• Pallas

    Trodde du att du var närsynt?

    Trodde du att du var närsynt? Om jag ska minka mig utan kontaktlinser, så får inte sminkgrejerna plats mellan mitt ansikte och spegeln...

  • Svar på tråden Trodde du att du var närsynt?
  • Neko

    Heh, jag hade så på ett öga tidigare, var väldigt komplicerat =S Såg dock lite bättre på andra så man fick kompensera... hur närsynt är du (i dioptries)?

  • Neko

    Oj hjälp, det var ju värre än vad jag hade. Jag hade -10. Kunde dock inte ha kontaktlinser så det gjorde det ju lite värre.

  • Neko

    Jo. Hade dock så mycket synfel (och för stora pupiller) så jag kunde inte göra någon av de nya metoderna man läser om i tidningarna utan fick göra en gammal som var lite krångligare och plågsammare. Och resultatet blev inte helt perfekt. Men ändå helt klart värt det.

  • Pallas

    Ok. Har funderat många gånger på att operera mig, men jag kan inte heller göra någon av de nya, flashiga ingreppen. Just nu överväger jag en starroperation, dvs de tar ut den gamla linsen och ersätter den med en ny. Det kommer dock göra så att jag skulle behöva läsglasögon.

  • Neko
    Pallas skrev 2009-12-10 03:01:01 följande:
    Ok. Har funderat många gånger på att operera mig, men jag kan inte heller göra någon av de nya, flashiga ingreppen. Just nu överväger jag en starroperation, dvs de tar ut den gamla linsen och ersätter den med en ny. Det kommer dock göra så att jag skulle behöva läsglasögon.
    Varför innebär det det? Annars låter det ju ganska bra i och med att linsen då antagligen inte påverkas av ålder på samma sätt längre fram, så då slipper man att synen förändras pga det. Jag fick göra en PRK operation, dvs lasring direkt på ögat utan att vika upp en del av hornhinnan före.

    Nyfiken på en sak dock. När jag var närsynt så såg jag superbra på nära håll. Dvs när man väl kom så nära att man såg så var det jättebra skärpa och man såg yttepyttesmå detaljer. Nu efter operationen så har jag inte den supersynen längre. Ser inte så bra på nära håll (normalt bra antar jag) och normalbra på långt håll också. Saknar litegrann supersynen - bra för att ta ut stickor ur fingrar och så =P Har du den?
  • Neko
    Pallas skrev 2009-12-10 03:11:45 följande:
    Japp, jag har supersynen på nära håll. Lite som ett mikroskop!
    Precis! =) Aww, känns trist att inte ha den något mer.
  • JuliaåRonjasmammis

    Oj! Jag hade -6,90,men numera har jag -5,75 på det ena ögat och -6,0 på det andra.

    Utan glasögon eller linser är jag totalt lost, kan bara föreställa mig hur du är!

    Yngsta barnet fick synfel för ett år sen och vi var övertygade om att han var närsynt, men inte då! Han var översynt, låg på +5 och + 4,75!

    Nu står vi i kö för koll igen, hans syn har tydligen ändrats på ett halvår pga glasögonen, ska bli intressant att se hur mycket.

    Maken ligger konstant på +2 utan synkorrigering, precis som när han fick sitt körkort! Märklig människa, han ser bättre än mig på både långt och nära håll!

Svar på tråden Trodde du att du var närsynt?