• Moson

Tygblöjetråden 23

Hej

Jag har hittat interlock i merinoull att köpa och funderar på om man kan sy blöjbyxor av det. Det är dock superwash ull och jag har för mig att jag läst någonstans att man inte kan använda det till blöjor. någon som vet?
  • Moson
    Zoria123 skrev 2010-01-25 14:37:10 följande:
    Fick svar för ett tag sen ang. imsevimse, tack, dock lät det inte så bra at de inte sitter ordentligt runt benen. Finns det fler här som har erfarenhet av dem eller som kan tippsa om annat märke/blöja som har fungerat bra för er? Ska få mitt första barn och är intresserad av tygblöjor men förstår inte mycket. Finns det någon som är bra att börja med när man är helt ny på området? Känns som en djungel :)
    Är också nybörjare och ska försöka komma igång med tygblöjor till min tjej på 3 månader. Vi har testat imse soft som ytterbyxa men den har inte hållit tätt i benen. Har tänkt prova ullbyxor nu istället.
  • Moson
    Tuvaduva skrev 2010-02-11 13:34:30 följande:
    Tipsa mig snälla om vad ni använder som tvättlappar. Kanske då också OM ni använder engångs (vilket märke o så) de ggr ni inte är hemma. Alltså jag köpte 2 st "snappi" från Glimma, men dom verkar så hilma hårda på nå sätt -och dom var ganska knöliga att få fast i blöjorna. Ska d va så? Om man vill använda vikisar från det att bebis inte är så stor -vilket mått rekommenderar ni då? 70x70 eller mindre ändå? Är det nån av er som till en helt färsking först använt sig av engångsblöjor och sen så småningom gått över till tyg? hur lång var den perioden i så fall? Nån som kan tipsa om en billig PUL-påse? Tack för alla tips som dräller in här som gör tråden så skoj!!
    Vi använder Liberos våtservetter när vi inte är hemma, de är parfymfria och svanenmärkta. Hemma använder vi oftast torra papperstvättlappar som vi fuktar med ljummet vatten. Jag tycker Änglamarks är bäst.
    Vi försökte använda tygisar från början men det var lite för mycket nytt att få rutin på. Vi har börjat mer ordentligt nu sedan hon blev tre månader och det var inga problem att byta. Än så länge använder vi engångs på natten och när vi är ute och åker. Kommer nog snart gå över helt till tygisar dagtid även på utflykt.
  • Moson

Hej

Någon som har ett tips på bra ställen att köpa Pul och microfleecetyger någonstans? Någon affär i Stockholmsområdet?
    Undrar också var man bäst köper Babyideas ullbyxor, någon som vet?
  • Moson
    yrväder skrev 2010-02-13 21:57:59 följande:
    Nu bor jag ju inte i stockholm, men jag tror det blir svårt att få tag i iaf pul i nån fysisk affär. Satsa på webbutik istället, babyheaven och pinkgreen har i sverige. myllymuksut i finland har jag beställt 3 ggr ifrån. bra kvalitet, stort utbud och bra priser. Lite dyrare frakt såklart, ska man bara ha till nån enstaka blöja är det nog bättre beställa svenskt, men jag sydde 20 första vändan och det blir 15 nu andra vändan, och då lönar sig finland.
    Tack :)
    Jag tror jag ska beställa lite ulltyger också, har letat efter det. Har nämligen två par Babyidea ullbyxor som jag köpt begagnat men det vore sjysst att kunna sy liknande själv. 
    Håller på att fylla på förrådet med formsydda nu. Dottern håller på att växa ur dom jag har och vi behöver fler än vi haft också. Jag hade sytt ett gäng prefolds och knytblöjor men tycker det blir lite många moment och jag får det inte riktigt att passa. 
  • Moson
    madebyinferno skrev 2010-02-14 19:43:35 följande:
    Någon som testat www.darlingdiapers.com  mönster och vill dela med sig av erfarenheter/åsikter??
    Har inte testat men finns det inget gratismönster som passar?
    Annars kan man ju alltid göra ett själv, jag ritade ett efter en Liberoblöja som passar bra. Har sytt en formsydd av det hittills och den verkar funka. Vilken storlek behöver du, jag kan dela med mig av det mönstret om du vill :)
  • Moson

Madebyinferno nej det finns väl ingen anledning till att ni inte skulle kunna ha tygisar på dagis, de behöver ju bara lägga dom i en tjusig liten påse istället för i soptunnan som sagt.

Såg på din blogg sen att du verkade ha koll på det här med tygisar och gjort diverse olika så det verkar inte så dumt att testa något nytt mönster, det var ju inte direkt dyrt. Säg gärna till vad du tyckte om det sen :)
  • Moson
    6barnsmamman skrev 2010-02-15 21:08:40 följande:
    var får man tag på sånt där coolmax tyg?
    Det finns hos www.shelby.fi också. Jag väntar hem tygprover därifrån, får se om man kan tänkas sy något skoj. Har dock aldrig köpt något därifrån så jag vet inte om dom är bra.
  • Moson

Nu har jag fyllt på förrådet med 6 blöjor till. Funderar dock lite på om jag kanske borde fördelat tygerna annorlunda, lite orolig över att de är för tunna i sidan. Jag har två lager single jersey över hela, booster av 3 lager college och ett extra lager tunn stretchfrotté lite större än boostern. Håller fortfarande på att prova mig fram, vad tror ni? hur brukar ni göra?

Modellen blev jag faktiskt nöjd med. Den är aningen stor i benen men inte alls klumpig:)
  • Moson

Någon här som har köpt pul från Pinkgreen? Har det isåfall gått bra och problemfritt?

Svar på tråden Tygblöjetråden 23