• Tonx

    Borde jag inte blivit sjuk?

    För två veckor sen umgicks jag nästan varje dag med en kompis, satt hemma hos han och kikade på film och så, för han var dålig.
    På slutet av veckan fick han konstaterat att det var svinisen.
    Jag la mig ner och väntade på döden, men den kom aldrig.
    Borde jag inte rimligtvis ha blivit sjuk efter att ha spenderat många långa timmar med honom?
    Jag trodde faktiskt att det var väldigt smittsamt.

    Har denna vecka varit dålig, men det kan knappast varit det. Har haft feber och svullna lymfkörtlar och varit däckad två dygn men är på benen nu, om än lite öm i halsen.

    Till saken; Jag som varit upp i ett konstaterat fall av svininfluensan, påverkar det mig även om jag inte blir sjuk? Kan jag dra smittan vidare?

    Hur vanligt är det att man blir smittad av influensa överhuvudtaget?
    Jag har nämligen aldrig nånsin haft någon, ej heller magsjuka.

    Är inte vaccinerad mot svininfluensa eller nån annan influensa och har aldrig varit.

  • Svar på tråden Borde jag inte blivit sjuk?
  • Sirling

    Vi var i Norge hos min syrra där hon var sjuk i svinisen, jag blev smittad(blev inte alls illa) men maken klarade sig helt. Det är väl precis som den vanliga influensan, fast i mitt fall var svinisen mycket lindrigare än den vanliga säsongsinfluensan brukar vara.

  • Mammat3

    Hur du reagerar på att få sininfluensan är juhelt inviduellt för dej. Du kasnke hade det fast du inte märkte av det så väl. Sen kan du självklart vara en smittbärare även om det inte bryter ut hos dig. Det är därför man ska vaccinera sig för att inte utgöra ett hot för sig själv och andra. När man vaccinerar sig får man ju en liten del av viruset i kroppen och på så sätt bildas det antikroppar. Har man inte dessa antikroppar så kan man ändå smitta andra. Det är va d jag har hört iallafall

  • Tonx
    Mammat3 skrev 2009-12-10 10:55:32 följande:
    Hur du reagerar på att få sininfluensan är juhelt inviduellt för dej. Du kasnke hade det fast du inte märkte av det så väl. Sen kan du självklart vara en smittbärare även om det inte bryter ut hos dig. Det är därför man ska vaccinera sig för att inte utgöra ett hot för sig själv och andra. När man vaccinerar sig får man ju en liten del av viruset i kroppen och på så sätt bildas det antikroppar. Har man inte dessa antikroppar så kan man ändå smitta andra. Det är va d jag har hört iallafall
    Är det inte så att man är smittbärare även om man är vaccinerad?

    Kommer inte ta det vaccinet ändå, eller ge mina barn det.
Svar på tråden Borde jag inte blivit sjuk?