Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 23

Miss Lau skrev 2010-02-22 08:31:32 följande:
    Anledningen till att vi börjat fundera är främst miljöskäl, om vi sen sparar lite pengar är det en bonus. Blöjorna måste inte alls vara snygg men det ska vara enkelt och smidigt att hantera. Helst inga vikblöjor.... Vi har fyra barn och egen tvättmaskin, tumlare och torkskåp som rullar på för jämnan så tvätten är nog det minsta problemet  
    Enklast att använda är pockets och all-in-one. All-in-one är precis som det låter. Man tar på den som en vanlig papp-blöja. Torktiden blir dock längre. Pocket är ungefär det samma, men med ett löst inllägg ist så den är lättare att tvätta och går fortare att torka. Eftersom det är löst inlägg kan man också välja själv vilket inlägg man ska ha.
    Nackdelen ,ed dessa är att de är dyrare än andra blöjor. Utbudet av ekologiska är begränsat.

Med en separat blöja och ytterbyxa blir man att "ta på blöja två ggr". Man byter blöjan (formsydd om man vill slippa vika) varje gång, men behöver bara ett fåtal byxor. Ekonomiska och bättre för miljön. Vill man bara ha naturmatrial så väljer man blöjbyxa av ull. När barnen blir större är det bekvämast med dra-på-modell, men till de små är wrap smidigt. Dock har många dra-upp bättre modell så de inte läcker är min erfarenhet. Men min erfarenhet av ull är begränsad

Formsydda blöjor tar också tid på sig att torka. Ju kortare torktid man har desto färre blöjor behövs. Ett sätt att komma runt det är att tumla, men då ryker ju miljöaspekten
  • Blå Flygare

Någon annan som testat ecobums? Tycker inlägget är stort och borde ta mycket, men nu 2 ggr har det varit helt dyngsurt när jag skulle byta. Idag vaknade han av det, och blöjan hade läckt - rakt genom PULen så halva framsidan var våt. Jag har 2 ggr råkat tvätta i 60 gr ist för 40 , men det ska väl bara påverka trycket, inte hur den håller tätt??

• Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-22 21:15:30 följande:
    Tack för att du tog dig tid och svarade, utförligt dessutom. Jag ska ta och beställa ett par såna pockets med formsydda blöjor till och testa hur det fungerar.
    Nej, nej då har jag inte förklarat tillräckligt bra. Till pockets har man bara inlägg, ingen "blöja". Pocketen är en blöjbyxa i form av en ficka som man stppar ett inlägg i.
    Formsydd blöja har man ihop med blöjbyxa, för den har bara uppsugande matrial, ingen fuktspärr.

Exempel på pocket:
    www.bumgenius.com/one-size.php (kort)
    www.blueberrydiapers.com/Products_3/Pocket-Diapers_2/Minky-One-Size-Cloth-Diapers_3 (shematisk teckning)

Exempel på formsydd: grona-grodan.se/
  • Blå Flygare
    yrväder skrev 2010-02-22 21:32:27 följande:
    Syrran har den, men den var för stor i benen på E så hon har inte testat den på riktigt. Men ja, 60 graders tvätten påverkar bara trycket, inte nåt annat. Däremot tycker jag den är lite liten i storleken, fast jag är inte så insatt. Framförallt känns den kort, den var snudd på redan nu på längden på E, som väger 6.3 kg och är 66 lång. Nu är hon ju väldigt smal förståss men ändå.
    Ja, den är liten. Har den på yttersta knäppningen, och han är inte särskild stor grabb. Vågar inte köpa fler men vill kunna använda den jag har. Ska testa att tumla skalet, men tycker inte det borde behövas på en ny blöja? Om det inte var så att den läckte via grenen. Men så mycket? Jaja, hoppas de andra jag testar visar sig vara bättre. Wanoo verkar dock bli varm trots att det är bambu. Gissar det är skillnad mellan bambu och bambu. Lägger allt mitt hopp till mjuka under.
  • Blå Flygare
    Miss Lau skrev 2010-02-23 09:19:04 följande:
    Tack igen. Det är verkligen en jungel det här med tygblöjor och än har jag inte förstått speciellt mycket.  Men då är det pockets med inlägg vi ska testa
    Vi har kört pockets, men jag är dålig på vad som finns i mest miljövänlig modell. När jag hade till dottern för 2-3 år sen fanns inga miljömärkta pockets, men nu har det nog kommit.
    Till sonen är jag på "uppdrag bambu-pocket", och hittat tre modeller som är lätta att få tag på från sverige. Bambu är ju bra miljöval (men jag har valt det för att det är det enda som funkar mot sonens hud) och undrar om inte Ecobums är miljömärkta? De är ganska nya så hur de funkar vet jag inte (bara att de är små i modellen). Sen finns wanoo och mjuka under, den senare sitter mycket bra på min son men hur det sitter på andra vet jag inte.

