• pyretochbönan0809

Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)

Vi har en 5,5-åring här varannan vecka, en snart 5,5-åring och en snart 4-månaders härhemma. Till det har vi 3 katter och en hund så det är fullt hus här. Vi började sätta gränser för 1,5-åringen när hon började förflytta sig vid 10 månader. Hon får inte dra i djurens päls, äta djurens mat t.ex.

Hyfs vid matbordet är väldigt viktigt för oss:
    * Man ska sitta vänd mot matbordet och inte sparka m benen för då kan man sparka någon på benen.

* Man måste SMAKA på maten och man klagar inte på att maten är äcklig av respekt för den som har lagaat det. (man får så klart säga att man inte tycker om maten m EFTER man smakat den)Detta gäller 5,5-åringen nu m kommer att älla de andra 2 senare med.

*Häller 1,5-åringen ut mjölken med vilje så ställer vi undan glaset en stund och ger henne en ny chans lite senare. Samma sak gäller om hon kastar maten på golvet.

Annars får 1,5-åringen fria händer m det mesta som inte är farligt. Lådorna/skåpen hon inte får gå in i i köket har barnlås och resten är fritt fram att dra ut.
    Nyligen har vi insett att 1,5-åringen dricker väldigt bra ur glas och plastmugg så hon har börjat få välling ur en plastmugg också (det lilla hon spiller räknas knappt) eftersom jag inte tycker att det är för bekvämlighets skull hon ska fortsätta med nappflaska utan pga behov som hon tydligen inte har längre.

Så...Vad tycker ni? Är vi för hårda? Och isf med vad?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)
  • Gestilja

Nej det tycker jag inte. Är väl ganska normalt "hyfs" ni lär barnen.

• olandstoken

För mig låter det väldigt normalt... Eller ja, jag har ju inte så gamla barn, men det är så jag hade tänkt mig att göra.

Att äta ska vara en lugn och trvlig stund, och då sitter alla med huvudet på samma håll och man äter i lugn och ro, inget sparkande (oavsätt om det är med vilje eller oavsktiligt). Att dricka välling ur mugg är väl jätte bra. Att man tar bort nappflaskan är ju inte ett dugg "elakare" än att sluta amma, sluta mata.

Vem säger att ni är för hårda? här på fl eller

• Stårschan

Jag förstår inte heller på vilken punkt ni skulle vara för hårda... Benen inåt kanske, om man nu ska tokleta efter något att ha en synpunkt på.

Det är trevligt att titta på gymnaster. Mycket trevligt!
  • Scarlet

Nej, ni verkar inte alls for harda utan alldeles normala. Det ar viktigt att barn har hyfs och ar valuppfostrade tycker jag!

• Miss Lau

Nja, inget som jag skulle reagera på eftersom det låter som "normala" regler. Däremot förstår jag inte varför man tvingar barn att smaka och jag skulle aldrig tvinga mina barn till det.

• Kajak

TS.
    Nää du/ni är inte hårda.

Tycker det är bra reler för trivsam skull.
    Där med om smaka., det gör vi samma sak.
    Vi "tvingar" barn smaka med en liten bit på gaffel en gång sen får barnet bestämma om barnet vill ta andra bit.
    Barnen ska inte titta på mat o säg äckligt utan att ha smakat en liten bit.

Så det ni gör hemma är fullt normal.

Lycka till med familjelivet!

• 071001

Nej, ser inget fel i det ni gör. Har nån påpekat det eftersom du undrar?

• Hannah74

Hmm, nä, låter helt normalt. det mesta gör vi med, men jag har lite svårt för att "tvinga" honom smaka, även om jag vet att det är bra eg just för att han ju inte kan veta hur det smakar om han inte smakar.
    men det var det värsta jag visste när jag var liten för även saker man smakat på innan var vi tvungna att ta en sked av "ifall man ändrat sej"...

Svar på tråden Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)