• sara gerdrup

sätta ihopa pepparkakshuset

Hur mycket socker ska man smälta och hur ugn/stekpanna?
    Har man något mer än socker i?

• Svar på tråden sätta ihopa pepparkakshuset
  • Lussan5

Jag brukar använda en stekpanna och lägga i ca 1-2 dl strösocker.

Det är lätt att doppa pepparkaksbitarna i stekpannan.
  • Waitmstar

Jag kör på bara socker. ett lager som täcker hela pannan, för ett hus. Sätter du ihop fler så är det bara lite mer, inga mängder.
    Stekpannan måste vara så stor att du får ner kortändarna av huset- för smidighetens skull..
    Och rör inte!! Då smälter det ojämt och blir klumpigt.
    Ha tålamod.

Jag brukar ha plattan på 8 (12 graderingar), och när det börjar bubbla för mycket sänker jag till 4a.

För att göra rent pannan.. Lös upp sockret med vatten. Jag brukar låta sockret rinna till en sidan är jag är klar.. Och sen spola varmt vatten på det när jag är klar..

Ta fram bedövningssalva redan nu. ;)

• Mandragora

Använd socker om du skall äta pepparkakshuset. Använd lim om det bara skall vara pynt.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • versan

Jag använder smältlim (limpistol) men så äter vi aldrig hus som stått framme & blivit dammiga.

Lättare att sätta ihop och man har mera kontroll och så syns inte dom mörka fogarna som annars blir.

Så här ser årets pepparkakshus ut. flera bilder från olika år finns galleriet under pepparkakshus.

Julen 2009 pepparkakshus 083.JPG

• Babydoll79

Jag brukar använda en kastrull (med ca 2 dl socker), men då måste man vara snabb när man lägger på socker smeten eftersom den stelnar fort. Använder en lång sked med plast eller träskaft (annars blir för varmt) och lägger på sockret på kanten snabbt och sätter ihop två väggar på en plan platta (typ serverings bricka) och håller fast några sec tills det stelnat.

• versan
    Waitmstar skrev 2009-12-13 19:13:40 följande:
    Jag kör på bara socker. ett lager som täcker hela pannan, för ett hus. Sätter du ihop fler så är det bara lite mer, inga mängder.Stekpannan måste vara så stor att du får ner kortändarna av huset- för smidighetens skull.. Och rör inte!! Då smälter det ojämt och blir klumpigt. Ha tålamod. Jag brukar ha plattan på 8 (12 graderingar), och när det börjar bubbla för mycket sänker jag till 4a. För att göra rent pannan.. Lös upp sockret med vatten. Jag brukar låta sockret rinna till en sidan är jag är klar.. Och sen spola varmt vatten på det när jag är klar.. Ta fram bedövningssalva redan nu. ;)
    Exakt! Jag gjorde också med smält socker ett år men det var det hemskaste jag någonsin gjort mina delar rymdes inte fast jag hade en stekpanna på 28cm.
    Superjobiggt & geggigt. och fyyy så man brände sig.
    man ska fasen ha skyddshandskar på.

Lycka till med pepparkakshuset.
  • sara gerdrup
    versan skrev 2009-12-13 19:26:54 följande:
    Jag använder smältlim (limpistol) men så äter vi aldrig hus som stått framme & blivit dammiga.Lättare att sätta ihop och man har mera kontroll och så syns inte dom mörka fogarna som annars blir. Så här ser årets pepparkakshus ut. flera bilder från olika år finns galleriet under pepparkakshus.
    oj vilket lyxhus, jag kör lite mer sommar stuga stilen, ler
  • sara gerdrup
    Waitmstar skrev 2009-12-13 19:13:40 följande:
    Jag kör på bara socker. ett lager som täcker hela pannan, för ett hus. Sätter du ihop fler så är det bara lite mer, inga mängder.Stekpannan måste vara så stor att du får ner kortändarna av huset- för smidighetens skull.. Och rör inte!! Då smälter det ojämt och blir klumpigt. Ha tålamod. Jag brukar ha plattan på 8 (12 graderingar), och när det börjar bubbla för mycket sänker jag till 4a. För att göra rent pannan.. Lös upp sockret med vatten. Jag brukar låta sockret rinna till en sidan är jag är klar.. Och sen spola varmt vatten på det när jag är klar.. Ta fram bedövningssalva redan nu. ;)
    jag tar fram aloe veran
  • mariajo

Själv använder jag kristyren för att sätta ihop delarna med,krävs att man håller delarna på plats ett tag men jag slipper bränna mig och barnen.

