att äta rätt
hur gör ni för att äta rätt, är så dålig på att äta rätt och allra helst nu, vill så gära få hjälp och tips på vad jag kan äta. kan BM hjälpa mig ??
hur gör ni för att äta rätt, är så dålig på att äta rätt och allra helst nu, vill så gära få hjälp och tips på vad jag kan äta. kan BM hjälpa mig ??
att äta rätt när man är gravid innebär att man äter som vanligt....... Dvs man äter alla måltider som rekommenderas o att man äter ordentligt...
man ska inte äta för två! Då går du bara upp i vikt...
jag vet , men jag vill lära mig äta riktigt och nyttigare mat.
har läst att det är bra att ofta äta lite bröd till maten och frukt efteråt. Funkar jättebra för mig för jag blir piggare och mindre illamående
Det ska vara fullkornsbröd - mycket järn!
sorry....
tänkte skriva att barnmorskan kan hjälpa dig med att lägga upp rätt sorts kost utifrån dina egna förutsättningar.....
men rätt mat är väl sånt som är mycket rik på vitaminer o mineraler... typ järn och c-vitaminer...
alltså mycket frukt och grönsaker, och grovt bröd, fullkorn osv..
Såhär äter jag och tror att det är bra..;
Frukost: juice och smörgåsar m ost eller skinka och någon grönsak på
Lunch: mjölk/ filmjölk och flingor o sylt/äpplemos
Middag: kyckling eller fisk med ris eller potatis eller pasta till, och ngn grönsak, dricker oftast mjölk till
Mellanmål: frukter
Kvällsmat: knäckebröd m ngn grönsak o ost el liknande. Eller musli. Dricker nyponsoppa el juice till.
Vattenflaska har jag med mig hela dagen.
Ibland, tyvärr lite för ofta nu på slutet, har det blivit en del godis och glass också..
A
Det känns som bra mat för ig. Det enda är att jag i köttväg bara äter fisk el kyckling, aldrig ngt sk rött kött. Därför äter jag kosttillskott i form av järn och B-vitaminer.
Har jag missat något från kostcirkeln tror ni?
Jag vet att morötter och blomkål är bra när man är gravid. Morötter äter jag helst råa och blomkål kokar jag och äter med SMÖR och salt oj oj oj vad det är gott!
Hur äter du själv?
Ät lättprodukter, tex mindre fetthalt i ost typ 17%, och varierad kost, så att du inte hänger upp dig på en sorts mat hela tiden, tänk på att pasta kan göra dig hård i magen. Småät inte för det gör bara att du går upp extra i vikt.
Jag skulle personligen inte dricka mjölk till maten eftersom det försämrar järnupptaget. Jag dricker mjölk till frukost, eller ett glas mellan måltider, men inte ihop med mat.
Håller med Cinnalinna
Cinnalinna Jaha det kanske man borde tänka på.. Har ett Hb på 110 och det vägrar att gå upp.
Jag tycker det är jättebra att du vill ändra dina matvanor! Starkt och ambitiöst! Och det är ju precis rätt läge nu! Då kommer bebisen till en familj där det redan finns bra matvanor, och så får han/hon ju dessa vanor gratis!
Jag har fått äta rätt sedan jag var barn, så för mig är det lätt som en plätt att äta nyttigt och att hålla vikten. Jag blir nästan bara sugen på nyttig mat. Jag behöver inte kämpa emot sockersug och sånt.
Jag tror att barnmorskan kan och vill hjälpa dig. Det finns ju dietister som är knutna till sjukvården. Barnmorksan borde bli glad att du vill ta den här chansen, för det hjälper ju inte bara dig, utan även ditt barn och kommande generationer.
Lycka till!
laga mat i gjutjärn och om du lagar rätter där lingon passar till så använd det för det tar upp järnet lättare + ät mycket c- vitaminer och juice är bra för järnupptaget
Det är är mitt sätt att äta bra (som kanske inte passar alla, man är ju olika):
mina måltider brukar bestå av mycket kött/fisk/kyckling och grönsaker, och relativt lite kolhydrater (de ger ju inte så mycket i näringsvärde och det är inte så hälsosamt att äta för mycket socker).
Jag räds inte fetter, tvärtom äter jag mejeriprodukter med hög fetthalt (gammaldags mjölk, fjällfil, smör, ekologisk naturlig yogurt). Tycker inte om att äta fettsnålt eftersom jag inte känner mej mätt då, och bara blir sugen på mat/sött snart igen. Jag steker i smör eller kokosolja (stabila fetter som tål upphettning), och använder olivolja i dressing. Man kan faktiskt äta rätt mycket fett och ändå vara smal... en hemlighet som jag gärna delar med mej av.
När jag äter kolhydrater blir det gärna knäckebröd, grovt bröd eller råris. Men jag äter vitt bröd, pasta och sånt också, bara inte så ofta.
Jag äter mycket nötter, solrosfrön, sesamfrön, linfrön, pumpafrön etc, gärna i filen istället för flingor.
Några frukter varje dag, frysta blåbär i smoothie till frukost (massa antioxidanter), och mycket, mycket grönsaker - broccoli, blomkål, morötter, aubergine, zucchini, sallad (inte isberg - trist), tomater, avokado (favorit att ha på knäckebrödsmackan med ost och andra grönsaker).
I köttväg äter jag helst lamm eller nöt, inte så ofta fläsk, och kyckling, fast då ska det vara hela fågeln och helst mörkt kött (godare, mer näring). Har varit vegetarian men tror INTE på det längre. Väljer dock gärna ekologiskt när jag kan.
Jag kokar buljong på ben (kyckling eller nöt) eller räkskal och fryser in och gör grönsakssoppor av.
Jag är laaat men älskar att laga mat - gör gärna grytor (järngryta såklart), eller grillar grönsaker (aubergine, paprika och zucchini - mums) eller hel kyckling eller lammstek i ugn (såå lätt!)
Tips på gott och nyttigt mellanmål: ekologiskt jordnötssmör och äpplebitar.
Är lite försiktig med fisk pga grav. men äter kolja, makrill, torsk, sill och sardiner.
Och skaldjur såklart!
Är som surfa och blir sällan sugen på socker, men jag får erkänna att det har kommit lite mer under graviditeten... och jag äter sött ibland, när jag vill helt enkelt - vilket inte är så ofta att det blir ett problem.
Om jag skulle ge ett enda råd är det: ät i stort sett bara "whole foods" - dvs mat i sin mest naturliga, oförändrade form. Och det behöver inte alls vara jobbigt att laga!