det 4 veckor sedan och den lilla överlevande tösen i magen verkar må hur fint som helst. Men det är bra att de har täta kontroller på dig. Jag gick varannan vecka på UL, och gången innan jag fick diagnosen hade allt sett bra ut, för att två veckor senare vara akut. Så det kan gå fort.
Ska också nämna att vi fick en väldigt bra behandling i Köpenhamn, de är duktiga där! Håller tummarna för dig...