• parentesen

Bakad leverpastej

Jag minns en mamma som inte tänkte äta pastej under graviditeten därför att det kunde vara möjligt att den inte var riktigt upphettad/tillagad.

Synd för lever innehåller mycket B12-vitamin. Men man kan ju mikra den bit man ska äta under några sekunder så den hettas upp ifall man är orolig!

• Svar på tråden Bakad leverpastej
  • La Lola

Ja det var ju synd när det tom står i kostråden att leverpastej är ok......

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • xXMaLoXx

La Lola skrev 2009-12-13 13:15:12 följande:

Ja det var ju synd när det tom står i kostråden att leverpastej är ok......
    Leverpastej är ok, av den ironiska anledningen att det inte är så mycket lever i den^^. Nu talar jag om den man köper i butik alltså, inte om man bakar själv.
  • Little Mrs Li

Men är hemmagjord leverpastej OK???

Mina föräldrar bruka göra egen nu till jul, och jag bara ÄLSKAR den...
    Har tagir för givet att den oxå var tillåten...

• La Lola
    Little Mrs Li skrev 2009-12-15 08:14:56 följande:
    Men är hemmagjord leverpastej OK??? Mina föräldrar bruka göra egen nu till jul, och jag bara ÄLSKAR den... Har tagir för givet att den oxå var tillåten...
    Ja den är ju tillagad.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Isop1

Hemmagjord leverpastej går säkert jättebra att äta. Problemet med lever är A-vitamininnehållet, och det står i råden att man inte ska äta "leverrätter". Det tolkar jag som att man äter lever som "huvudingrediens", alltså 150 gram lever rakt av. Då blir det för mycket A-vitamin. Men äter man en skiva leverpastej är det inte särskilt många gram lever i den, därför är det ingen fara. Och jag tror inte att någon orkar äta en hel pastej (för det är nog inte bra...).

Svar på tråden Bakad leverpastej