Inlägg från: Caeruleus |Visa alla inlägg
  • Caeruleus

Tygblöjetråden 23

Hejsan,

Jag är helt totalt ny på tygblöjefronten. Har idag en 2 åring som vi har vanliga blöjor på men vi väntar ny syskon i april. Till min mans stora förskräckelse har jag börjat att fundera kring det här med tygblöjor till lillebror. Det finns ju verkligen en uppsjö av varianter och det är svårt att veta vilka man skall testa först.

Vad skulle ni rekomendera mig för typ av tygblöja och vilket fabrikat?

Jag har förstått att ett flertal här gillar vikisar. Trodde att den typen var mest arbete med men idag pratade jag med en manlig kollega som tyckte de var långt bättre än tex Imse vimses formsydde. Dom tyckte han nämligen gled iväg innan han fick på byxorna. Vikisarna däremot fäste han med ett spänne.

Själv "oroar" jag mig mest för läckor. Vilken blöjtyp är bäst ur läcksynpunkt?
    Och hur ofta byter ni?

• Caeruleus

Plutteli - vilket märke är det på era formsydda i bambu + ullbyxa? Och använder du dessa mest nattetid med tanke på att du kör pockets eller allt-i-ett blöjor dagtid.

Jag har läst lite olika sidor med rescensioner och Swaddlebees och Fuzzibuns verkar få bra kritik.

• Caeruleus

Oj, har du sytt egna. Det är lite överkurs för mig/oss.
    Googlade på Whammies och fick ingen bra träff. Kan du länka till någon sida där man kan läsa mer. Du får även gärna beskriva varför dessa är era favoriter.

• Caeruleus

Hoppar in med en fråga angående vikblöjor. Någon nämnde i förbifarten att hon hade många blöjor för att hon inte alltid han vika direkt.

Måsta man vika blöjorna i förväg för att de skall fungera bra. Jag trodde att man enklast vek dom i samband med blöjbytet.

• Caeruleus

Ah så skönt att man inte måste vika direkt för det hade jag nog inte fixat.

Föresten, hur mycket skulle ni betala för begagnade Fuzzi Buns i st S
    Nyaste modellen inkl inlägg, näst-nyaste modellen  och den gamla.
    Är någon av modellerna markant bättre tycker ni?

...och Ikeas tvättlappar vs tex Imse Vimses vikblöja, vilken föredrar ni?

• Caeruleus

Har en till liten fråga. Skapade faktiskt en egen tråd för den frågan men sen kom jag på att det nog var bättre att ställa den här.

Kan någon förklara skillnaden mellan nyaste och näst-nyaste modellen av FuzziBuns?

• Caeruleus

Äsch sicken snurrpella jag är idag...hade ju redan frågat här.
    Ikväll får det bli att gå och natta tidigt tror jag.

• Caeruleus
    emindy skrev 2010-01-11 22:28:04 följande:
    Jag viker oftast blöjhögen framför TVn när bebis har somnat. Lite lagom avslappnande Ikeas tvättlappar funkar bra till nyfödingar, de är ju ganska små. Däremot var de ganska stela direkt ur förpackningen så jag misshandlade dem en del redan innan bebis kom. Men jag har ingen åsikt om vilken som är bäst, jag har annars bara erfarenhet av begagnade och de blir ju bara bättre ju mer man använder dem (till en viss gräns, typ 10 blöjperioder eller så)
    Finns det någon specifik typ/märke av begagnade vikisar som du föredrar?

Är det Ikea barnslig tvättlapp som ni använder?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908

Jag har en drös av Ikeas mindre frotte-tvättlappar. Kan de bli bra som inlägg? Dock har de ju tvättas otaliga gånger med sköljmedel {#lang_emotions_frown}. Räcker det med att tvätta utan sköljmedel för att återfå sugförmågan eller är det bättre att köpa nya?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40054538
  • Caeruleus
    Labolinn skrev 2010-01-13 10:36:50 följande:
    Jag är så GLAD att jag hittat den här tråden!! Jag går här på övertid och fördriver tiden tills min lilla/lille behagar komma ut, och läser på lite mer om tygblöjor. Jag och sambon är förvånansvärt överens (trodde han skulle vara motsträvig) om att tygblöjor is the shit, om man säger så. Vi har köpt på oss en laddning IV formsydda blöjor och i NB och Small, och jag antar att jag är ute och letar bekräftelse på att det var smart. Även om vi inte har mer än 10-2 st av varje stl då vi ju inser att vi är nybörjare och inte vet vad vi kommer att gilla. Hur som helst så känner jag mig så taggad att köra på så stor andel tyg som möjligt! Och nu inser jag ju att vår låda med gamla fula kökshanddukar är en guldgruva, och att det finns massor med smarta lösningar på läckande blöjor (microfibertrasor, tvättlappar etc som man stoppar extra med) och tvättbara "rispapper" med massor mera.
    Halloj, kul med en till novis här i tråden. Har själv ännu inte prövat tygblöjor men planerar att göra det meed lillebror som kommer i april. Min man är dock inte alls med på noterna. Han tvättar annars allt hos oss men blåvägrar tygblöjorna . Fast jag tror nog han ändrar sig. Hade han verkligen inte gillat iden så hade han inte gått med på att betala för dem eller snällt lyssnat på mina funderingar kring märke, varianter etc.

Har precis köpt (men ännu ej fått hem)
    4 st oanvända Fuzzibuns i stl S, av den förra modellen. 3-6kg tror jag
    samt 5 st i stl M, 6-11kg.

Tänkte även köpa lite vikblöjor från Ikea och funderar på IV byxblölja soft.
    Snappi verkar oxå smidigt.

Storebror har varit en storkissare så jag skall fundera lite kring olika boosters.

Vill ogärna köpa på mig för mycket om jag inte gillar det. Samtidigt så tror jag att det blir väldigt osmidigt om man har för få....hmm svårt det där.
  • Caeruleus

Usch det problemet hade vi oxå med sonen. Fast det var med vanliga blöjor. Det som hjälpte lite var att torka väldigt nogrant vid bytena och smörja. Vi körde oxå först med inotyl men tyckte nog att det blev lite bättre med Bepanthen.

Svar på tråden Tygblöjetråden 23