• MiaPersson

Gravid och svårt att sluta röka?

Jag är gravid i v. 9+0 Och har inte lyckats sluta röka. Det är en självklarhet att jag vill mitt barns bästa, och man borde ju ha världens bästa chans att sluta nu. Men jag kan inte, Blir ett monster. Men har dock gått från 15- 20 cig om dagen till 5- 8 numera.

Hur gör ni rökare? är det någon som inte slutat? och ni som har lyckats vara duktiga och slutat, har ni några tips?

• Svar på tråden Gravid och svårt att sluta röka?
  • lövet2

Jag tror det kan vara svårare just med första barnet. Man kanske inte riktigt fattar att det är ett riktigt barn i magen, utan det känns mer som att det bara är en tjock mage med en fotboll i.
    Själv lyckades jag inte röka när jag väntade mitt första barn, men jag drog ner rejält i alla fall. Säkert hade det gått bättre om åtminstone någon i omgivningen stöttat mig i rökavvänjningen, men jag fick ingen hjälp ens från MVC. Hör efter på MVC om vilken hjälp de kan erbjuda (det är andra tider nu än när jag fick min första), och tala om för din omgivning att du behöver mycket support av dem! Inte onda blickar när du faller för frestelsen, utan peppning när du faktiskt lyckas stå emot!

• MammaEmelie91

Jag lyckades inte sluta, men drog däremot oxå ner rejält. Inga fel på min dotter =) Hur frisk och kry som helst är hon =) Men kolla på MVC om det finns någon hjälp dom kan erbjuda.

• April Mamma

Finns nog inga genvägar tyvärr, att sluta helt är nog det enda.

Jag rökte när jag blev gravid med mitt första barn. Slutade samma dag som jag fick + på stickan. Kände mig inte speciellt duktig osv utan det var självklart för mig att inte röka under en graviditet. Visst var jag röksugen ibland men tanken på att mitt lilla barn i magen skulle få i sig skiten som en ciggarett innehåller fick mig att inte röka.
    Mitt barn kändes mycket mer viktigt än mitt rökbegär.

Bestäm dig bara för att Nu är det slut. Nu ska jag inte röka mer....allt handlar om motivation. Tänk även på hur dåligt barnet i magen har det när du röker, syrebrist osv.
    Ät lakris eller mint när suget kommer..eller borsta tänderna osv.

Du kommer att klara det!! De första två veckorna kan vara värst....sen kommer du att vara så glad o nöjd för att du har slutat.

• MiaPersson

Tack för alla tipsen. Och jag kan också tänka mig att med första barnet är det svårare, Man vet ju inte liksom ingenting. Jag kan fortfarande inte förstå att jag ska ha barn. Det är liksom som man vunnit högsta jackpotten. Man fattar det inte förens man kollar på kontoutdraget. hehe, vilken jämföring, Men det är ju så egentligen.

Och sen att min sambo mina föräldrar, morföräldrar, vänner. Ja, i princip alla nästan röker faktiskt. Det är ganska sjukt när man tänker på det. Men det bidrar ju också till att det är svårare att sluta, Sen att jag inte är speciellt stark i mitt psyke är en annan femma.

Jag har kollat runt på massa olika sidor på nätet. Där är inte en sida där man ser folk peppa varann eller bara säga det är okej, håll nerrökningen så mycket som möjligt bara. Utan på alla sidor så ser man massa kommentarer typ. - Du borde inte få lov att ha barn om du inte kan sluta röka. Eller - du är en kall mördare om du röker under din graviditet.
    Det är ju inte sånt man klarar av att läsa direkt. Man vill läsa om som ni kommenterat, Att jag rökte och det gick bra ändå. Klart man vet att risker finns. Men man känner ju inte lika mycket stress och känner sig så pressad precis. :)

