• Moson

Tygblöjetråden 23

Plutteli skrev 2010-02-24 23:18:07 följande:
    Jag har gjort det många gånger och det har alltid gått bra!
    Vad bra:) Har dåliga erfarenheter av Pippilotta.se så hör mig gärna för nu innan jag beställer någonstans jag inte vet något om.
  • Moson

Har precis stickat färdigt ett par ullbyxor. Någon som har tips på hur man kan skynda på "tätningsprocessen"? Har ullkurat men dom läcker ju som ett soll så här i början.

• Moson
    IVFmamma skrev 2010-03-03 14:13:53 följande:
    Ni som har ullbyxor, vart har ni köpt dem? De inköpsställen jag känner till är Minimundus, Ivs hemsida och Glimma, sjalbarn.se, Blocket.se och Tradera.se men finns det några fler ställen?
    Jag har köpt på Blocket bl a. woolhour shorties tror jag dom heter från Babyidea. De finns att köpa t ex från pinkgreen.se och är favoriten här hemma. Tunna och smidiga och höga i midjan. 
  • Moson
    emindy skrev 2010-03-04 23:46:52 följande:
    Fukta dem med vatten och kör i torktumlaren med ett par jeans och kanske några tennisbollar. Men pass på så de inte krymper såpass att de blir för små!
    Tack, hoppas de inte krymper bara. De tog ju ett tag att sticka.
    Jag tror jag har lite marginal på ena paret iaf så jag ska testa.
  • Moson

Anaiah och emindy

Tack för tipsen
    Körde i tumlaren på syntetprogrammet (knappt någon värme alls) i 20 min. De verkar ha tovat sig lite lagom men ändå inte krympt :) Får testa och se om jag behöver göra det fler gånger.
  • Moson
    Nillan77 skrev 2010-03-07 10:08:58 följande:
    Nu har min bebis kommit ut (28/2) och jag har börjat lite smått med tygblöjor (imse vimses formsydda med blöjbyxor till). De blir genomblöta fort... men har inte läckt än så länge. Har mest kört med engångs just nu. Jag har lite svårt att röra mig obehindrat och vill inte ha en massa tvätt att ta hand om innan smärtan är mindre. Hur ofta byter ni tygblöjor?
    Vår tjej börjar gnälla så fort blöjan är våt så det blir ju till att byta direkt. Ibland går det en kvart emellan och ibland några timmar. Hon är 4 månader nu och vi varvar fortfarande med engångsblöjor. Vi brukar ha tygisar dagtid när vi är hemma än så länge. Har beställt pul till att sy pockets så det blir lite lättare att ha med sig och byta på stan också.
  • Moson
    MammaEmilie skrev 2010-03-09 18:07:38 följande:
    Hej jag har BF 13 juni och har bestämt mig för att kör med tygblöjor. Jag hade tänkt köra vikblöjor med ullbyxa utanpå hade själv det när jag var bebis och min mamma rekomenderar det. Tänkte kanske sticka egna ullbyxor till är det någon som har bra mönster  
    Jag stickade den här i patentstickning, den blev bra.

www.mimmis.info/miasbyxa.html
  • Moson

Läste någonstans att man inte ska tvätta blöjor med fleeceinsida med tvättnötter. Stämmer det? Och vet någon i så fall varför?

• Moson
    Plutteli skrev 2010-03-12 11:58:32 följande:
    Såpämnena i tvättnötterna täppter till fleecen vilket gör att kisset inte släpps igenom och blöjorna läcker. Av samma orsak ska man inte tvätta med sköljmedel.
    Men det gäller väl bara fleece eller hur? jag har inte märkt något med bomullsblöjorna än.
  • Moson
    Plutteli skrev 2010-03-12 17:44:54 följande:
    Så vitt jag vet gäller det fleece och fuskmocka. Blöjor i bambu eller bomull skall inte påverkas av tvättnötter, däremot kan uppsugningen försämras av sköljmedel.
    Skönt då kan jag fortsätta vara naturnörd ;)
  • Moson
    Made in Taiwan skrev 2010-03-13 11:25:18 följande:
    Till er som syr egna tygblöjor: - Var köper ni ert PUL tyg? Någon som köper på nätet utomlandsifrån? Jag vet att jag för länge sen såg en bra sida från Australien med fina PUL tyger, men nu kan jag inte hitta igen den :( - KAM pressar från Kina? Är det någon som har köpt och vars på nätet har ni då hittat den? /A.
    Jag väntar hem pultyger från Myllymuksut i Finland. Har funderat på att beställa en tång för KAMknappar också, de finns på Ebay har jag sett.
  • Moson
    Blå Flygare skrev 2010-03-15 16:57:13 följande:
    Det tror inte jag heller Men jag vet inte riktigt hur jag vill ha dem.
    Kanske ett med fler lager på den främre delen?
Svar på tråden Tygblöjetråden 23