Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

winterangel85 skrev 2010-01-13 22:17:04 följande:
    Lillstumpan har blivit jätteröd och vattning i ljumskarna nu.. =( Är det någon som har tips på vad vi kan göra? Jag har smort med inotyol då BVC rekomenderat detta, men tycker inte att jag ser skillnad. Hon ligger även och luftar stjärten någon timme om dagen, men det hjälper inte..
    Har samma proböem med sonen av och till, salvorna hjälper inget. Har kommit fram till att han är känslig både mot fukt och värme. Tvättar med våtservetter för att slippa fukt fast jag innan bestämt mig för att det bara var skit och skulle undvikas i alla lägen {#lang_emotions_undecided}. Sen luftas det vid varje byte (blåser torrt) och sen på med potatismjöl. Blöja UTAN torr-skikt, torrskiktet gör det varmt=svettigt=blött. Bambublöja är det enda som funkar här, bambu är ju lite svalare än bomull.
  • Blå Flygare

Någon som har tips på hur man får ur röklukt ur blöjor? Köpt en på tradera och den stinker Rädd att de andra ska ta lukt om jag tvättar de ihop.

• Blå Flygare
    Caeruleus skrev 2010-01-16 23:27:36 följande:
    Är det så att fleecen är lättare att tvätta av jämfört med bomull? Hur har blöjbyxorna klarat sig? Funderar om man det är dumt att köra på vita byxor eller om man skall ta en i mörk färg så att eventuella fläckar inte syns.
    Vi har fått fläckar vid resåren (bajs)som inte velat gå bort på mindre stl. Senare har ju bajset inte läckt. Nu har vi däremot matfläckar på utsidan av de flesta blöjbyxor. Mat o kräks... På insidan av blöjan vill du ha vitt, jag höll på att bli tokig när jag hade beigebrokiga fleeceinlägg och inte kunde kika in lätt o se om där var något.
  • Blå Flygare
    johlinn skrev 2010-01-16 19:45:52 följande:
    Blå myran - absolut mest effektiva jag testat mot lukt har varit bikarbonat! En halv påse i en normalstor maskin!
    Ska testas När vi får tillbaka vattnet, suck o stön.
  • Blå Flygare
    Humminggirl skrev 2010-01-17 08:05:44 följande:
    Ingen som har några tips om torrskikt och fuskmocka? #362
    Var har du köpt fuskmockan? Jag hade bara letat i blöjtygsaffärer, för sån fuskmocka som finns i BG påminner inget om den fuskmocka som jag sett i tygaffär.
  • Blå Flygare
    fruganL skrev 2010-01-17 19:08:14 följande:
    Står här och packar mina BG efter tvätt och irriterar mig återigen på att händerna blir så torra. Microfiber torkar ut huden, jo man tackar! Tips på hur händerna inte torkar ut varje gång blöjorna packas efter tvätt nattblöjan fixas? Får väl ta på mig ett par handskar varje gång blöjorna ska packas annars...eller höra om makens händer bli lika torra, kanske får det bli hans jobb på heltid. Någon som har liknande problem eller har en lösning på problemet?
    För mig gav det sig aldrig. Fick börja använda bomullshandskar från apoteket när jag stoppade, samma jag använder på natten *torris*
  • Blå Flygare

Tack för tips om bikarbonat! Fick bort lukten av rök plus fick övriga blöjor uppfräshade, det ska jag ta till lite oftare. Min tvättmaskin är ju så vattensnål att det kan behövas lite hjälp på traven ibland...

• Blå Flygare
    emindy skrev 2010-01-19 13:21:41 följande:
    hur mycket bikarbonat skall man ha i?
    Jag hade i ½ tsk i en maskin. Då var det tvättade innan men luktade. Vet inte om man kan blanda tvättmedel o bikarbonat eller om man behöver öka mängden något om man bara tar bikarbonat.
  • Blå Flygare

caerius: Jag tror det är bra att ha samma skötbord till engångs och tyg. Det skötbordet är makens "saftey zone" och han kommer få svårare att börja använda tygblöjor om han måste göra det vid ett annat skötbord med. Steget blir inte lika långt om han kan göra det på samma ställe.

Men annars är det inget bekymmer att ha toan lite längre bort, så har vi. Visst hade det varit skönt att ha den supernära, men har man bara ett ställe att lägga den smutsiga blöjan på under tiden man tvättar rumpan tills man kan släppa ner knoddas så går det bra.

Någonstans att slänga tvättlappar måste man ha, så även om man har tygblöjor behövs en papperskorg vid skötbordet. Däremot kan den ju vara lite mindre när inga (eller bara natt-) blöjor ska få plats.

• Blå Flygare
    Caeruleus skrev 2010-01-20 20:34:06 följande:
    Föresten...tvättar ni pockets ut-och -in?
    Nej, det varkar väldigt jobbigt. Inte så mysigt att vända bajsblöjor heller
Svar på tråden Tygblöjetråden 23