• April Mamma
    MiaPersson skrev 2009-12-12 11:49:19 följande:
    Tack för alla tipsen. Och jag kan också tänka mig att med första barnet är det svårare, Man vet ju inte liksom ingenting. Jag kan fortfarande inte förstå att jag ska ha barn. Det är liksom som man vunnit högsta jackpotten. Man fattar det inte förens man kollar på kontoutdraget. hehe, vilken jämföring, Men det är ju så egentligen. Och sen att min sambo mina föräldrar, morföräldrar, vänner. Ja, i princip alla nästan röker faktiskt. Det är ganska sjukt när man tänker på det. Men det bidrar ju också till att det är svårare att sluta, Sen att jag inte är speciellt stark i mitt psyke är en annan femma. Jag har kollat runt på massa olika sidor på nätet. Där är inte en sida där man ser folk peppa varann eller bara säga det är okej, håll nerrökningen så mycket som möjligt bara. Utan på alla sidor så ser man massa kommentarer typ. - Du borde inte få lov att ha barn om du inte kan sluta röka. Eller - du är en kall mördare om du röker under din graviditet. Det är ju inte sånt man klarar av att läsa direkt. Man vill läsa om som ni kommenterat, Att jag rökte och det gick bra ändå. Klart man vet att risker finns. Men man känner ju inte lika mycket stress och känner sig så pressad precis. :)
    Fast om man vill läsa att "jag rökte o har ändå världens friskaste barn" osv så tror jag inte att man vill sluta röka....Då hittar man ju saker som gör att det "kan" vara ok att fortsätta röka trots att det inte är det.

Barn till mammor som röker får ju lättare allergier /astma osv, detta syns ju inte när barnet är nyfött osv utan visar sig längre fram.

Förstår att det kan vara svårare att sluta när många i omgivningen röker...min sambo slutade också att röka när jag gjorde det. För min/våran skull....tanken på att röka o sedan hålla en nyfödd bebis finns inte i min värld. Det farliga partiklarna sitter ju kvar i hår, kläder osv trots att man röker utomhus.

Nej, nu ska jag sluta att "messa" om detta...du gör som du vill men jag tror att du bittert skulle ångra dig om något händer med ditt barn...och redan i magen så mår ju barnet allt annat än bra när man röker.

Håller tummarna att du slutar!!
  • Jaylight

Min mamma rökte när hon va gravid med mej och mina 2 syskon, ingen av oss va små växta som dom säger att ungarna kan bli och ingen av oss fick, har fått någon form av astma eller allergi.
    Så de bror kanske mer på gener ?
    Jag har ingen aning men jag har inte heller kunnat sluta röka :(
    Men håller mej på ett halvt paket innan graviditeten va de ett pac eller kanske mer emellanåt. :O .. även om bm har berättat om risker och sånt så tror ja inte att man tar de på allvar, eller nått för jag känner inte att de är så farligt att röka som gravid, eller så är de så som ni skrivit innan att man inte riktigt fattar att en unge ska komma :P ja vet inte..
    Går in i vecka 33 nu och tror inte att jag kommer kunna sluta helt, och jag har även hört att de ska va dåligt för ungen att man slutar så sent. är de en myt eller hur ligger de till egentligen?
    De påstår att ungen tar mer skada av att mamman förändras av att ha nikotin begäret och så där, och kan bli mer stressad eller nått.
    Nån som vet om de är sant?

• April Mamma
    Jaylight skrev 2009-12-12 19:45:24 följande:
    Min mamma rökte när hon va gravid med mej och mina 2 syskon, ingen av oss va små växta som dom säger att ungarna kan bli och ingen av oss fick, har fått någon form av astma eller allergi. Så de bror kanske mer på gener ? Jag har ingen aning men jag har inte heller kunnat sluta röka :( Men håller mej på ett halvt paket innan graviditeten va de ett pac eller kanske mer emellanåt. :O .. även om bm har berättat om risker och sånt så tror ja inte att man tar de på allvar, eller nått för jag känner inte att de är så farligt att röka som gravid, eller så är de så som ni skrivit innan att man inte riktigt fattar att en unge ska komma :P ja vet inte.. Går in i vecka 33 nu och tror inte att jag kommer kunna sluta helt, och jag har även hört att de ska va dåligt för ungen att man slutar så sent. är de en myt eller hur ligger de till egentligen? De påstår att ungen tar mer skada av att mamman förändras av att ha nikotin begäret och så där, och kan bli mer stressad eller nått. Nån som vet om de är sant?
    Svarar på din fråga, sedan lämnar jag nog tråden...finns risk för att jag blir en moraltant annars då jag inte kan förstå hur man kan utsätta sitt barn i magen för nikotinet samt alla andra skadliga ämnen som en cigg innehåller....

