• Väntarochlängtar

Dödsstraff - för eller emot? Varför?

Håller på med ett arbete om dödsstraff...

Är du för eller emot? Motivera ditt svar...

Tack!

• Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?
  • Gaby 01

Jag är helt klar emot dödsstraff! Det borde finnas VÄRRE straff än så för dem som mördar, våldtar och lemlästar oskyldiga. Lås in dem i isoleringscell och kasta nyckeln!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Astarte skrev 2009-12-16 14:34:30 följande:
    Fast det är väl där som förespråkarna brukar komma dragande med sin brasklapp om att det går bra "bara man är helt säker". . .
    Då kan man fråga: "Om det då visar sig att en person som blivit avrättad är oskyldig är du då beredd att bli avrättad också? Eftersom processen är helt säker så innebär det ingen risk för dig."

De flesta gillar inte det och inser att systemet kanske inte är säkert. Alternativt så kan man fråga om de vill sätta sina barn i den sitsen, är processen säker så finns ingen risk och alltså ingen anledning att tveka.
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:36:10 följande:
    Jag är helt klar emot dödsstraff! Det borde finnas VÄRRE straff än så för dem som mördar, våldtar och lemlästar oskyldiga. Lås in dem i isoleringscell och kasta nyckeln!
    Om du vill ha ett värre straff, vad är din motivering till att du är emot dödstraff?
  • Gaby 01
    Mayoranya skrev 2009-12-16 14:41:03 följande:
    Då kan man fråga: "Om det då visar sig att en person som blivit avrättad är oskyldig är du då beredd att bli avrättad också? Eftersom processen är helt säker så innebär det ingen risk för dig." De flesta gillar inte det och inser att systemet kanske inte är säkert. Alternativt så kan man fråga om de vill sätta sina barn i den sitsen, är processen säker så finns ingen risk och alltså ingen anledning att tveka.

Om du vill ha ett värre straff, vad är din motivering till att du är emot dödstraff?
    Helt ärligt kan jag tycka att det är för lindrig, att personen kommer för enkelt undan. Hade någon gjort min familj så illa så hade jag velat att straffet skulle vara mycket mer kännbart. Som död så känner man ju inget mer!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:44:32 följande:
    Helt ärligt kan jag tycka att det är för lindrig, att personen kommer för enkelt undan. Hade någon gjort min familj så illa så hade jag velat att straffet skulle vara mycket mer kännbart. Som död så känner man ju inget mer!
    Alla kan nog känna så men att upphöja det till allmän lag är ingen bra idé.
  • Gaby 01
    Mayoranya skrev 2009-12-16 14:48:25 följande:
    Alla kan nog känna så men att upphöja det till allmän lag är ingen bra idé.
    Det har jag inte heller skrivit, jag har bara följt trådstartens önskemål om för eller emot och varför.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 14:55:07 följande:
    Det har jag inte heller skrivit, jag har bara följt trådstartens önskemål om för eller emot och varför.
    Men du är emot dödsstraff eftersom du vill att de ska ha det värre? Då följer det ju att du tycker att det är bra att tortera (isoleringscell exempelvis) av känslomässiga skäl, detta måste göras genom stöd av lagar.

Det är det jag inte får att gå ihop riktigt.
  • Gaby 01
    Mayoranya skrev 2009-12-16 15:09:57 följande:
    Men du är emot dödsstraff eftersom du vill att de ska ha det värre? Då följer det ju att du tycker att det är bra att tortera (isoleringscell exempelvis) av känslomässiga skäl, detta måste göras genom stöd av lagar.Det är det jag inte får att gå ihop riktigt.
    TS ville ha för eller emot och en motivering varför och jag lämnade MIN motivering... att jag tycker att dödsstraff är för lindrig därför är jag emot dödstraff. Och det är MIN motivering, sedan ifall det inte går att genomföra eller ej spelar ingen roll, jag har bara lämnat MIN motivering
  • Anghammarad

Gaby 01 skrev 2009-12-16 15:16:27 följande:

TS ville ha för eller emot och en motivering varför och jag lämnade MIN motivering... att jag tycker att dödsstraff är för lindrig därför är jag emot dödstraff. Och det är MIN motivering, sedan ifall det inte går att genomföra eller ej spelar ingen roll, jag har bara lämnat MIN motivering
    Fast med den ståndpunkten så signalerar du ju också att det finns andra och mindre brott där en mildare påföljd, dvs dödsstraff skulle kunna vara lämplig. Kan du ge exempel på sådana brott?
  • Gaby 01
    Fast med den ståndpunkten så signalerar du ju också att det finns andra och mindre brott där en mildare påföljd, dvs dödsstraff skulle kunna vara lämplig. Kan du ge exempel på sådana brott?
    Var det det man skulle göra? Så läste inte jag TS! Jag läste det som att man skulle ge sin motivering varför man var för eller emot dödsstraff
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Gaby 01 skrev 2009-12-16 15:16:27 följande:
    Jag bryr mig inte om det går att genomföra eller ej, jag är nyfiken på hur du motiverar ditt motstånd till dödsstraff med något som är ännu värre. Hela resonemanget ter sig något absurt i mina ögon. Visst, det har inte med TS att göra men det är sällan ämnet håller sig enbart så snävt som TS satt upp och det vore ju otroligt tråkigt om det gjorde det.

Vill du inte svara så gör inte det, men att hänvisa till TS är onödigt, säg det bara rakt ut istället.
Svar på tråden Dödsstraff - för eller emot? Varför?