• versan
    sara gerdrup skrev 2009-12-13 19:54:02 följande:
    oj vilket lyxhus, jag kör lite mer sommar stuga stilen, ler
    Hehe... Det gjorde jag också för några år sedan.
    men ju mer man ser att man klarar av desto högre blir standarden.
  • sara gerdrup
    versan skrev 2009-12-13 21:03:48 följande:
    Hehe... Det gjorde jag också för några år sedan. men ju mer man ser att man klarar av desto högre blir standarden.
    trodde att du bodde så kanske.
    Min man har hjälpt mig att göra detta och det är första gången som han gör ett pepparkakshus.
    Han har inte gjort egen deg någon gång innan heller.
  • versan
    sara gerdrup skrev 2009-12-13 21:07:54 följande:
    trodde att du bodde så kanske.Min man har hjälpt mig att göra detta och det är första gången som han gör ett pepparkakshus.Han har inte gjort egen deg någon gång innan heller.
    hehehe... Man kan ju alltid Önska.
    Nopp vi bor i ett mexitegelhus.
    hihi.... man kanske ska avbilda huset vårat nästa år.
    Mexitegel.... hmmm får bli sockerbitar då.
  • versan
    sara gerdrup skrev 2009-12-13 22:26:57 följande:
    jag har fått ihopa hela huset nu och UTAN att bränna mig
    WOOW GRATTIS!
    Jag lyckas ALLTID bränna mig på ett eller annat sätt när jag gör pepparkakshus.
  • Jaramla

det absolut bästa är att ta strösocker, kanske 2 dl, några matskedar glykos och några matskedar vatten. Smälta det hela i en tålig stekpanna. Sedan antingen doppa eller så kan man använda sked och smeta ut där man skall ha. Fördelen med att ha i glykos och vatten är att sockret stelnar långsammare så man har mer tid att arbeta på och att det blir mindre trådigt. Försök att inte bränna det, det går att använda ändå men kan lätt färga kristyren. Och jag har gjort massor av komplicerade pepparkakshus utan att bränna mig men det är ju sport att allt skall vara ätbart tycker jag även om man förstås inte vill äta upp saker som stått framme i en månad...

• MBert

Äh, lim är ju fusk. Ska man göra pepparkakshus ska det ju vara ätligt, oavsett om man väljer att äta det eller inte, annars kan man ju lika gärna såga till några massonit/plywood-skivor och limma ihop.

Här hemma äter barnen gladeligen upp pepparkakshuset. Fast vi låter det inte stå framme i flera veckor heller, utan gör det en-två veckor innan jul och äter upp det till jul. Så nu till helgen gör vi pepparkakshuset.

Var hittar man ritningar på såna fina hus? eller har ni själva gjort ritningarna? Kan man i så fall tänka sig att dela med sig? (blir ju lite avis, och vill också göra ett pepparkaksslott )

• versan
    MBert skrev 2009-12-16 20:39:34 följande:
    Äh, lim är ju fusk. Ska man göra pepparkakshus ska det ju vara ätligt, oavsett om man väljer att äta det eller inte, annars kan man ju lika gärna såga till några massonit/plywood-skivor och limma ihop.Här hemma äter barnen gladeligen upp pepparkakshuset. Fast vi låter det inte stå framme i flera veckor heller, utan gör det en-två veckor innan jul och äter upp det till jul. Så nu till helgen gör vi pepparkakshuset.Var hittar man ritningar på såna fina hus? eller har ni själva gjort ritningarna? Kan man i så fall tänka sig att dela med sig? (blir ju lite avis, och vill också göra ett pepparkaksslott )
    Jag har gjort mallar 
    Och tyvärr har jag ej ritningarna kvar då jag skrotar dom efter pepparkaksbaket.
    Hehe... Inget jag vill ha liggande då dom ser hemsk ut efter ha ritat ut mallarna på degen .
    Men jag har använt ett vanligt A4ark och vridit & bändit för att klippa ut rätta dimensionerna. 
Svar på tråden sätta ihopa pepparkakshuset