Självklart så är det bäst att sluta röka än att fortsätta röka...barnet blir inte mer stressad av att du slutar..
  • Jaylight

April Mamma skrev 2009-12-12 20:56:10 följande:

Svarar på din fråga, sedan lämnar jag nog tråden...finns risk för att jag blir en moraltant annars då jag inte kan förstå hur man kan utsätta sitt barn i magen för nikotinet samt alla andra skadliga ämnen som en cigg innehåller....Självklart så är det bäst att sluta röka än att fortsätta röka...barnet blir inte mer stressad av att du slutar..
    Okej de är bra att veta iallafall, är lite förvirrande när man hör olika svar från alla . men ja ska ta o fråga bm om de o hon om någon borde ju veta de rätta svaret
  • Hanna36

Jag slutade röka innan jag blev gravid med mitt första barn.
     Sen hade jag tyvärr börjat igen när jag blev oplanerat gravid med nr.3 JAg slutade dagen innan jag testade mig, hade förstått att jag var gravid då.
    Det var faktiskt riktigt lätt, i min värld röker man inte när man är gravid, så jag bara slutade tvärt av. Att vara röksugen var inte att tänka på, för röka kunde jag ju inte.
    Så när suget började komma så fick jag fokusera på något annat, bebisens hälsa går före allt, och att utsätta en liten varelse för den skiten vill jag inte.
    Så bestäm dig och bara sluta.. det går på ren vilja! Lycka till!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    MiaPersson skrev 2009-12-12 11:49:19 följande:
    Man vill läsa om som ni kommenterat, Att jag rökte och det gick bra ändå. Klart man vet att risker finns. Men man känner ju inte lika mycket stress och känner sig så pressad precis. :)
    Tobak under graviditeten

Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör. Det är inte lätt att sluta när man är beroende, men du kan få hjälp.
    Om du har tänkt sluta röka eller snusa, så är det hög tid att göra det när du är gravid. När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen.

Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen, till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring.

Försämrad syreupptagning

Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret.

Rökning ökar riskerna för Att fostret växer för dåligt Missfall Fosterdöd under graviditeten För tidig förlossning Moderkaksavlossning Plötslig spädbarnsdöd.

Hur mycket du röker står i direkt proportion till riskerna för fostret. Så fort du slutar kommer det fostret till godo.

Rökavvänjning

Om du röker kan det vara en tröst att veta att det ofta är lite lättare att sluta röka vid en graviditet. Du kan känna dig äcklad och illamående av rök. För andra är det svårare att sluta helt. Lyckas du inte sluta röka helt bör du försöka minska din konsumtion - särskilt mot slutet av graviditeten. Mindre tobak är bättre än mer. Ge inte upp, även om du misslyckas kan du försöka sluta igen senare i graviditeten. Alla cigaretter eller prillor som du låter bli är bra.

Hjälpmedel

I första hand bör du försöka sluta med tobak utan avvänjningsmedel som innehåller nikotin eftersom de också är skadliga för barnet. Sen är det såklart bättre att använda nikotintuggummi en kortare period om det verkligen leder till att du slutar röka än att inte sluta alls. Plåster är sämre för barnet än tuggummi eftersom de tillför nikotin kontinuerligt.

Fråga om råd

Om du är osäker på vad du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar om du loggar in på Mina vårdkontakter.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100.