BumGenius har funnits ett bra tag, och de har one-size, vilket är miljövänligt på sitt sätt; man behöver färre blöjor totalt under blöjperioden. Samma med blueberry och happyheiny (och många fler) och de tre är det många som är nöjda med, passar de flesta (men inte alla) barn. BG kan vara lite liten ett par månader när barnen är sm störst runt 10 mån innan de smalnar av igen, tror de andra är lite större. Blueberry är mindre i minsta strl så funkar bättre på nyfödd tyckte jag. Du kan leta efter dessa på sjalbarn, Brukar dyka upp med jämna mellanrum eftersom de är populära modeller. Det är bra att testa en modell lite innan man köper på sig ett helt lager eftersom barn är så olika i kroppsform och hur de tollererar olika matrial. Jag snålade inte när jag köpte till dottern eftersom jag tänkte att "de kan ju nästa barn ha också". Men han var ännu känsligare i huden så jag fick sälja hela lagret på 26 pockets (eller var det fler?) nyligen

Nu får någon annan fylla på med tips om miljömärkta pockets.
  • Blå Flygare
    Anaiah skrev 2010-02-26 07:40:38 följande:
    Finns det blöjpåsar i PUL att köpa någonstans (gärna med dragkedja) eller har ni sytt era själva?
    Jag köpte dessa och är nöjd. Tycker bäst om de större påsarna även om jag bara ska i ett par, för så slipper man trycka i dem *urk*
    www.barnshop.se/product_info.php&products_id=246
  • Blå Flygare
    Anaiah skrev 2010-02-26 12:39:55 följande:
    Ah, de såg riktigt bra ut, med dragkedja och allt. Tänkte mest ha till när jag är på resande fot, alltså en lite mindre storlek passar mig bäst, hemma har vi hink
    Jag använder dem också bara när vi är iväg. Men blöjantalet som står är om man pressar i dem. Den lilla är lagom för en blöja, två går. Sen får man pressa, och det vill inte jag. Den stora går bra till 4-5 blöjor, sen får man pressa i där. Så den tar jag jämt om det inte är så jag bara ska vara ute någon timme och eg. inte väntar mig byta alls utan bara har med utifallatt. Hemma har vi hink.
  • Blå Flygare

Jag får ta tillbaka att Ecobums läckte igenom PULen. Nu har den blöjan läckt igen, och det är vid benen. Eftersom det bara är en rad knappar så går det inte att justera stl mage/ben, och min son har ju rund mage. Så den får gå till sjalbarn

• Blå Flygare

Vår grabb bajsar också ca 4 ggr/dag. Hade vi haft ett val hade vi nog övergett tyg nu eftersom vi är så lata Blir lika glad varje gång han bajsar på toan ist

• Blå Flygare
    trollet1985 skrev 2010-03-01 11:12:38 följande:
    Hehe vi (läs jag) överväger att göra tvärt om. Sonen bajsar konstant o ja byter blöja efter 1,5 timme så de går åt engångsblöjor kan ja lova!!! vi gör av med typ 7 paket i månaden. Vår sopptunna är full efter typ en vecka, så vi får trycka ner dom sista påsarna innan tömning. Så därför funderar ja mer o mer på tygisar, även om sambon tycker de e knöligt. Så nu har ja bestämt att nu j*vlar SKA ja sy pocket, så kan sambon inte gnälla över att de e knöligt o sätta dit blöja o ytterbyxa! Längtar me tills sonen sitter o bajsar på toa eller potta, men de lär nog dröja lite till.
    Grejjen är att det inte är lättare med papp. Man tycker lätt det när man står och sköljer blöjan (sååå jobbigt - not), men hur kul är det som att igår gå och leta bajspluttar i hemmet eftersom pappblöjorna inte håller tätt?? Om vi inte har för stora pappblöjor blir han röd direkt... Fast klart har man bra sittande så är det ju lättare. Men sannolikt får man lägga tid på att smörja rumpan ist.
Svar på tråden Tygblöjetråden 23