Inlägg från: sara gerdrup |Visa alla inlägg
  • sara gerdrup

sätta ihopa pepparkakshuset

Hur mycket socker ska man smälta och hur ugn/stekpanna?
    Har man något mer än socker i?

• Svar på tråden sätta ihopa pepparkakshuset
  • sara gerdrup
    versan skrev 2009-12-13 19:26:54 följande:
    Jag använder smältlim (limpistol) men så äter vi aldrig hus som stått framme & blivit dammiga.Lättare att sätta ihop och man har mera kontroll och så syns inte dom mörka fogarna som annars blir. Så här ser årets pepparkakshus ut. flera bilder från olika år finns galleriet under pepparkakshus.
    oj vilket lyxhus, jag kör lite mer sommar stuga stilen, ler
  • sara gerdrup
    Waitmstar skrev 2009-12-13 19:13:40 följande:
    Jag kör på bara socker. ett lager som täcker hela pannan, för ett hus. Sätter du ihop fler så är det bara lite mer, inga mängder.Stekpannan måste vara så stor att du får ner kortändarna av huset- för smidighetens skull.. Och rör inte!! Då smälter det ojämt och blir klumpigt. Ha tålamod. Jag brukar ha plattan på 8 (12 graderingar), och när det börjar bubbla för mycket sänker jag till 4a. För att göra rent pannan.. Lös upp sockret med vatten. Jag brukar låta sockret rinna till en sidan är jag är klar.. Och sen spola varmt vatten på det när jag är klar.. Ta fram bedövningssalva redan nu. ;)
    jag tar fram aloe veran
  • sara gerdrup
    versan skrev 2009-12-13 21:03:48 följande:
    Hehe... Det gjorde jag också för några år sedan. men ju mer man ser att man klarar av desto högre blir standarden.
    trodde att du bodde så kanske.
    Min man har hjälpt mig att göra detta och det är första gången som han gör ett pepparkakshus.
    Han har inte gjort egen deg någon gång innan heller.
Svar på tråden sätta ihopa pepparkakshuset