På andra språk För råd på arabiska ring 08-528 528 38. För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96. Sök vård

Om du vill sluta röka, men tycker att det är svårt, kan du tala med din barnmorska. Hon kan ge goda råd om rökavvänjning. Var inte rädd för att tala om att du röker. Din barnmorska är van att hantera den sortens frågor. Du kan också vända dig till din vårdcentral. Många av dem har rökavvänjningsprogram.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Fille Fjonkan

Jag har slutat snusa under varje graviditet (4 st). Jag har dock ersatt nikotinberoendet med sockerberoende och gått upp mellan 30-35 kg varje gång (och sedan ner iggen utan större problem). Utom denna gång då jag av naturliga skäl inte hunnit dit än (är i v 12).

Hur som helst, denna gång slutade jag inte bara med hjälp av viljestyrka. Jag läste "Äntligen icke-rökare för kvinnor" av Allen Carr och det gjorde det faktiskt lättare att sluta och jag har inte samma behov av att ersätta snuset med något ätbart varje vaken minut.

Du klarar detta! När röksuget sätter in, koncentrera dig på vad som växer i dig och vilka förutsättningar du vill att Liten ska starta sitt liv med. Bästa möjliga. Eller inte riktigt lika bra.

Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan
    Jaylight skrev 2009-12-12 19:45:24 följande:
    Min mamma rökte när hon va gravid med mej och mina 2 syskon, ingen av oss va små växta som dom säger att ungarna kan bli och ingen av oss fick, har fått någon form av astma eller allergi. Så de bror kanske mer på gener ? Jag har ingen aning men jag har inte heller kunnat sluta röka :( Men håller mej på ett halvt paket innan graviditeten va de ett pac eller kanske mer emellanåt. :O .. även om bm har berättat om risker och sånt så tror ja inte att man tar de på allvar, eller nått för jag känner inte att de är så farligt att röka som gravid, eller så är de så som ni skrivit innan att man inte riktigt fattar att en unge ska komma :P ja vet inte.. Går in i vecka 33 nu och tror inte att jag kommer kunna sluta helt, och jag har även hört att de ska va dåligt för ungen att man slutar så sent. är de en myt eller hur ligger de till egentligen? De påstår att ungen tar mer skada av att mamman förändras av att ha nikotin begäret och så där, och kan bli mer stressad eller nått. Nån som vet om de är sant?
    Vad jag har hört är det alltid bättre att sluta röka. Jag har läst i gravidböcker att har man inte slutat röka tidigare är det hög tid då, kring v 30, när barnets lungor ska hinna mogna inför förlossningen.

Nikotin är ett gift. Hur skulle mammans nikotinbegär kunna vara skadligare än nikotin för barnet?
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Jaylight

Fille Fjonkan skrev 2009-12-13 00:43:23 följande:

Vad jag har hört är det alltid bättre att sluta röka. Jag har läst i gravidböcker att har man inte slutat röka tidigare är det hög tid då, kring v 30, när barnets lungor ska hinna mogna inför förlossningen.Nikotin är ett gift. Hur skulle mammans nikotinbegär kunna vara skadligare än nikotin för barnet?
    Okej jo de är ju klart.
    Ja du de undrade jag oxå, kunde inte tro att de va sant när min kompis berättade de där för mej. men då hade hon fel som jag trodde iallafall =)
  • Unex

Jättebra att du har dragit ned! Om du känner att du inte kan sluta tvärt, så fortsätt åtminstone på nedåttrappan. Be din sambo stötta dig genom att också sluta/röka mindre. Samma sak med andra i din omgivning, de kan försöka låta bli att röka när du är med. Rökning är ju ofta en social grej. Men om de inte vill ställa upp så kan du ju såklart inte tvingas.

Försök att bara röka halva cigaretter när du röker, oftast hjälper det för att stilla begäret, andra halvan är mest "för att". Sätt gränser för dig själv. Nu ligger du på 5-8 per dag, sätt en gräns vid 7 till exempel. Om ett tag kan du dra ned till 6 cigaretter per dag och så vidare.

