• Juno

Vems regler gäller när ni är bortbjudna?

Tänk dig att ni i er familj har ganska få regler kring maten. Barnen behöver inte äta upp om de ätit sig mätta, inte smaka om de vet att de inte gillar och de får gå när de är klara.

Tänk sen att ni är på middag hos far- eller morföräldrar (eller annan släkting) som har helt annan syn på saken. De kräver att barnen äter upp, smaka på allt och sitter stilla tills alla är klara.

Hur ser du på det? Har de ni besöker rätt att sätta reglerna för dina barn när ni är hemma hos dem?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems regler gäller när ni är bortbjudna?
  • Toddes mamma

Aldrig i livet att jag skulle låta någon tvinga mitt barn till att äta upp maten, särskilt inte om jag som förälder vet att de inte gillar det...
    Däremot sitter vi kvar tills alla är klara..

• relan

Skulle de ställa samma krav på de vuxna?
    Någon rättvisa får det väl ändå vara. Barn är människor dom med.

• Lussekatten87

Man får väl kompromissa.De hade inte behövt äta upp,men de kunde sitta kvar vid bordet tycker jag.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Hedebris

röstade annat.

skulle alltid diskutterat reglerna innan vi satt oss vid bordet.

• Busbellan

Det beror lite på vad det är för regler. Sitta kvar vid bordet kan jag tänka mig att det ska gälla för mina barn också när vi är borta (även om det är svårt att få ett barn med autism att förstå det ) Däremot att smaka eller tvingas äta upp maten kommer jag aldrig göra med mina barn oavsett vad de vi är hos tycker

Mamma till Nora, August och Ella
  • frux

vi har just de reglerna som beskrivs i TS. Dock att alla barn ska ha ätit klart innan de går från bordet. Jag skulle inte kräva att barnen ska äta om de inte vill - det är jag verligen motståndare till. Men jag skulle i gengälld kunna kräva att de då satt kvar vid bords efter de var klara. Om det nu är en släkting så skulle man ju kunna prata om saken. vad skulle denna släkting eller person vinna på att mina barn åt upp allt och smakade på allt? Inget. Där är det helheten i hela uppfostran som gäller så där ruckar jag inte på mig och jag skulle förklara varför vi har den synen. Gällande att sitta kvar vid bordet så är det en bra träning för barnen så det kan jag kräva om det hjälper den bjudande personen att känna sig bättre. Det är ju som sagt bra träning för barnen - som en restaurang....

• scs

Inte just såna regler, alltså att smaka på allt och äta upp och så. Däremot kan det ju handla om att man inte får sitta på soffbordet eller äta en kaka i soffan eller vad som helst mer allmänt och där tycker jag att det är upp till den som bor i huset att bestämm och då ser jag också till att mitt barn följer dessa regler. Men om hon äter upp eller inte har de inte med att göra.

• gormisen

Ja, har de regler i sitt hem ska de följas. Jag vill däremot veta dem innan vi kommer dit, så kan jag bestämma om vi ska äta innan vi åker eller inte. Hemma hos mig gäller dock mina regler, och det får de leva med när vi är här.

• norgesessan

Sitta kvar tycker jag man ska göra om det är reglerna där man är, men att som utomstående bestämma om ett barn ska äta upp eller inte är oacceptabelt...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Yosa

Jag och min smabo "uppfostrar" /skapar reglerna för våra barn oavsett vart vi är. Men för den skulle kan man anpassa sig och lite grann ta seden dit man kommer. Inte tvinga dem att äta upp men tex sitta kvar (vilket de inte alltid behöver göra hemma). Men man ska visa resket för dem man besöker men det är ändå jag o min sambo som sätter gränsen för våra barn.

Svar på tråden Vems regler gäller när ni är bortbjudna?