Inlägg från: Caeruleus |Visa alla inlägg
  • Caeruleus

Tygblöjetråden 23

Ronjas mamma skrev 2010-01-19 21:58:57 följande:
    Vi har en väldigt liten toalett så liten att mannen var tvungen att bygga ett skötbord för inga färdiga passade de var för breda.. Där har vi en lite pedal spann til engångs och skräp, och en stor pedal spann till tygisar så det kan vara ni kan få plats även om du inte tror på det. Toalett kan man i och för sig klara sig utan medan man bara har amningsbajs men efter det gör det det mycket enklare. Även skönt om man får en storskitare som gör läckor i bland så man måste duscha av...
    Vår tvättstuga och "stora" badrummet sitter ihop, dvs jag har en toalett 3-4 m från den tilltänkta skötplatsen i tvättstugan. Jag når alltså inte toaletten utan att släppa bebisen (vilket jag självklart inte gör). Duscha av honom tänkte jag göra i tvätthon.

Tror att det lutar åt att jag får lägga bajsblöjan åt sidan, byta till ny först och sen när bebben är fräsch stöka med den gamla blöjan och ev skitiga tvättlappar etc. Fast det är ju onekligen mycket lättare att bara kunna slänga direkt i toan.
  • Caeruleus
    Dockmakaren skrev 2010-01-19 22:16:23 följande:
    Tack snälla ni för snabba tips. Tänkte försöka lägga någon beställning imorgon efter att ha fått lite mer koll. Ja, för länge sen hade jag en vision om att sticka egna. Garnet är inköpt, men orken och tiden finns inte. Jag väntade för länge. Blöjbyxor med spärrskikt i PUL...är det något jag har utanpå vikblöjor alltså? ( Ursäkta, kanske dum fråga, men jag är inte helt insatt). Eller är det något annat. Rekommenderar ni det istället för ullbyxor?
    Jag är novis inom området och har inte testat tygblöjor än IRL men försökt läsa på mig så gott jag kan. Jag har läst/fått tips om att Imse Vimses blöjbyxor är väldigt bra passform till de nyfödda men när de blir lite större och börjar krypa så kan kardborren skava.

En god vän till mig som kört tygisar på 2 barn avrådde mig från Imse Vimses modell SOFT. Den skall tydligen kännas lite plastig och inte alls lika skön som bomullsvarianten.

Jag tänker nog själv börja med Imses blöjbyxor och sen när jag ser vilken kroppsform lilleman får, knubbig/smal etc så kanske jag väljer ett annat märke tex med knappar.
  • Caeruleus
    Ronjas mamma skrev 2010-01-19 22:23:11 följande:
    Caeruleus jag trodde inte du hade toalett i närheten men då kan jag bättre förstå det.. Handfatet fungerar ju också fint medan de är små..
    Jo fast inte jättenära.... från början var det bara en gigantisk lång tvättstuga som vi nu har delat av i två delar och byggt ett badrum med toalett och dusch.

Jag har nog blivit lite lat av vanan av bara kunna "lyfta på locket" på toan direkt under väggskötbordet och vända blöjan uppochner. Så har vi ju idag i den lilla toaletten och det är supersmidigt.

Men vem vet, maken kanske blir helt frälst av tygblöjor och då kan vi köra allt på lille toaletten {#lang_emotions_tongue_out}
  • Caeruleus

Snappi heter det....och alla säger att de är jättesmidiga. De är inge måste men rekomenderas absolut.

www.Glimmabutiken.se har Snappis och dessutom anpassade fraktavgift, dvs frakten blir inte tokdyr även om du bara köper 1-2 st.

• Caeruleus
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 10:07:38 följande:
    caerius: Jag tror det är bra att ha samma skötbord till engångs och tyg. Det skötbordet är makens "saftey zone" och han kommer få svårare att börja använda tygblöjor om han måste göra det vid ett annat skötbord med. Steget blir inte lika långt om han kan göra det på samma ställe. Men annars är det inget bekymmer att ha toan lite längre bort, så har vi. Visst hade det varit skönt att ha den supernära, men har man bara ett ställe att lägga den smutsiga blöjan på under tiden man tvättar rumpan tills man kan släppa ner knoddas så går det bra. Någonstans att slänga tvättlappar måste man ha, så även om man har tygblöjor behövs en papperskorg vid skötbordet. Däremot kan den ju vara lite mindre när inga (eller bara natt-) blöjor ska få plats.
    Hmm helt klart en aspekt som jag inte alls tänkt på. Får nog fundera en sväng till.
  • Caeruleus

Idag kom de Fuzzibuns som jag budat hem. Tanken var att de skall vara till kommande lillebror men jag kunde inte låta bli att testa dem på 2 åriga sonen och det passade som ett smäck. Ser jättemysiga ut och inte alls "stora". Under mjukisbyxan kan man verkligen inte se skillnad mot vanlig blöja.

Skicket är helt ok, insidan aningens noppig och den vita inte kritvit men ändå godkänt. Jag vill nu tvätta dem och kanske se om man kan fräscha till dem.

Jag har Grumme vittvätt och kulörtvätt utan zeloiter, fosfater och mindre än 5% tvål. Är det ok att använda det?

Finns det någon teknik att få ut eventuell gammal tvättmedel och sköljmedel från den tidigare ägaren?

• Caeruleus
    Ronjas mamma skrev 2010-01-20 20:12:28 följande:
    diskmedel kura  gnid dem med lite diskmedel innan de tvättas..
    Menar du "diskmedelkur"? Eller finns det något speciellt diskmedel som heter Kura?
    Funkar alla diskmedel, typ flytande, eller är det som med tvättmedel att något innehåll inte är bra?
  • Caeruleus

Ok, då ska jag ta mig en tur till tvättstugan och tvätta blöjorna.
    Tänkte köra hela rasket som en ordentlig start

gnida insidan med diskmedel lite lite tvättmedel lite ätticka i sköljfacket Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
  • Caeruleus
    Blå Flygare skrev 2010-01-20 20:38:49 följande:
    Nej, det varkar väldigt jobbigt. Inte så mysigt att vända bajsblöjor heller
    {#lang_emotions_laughing} haha det tänkte jag inte på...nope inte mysigt.
    Då blir det vanliga hållet..
  • Caeruleus
    fruganL skrev 2010-01-20 22:27:26 följande:
    Varför skulle man behöva vända dem ut och in?
    Jag tänkta att maskinen inte skulle slita på PUL-tyget då.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23