Ditt slutmål bör så klart vara att sluta röka helt, men ju mindre du röker desto bättre. Boken som Fille Fjonkan tipsar om har faktiskt hjälpt många. Om du inte hittar "äntligen icke-rökare för kvinnor" så fungerar kanske "äntligt icke-rökare" av samma författare lika bra. Den brukar gå att få tag på för under 50-lappen, så det kan ju vara värt ett försök!

Lycka till!

• BabyBlue75

Jag har rökt sedan jag var 15, är nu 33. Innan jag tog testet tog jag två cigg på raken - när testet visade positivt så slutade jag. Jag bär fortfarande med mig ett oöppnat paket IFALL ATT.... mest för att minska stressen kring det. O i början så kunde jag tände en(UTAN att ta den till läpparna) o hålla upp den i luften o andas in röken försiktigt (endast om jag var ledsen elleer upprörd)..... min sambo fick även blåsa sin rök på mig... men allt detta gjorde att jag inte själv behövde ta ett bloss.. efter ca två veckor behövde jag inte dessa hjälpinsatser alls.

• MiaPersson

Även fast jag tycker det känns bra att läsa att andra barn har kommit ut och varit friska är inte för att få lättnadskänslan att det är okej att röka, för det tycker jag egentligen inte! Vad jag menar är att då minskar pressen på en själv.

Och det finns så många olika teorier, och att trappa ner, en cigg mindre om dagen som någon skrev, tycker jag låter vettigt, och ska faktiskt pröva det.

Tack åter igen för alla tipsen! :)

• betzy123

Jag hade rökt i 12 år och slutade samma dag som jag plussade i Juli och har inte rökt sen dess. Jag väntar mitt första. Jag tänkte såhär: "Tänk om det blir något fel på mitt barn eller att mitt barn föds sjukt... ingen kan veta säkert att det inte skulle bero på rökningen. Vill jag leva med det på mitt samvete att jag kunde göra allt för att få ett friskt, hälsosamt barn men gjorde det inte?" Mitt svar till mig själv va NEJ! Jag bara bestämde mig helt enkelt! Vad är bäst för dig.. Vara ett monster men inte riskera skada ditt barn eller inte vara monster men riskerar skada ditt barn? Det är bara du som bestämmer hur och vad du ska göra!

Lycka till!! =)

• April Mamma
    betzy123 skrev 2009-12-13 19:57:06 följande:
    Jag hade rökt i 12 år och slutade samma dag som jag plussade i Juli och har inte rökt sen dess. Jag väntar mitt första. Jag tänkte såhär: "Tänk om det blir något fel på mitt barn eller att mitt barn föds sjukt... ingen kan veta säkert att det inte skulle bero på rökningen. Vill jag leva med det på mitt samvete att jag kunde göra allt för att få ett friskt, hälsosamt barn men gjorde det inte?" Mitt svar till mig själv va NEJ! Jag bara bestämde mig helt enkelt! Vad är bäst för dig.. Vara ett monster men inte riskera skada ditt barn eller inte vara monster men riskerar skada ditt barn? Det är bara du som bestämmer hur och vad du ska göra! Lycka till!! =)
    Bra jobbat! Har samma inställning som dig!
  • Mysan31

Ja det där med rökning... Rökte inte med mina två första grav. Men tredje o fjärde rökte jag med. O första två barnen födda 7 respektive 5 veckor för tidigt. Tredje o fjärde födda v 40+2 och 38+3 konstigt nog..... Vägt lika mkt allihop

Men det klart rökning är inte bra. Varken för en själv eller barnen.

• Poucciiies

Jag är gravid i vecka 21 & har tyvärr inte lyckats sluta röka alls.
    Jag får huvudvärk & blir illamående samt ett riktigt monster då jag har försökt.
    Men har dragit ner rejält, innan jag blev gravid rökte jag 1pkt/dag nu röker jag & min man ett halvt per dag max... ibland mindre.

Men har lovat mej själv att efter nyår blir det inga mer, så får bebiiisen iaf ett ar månader utan nikotin.

Svar på tråden Gravid och svårt att sluta röka?