Inlägg från: pyretochbönan0809 |Visa alla inlägg
  • pyretochbönan0809

Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)

Vi har en 5,5-åring här varannan vecka, en snart 5,5-åring och en snart 4-månaders härhemma. Till det har vi 3 katter och en hund så det är fullt hus här. Vi började sätta gränser för 1,5-åringen när hon började förflytta sig vid 10 månader. Hon får inte dra i djurens päls, äta djurens mat t.ex.

Hyfs vid matbordet är väldigt viktigt för oss:
    * Man ska sitta vänd mot matbordet och inte sparka m benen för då kan man sparka någon på benen.

* Man måste SMAKA på maten och man klagar inte på att maten är äcklig av respekt för den som har lagaat det. (man får så klart säga att man inte tycker om maten m EFTER man smakat den)Detta gäller 5,5-åringen nu m kommer att älla de andra 2 senare med.

*Häller 1,5-åringen ut mjölken med vilje så ställer vi undan glaset en stund och ger henne en ny chans lite senare. Samma sak gäller om hon kastar maten på golvet.

Annars får 1,5-åringen fria händer m det mesta som inte är farligt. Lådorna/skåpen hon inte får gå in i i köket har barnlås och resten är fritt fram att dra ut.
    Nyligen har vi insett att 1,5-åringen dricker väldigt bra ur glas och plastmugg så hon har börjat få välling ur en plastmugg också (det lilla hon spiller räknas knappt) eftersom jag inte tycker att det är för bekvämlighets skull hon ska fortsätta med nappflaska utan pga behov som hon tydligen inte har längre.

Så...Vad tycker ni? Är vi för hårda? Och isf med vad?

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade Karna 15/8 -09
  • Svar på tråden Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)
  • pyretochbönan0809

Tack för era svar!!

Det var en diskussion med min mamma som gjorde att jag började fundera för hon mumlade något om att det kanske var för mycket att begära av en 1,5-åring och att hon måste få vara liten också...men det är ju klart att hon får en annan nivå på regler än storebror. Sen läste jag en tråd här på fl med frågan om det var för tidigt att sätta gränser för ts, ifrågas, barn (har för mig att barnet var ca 1,5 men jag kan ha fel...Inte yngre än 1 iaf) och jag hajjade verkligen till på den frågan eftersom vi har de regler vi har. De är inte speciellt många men vi håller på dem!

Det där med att sparka under bordet-regeln började vi med för att 5-åringen som numera är rätt läng sparkade mig på smalbenen mer eller mindre konstant så nu har vi en "5-ggr-per-måltid-regel" där han får gå från bordet om han inte slutar efter den 5:e gången vi säger åt honom att sluta.

Det är inte mycket mat han måste smaka. Bara så pass att han faktiskt SMAKAR maten.

• pyretochbönan0809

Vad skönt att höra att ni tycker vi gör rätt
    Angående att vi satt 5 ggr-regeln är för att han inte tänker på vad han gör och vi vill att han ska börja bli medveten om det.

• pyretochbönan0809
    Girlinthecity skrev 2009-12-13 03:09:02 följande:
    Hur gör ni för att en 1,5 åring SKA smaka på maten? *nyfiken*
    nej 1,5-åringen har måste inte följa den regeln för det förstår hon ju inte men 5,5 åringen måste.
Svar på tråden Efter en diskussion är jag lite osäker..Är vi för hårda? (långt)