• doktorC

att äta rätt

Det är är mitt sätt att äta bra (som kanske inte passar alla, man är ju olika):

mina måltider brukar bestå av mycket kött/fisk/kyckling och grönsaker, och relativt lite kolhydrater (de ger ju inte så mycket i näringsvärde och det är inte så hälsosamt att äta för mycket socker).

Jag räds inte fetter, tvärtom äter jag mejeriprodukter med hög fetthalt (gammaldags mjölk, fjällfil, smör, ekologisk naturlig yogurt). Tycker inte om att äta fettsnålt eftersom jag inte känner mej mätt då, och bara blir sugen på mat/sött snart igen. Jag steker i smör eller kokosolja (stabila fetter som tål upphettning), och använder olivolja i dressing. Man kan faktiskt äta rätt mycket fett och ändå vara smal... en hemlighet som jag gärna delar med mej av.

När jag äter kolhydrater blir det gärna knäckebröd, grovt bröd eller råris. Men jag äter vitt bröd, pasta och sånt också, bara inte så ofta.

Jag äter mycket nötter, solrosfrön, sesamfrön, linfrön, pumpafrön etc, gärna i filen istället för flingor.

Några frukter varje dag, frysta blåbär i smoothie till frukost (massa antioxidanter), och mycket, mycket grönsaker - broccoli, blomkål, morötter, aubergine, zucchini, sallad (inte isberg - trist), tomater, avokado (favorit att ha på knäckebrödsmackan med ost och andra grönsaker).

I köttväg äter jag helst lamm eller nöt, inte så ofta fläsk, och kyckling, fast då ska det vara hela fågeln och helst mörkt kött (godare, mer näring). Har varit vegetarian men tror INTE på det längre. Väljer dock gärna ekologiskt när jag kan.

Jag kokar buljong på ben (kyckling eller nöt) eller räkskal och fryser in och gör grönsakssoppor av.

Jag är laaat men älskar att laga mat - gör gärna grytor (järngryta såklart), eller grillar grönsaker (aubergine, paprika och zucchini - mums) eller hel kyckling eller lammstek i ugn (såå lätt!)

Tips på gott och nyttigt mellanmål: ekologiskt jordnötssmör och äpplebitar.

Är lite försiktig med fisk pga grav. men äter kolja, makrill, torsk, sill och sardiner.
    Och skaldjur såklart!

Är som surfa och blir sällan sugen på socker, men jag får erkänna att det har kommit lite mer under graviditeten... och jag äter sött ibland, när jag vill helt enkelt - vilket inte är så ofta att det blir ett problem.

Om jag skulle ge ett enda råd är det: ät i stort sett bara "whole foods" - dvs mat i sin mest naturliga, oförändrade form. Och det behöver inte alls vara jobbigt att laga!

Svar på tråden att äta rätt