Miss Lau skrev 2010-02-23 09:19:04 följande:
Tack igen. Det är verkligen en jungel det här med tygblöjor och än har jag inte förstått speciellt mycket. Men då är det pockets med inlägg vi ska testa
Vi har kört pockets, men jag är dålig på vad som finns i mest miljövänlig modell. När jag hade till dottern för 2-3 år sen fanns inga miljömärkta pockets, men nu har det nog kommit.
Till sonen är jag på "uppdrag bambu-pocket", och hittat tre modeller som är lätta att få tag på från sverige. Bambu är ju bra miljöval (men jag har valt det för att det är det enda som funkar mot sonens hud) och undrar om inte Ecobums är miljömärkta? De är ganska nya så hur de funkar vet jag inte (bara att de är små i modellen). Sen finns wanoo och mjuka under, den senare sitter mycket bra på min son men hur det sitter på andra vet jag inte.
BumGenius har funnits ett bra tag, och de har one-size, vilket är miljövänligt på sitt sätt; man behöver färre blöjor totalt under blöjperioden. Samma med blueberry och happyheiny (och många fler) och de tre är det många som är nöjda med, passar de flesta (men inte alla) barn. BG kan vara lite liten ett par månader när barnen är sm störst runt 10 mån innan de smalnar av igen, tror de andra är lite större. Blueberry är mindre i minsta strl så funkar bättre på nyfödd tyckte jag. Du kan leta efter dessa på sjalbarn, Brukar dyka upp med jämna mellanrum eftersom de är populära modeller. Det är bra att testa en modell lite innan man köper på sig ett helt lager eftersom barn är så olika i kroppsform och hur de tollererar olika matrial. Jag snålade inte när jag köpte till dottern eftersom jag tänkte att "de kan ju nästa barn ha också". Men han var
ännu känsligare i huden så jag fick sälja hela lagret på 26 pockets (eller var det fler?) nyligen
Nu får någon annan fylla på med tips om miljömärkta pockets.