sätta ihopa pepparkakshuset
Hur mycket socker ska man smälta och hur ugn/stekpanna?
Har man något mer än socker i?
Hur mycket socker ska man smälta och hur ugn/stekpanna?
Har man något mer än socker i?
Jag smälte ungefär 1 dl, och det räckte mer än väl.
Jag brukar använda en stekpanna och lägga i ca 1-2 dl strösocker.
Jag kör på bara socker. ett lager som täcker hela pannan, för ett hus. Sätter du ihop fler så är det bara lite mer, inga mängder.
Stekpannan måste vara så stor att du får ner kortändarna av huset- för smidighetens skull..
Och rör inte!! Då smälter det ojämt och blir klumpigt.
Ha tålamod.
Jag brukar ha plattan på 8 (12 graderingar), och när det börjar bubbla för mycket sänker jag till 4a.
För att göra rent pannan.. Lös upp sockret med vatten. Jag brukar låta sockret rinna till en sidan är jag är klar.. Och sen spola varmt vatten på det när jag är klar..
Ta fram bedövningssalva redan nu. ;)
Använd socker om du skall äta pepparkakshuset. Använd lim om det bara skall vara pynt.
Jag brukar använda en kastrull (med ca 2 dl socker), men då måste man vara snabb när man lägger på socker smeten eftersom den stelnar fort. Använder en lång sked med plast eller träskaft (annars blir för varmt) och lägger på sockret på kanten snabbt och sätter ihop två väggar på en plan platta (typ serverings bricka) och håller fast några sec tills det stelnat.
Själv använder jag kristyren för att sätta ihop delarna med,krävs att man håller delarna på plats ett tag men jag slipper bränna mig och barnen.
Smält choklad fungerar också utmärkt.
jag har fått ihopa hela huset nu och UTAN att bränna mig
det absolut bästa är att ta strösocker, kanske 2 dl, några matskedar glykos och några matskedar vatten. Smälta det hela i en tålig stekpanna. Sedan antingen doppa eller så kan man använda sked och smeta ut där man skall ha. Fördelen med att ha i glykos och vatten är att sockret stelnar långsammare så man har mer tid att arbeta på och att det blir mindre trådigt. Försök att inte bränna det, det går att använda ändå men kan lätt färga kristyren. Och jag har gjort massor av komplicerade pepparkakshus utan att bränna mig men det är ju sport att allt skall vara ätbart tycker jag även om man förstås inte vill äta upp saker som stått framme i en månad...
Äh, lim är ju fusk. Ska man göra pepparkakshus ska det ju vara ätligt, oavsett om man väljer att äta det eller inte, annars kan man ju lika gärna såga till några massonit/plywood-skivor och limma ihop.
Här hemma äter barnen gladeligen upp pepparkakshuset. Fast vi låter det inte stå framme i flera veckor heller, utan gör det en-två veckor innan jul och äter upp det till jul. Så nu till helgen gör vi pepparkakshuset.
Var hittar man ritningar på såna fina hus? eller har ni själva gjort ritningarna? Kan man i så fall tänka sig att dela med sig? (blir ju lite avis, och vill också göra ett pepparkaksslott )