• hejentjej

Rensa garderoben tips?!

Jag har väldigt mycket kläder,
    Jag är så fäst vid allt & har svårt att slänga/skänka just kläder!

Men nu börjat det bli fullt i alla lådor och garderober, det behövs rensas, så jag ska skänka kläder, vissa saker har jag inte använt på 5 år, tröttnat eller så är dem för små, men jag tänker alltid "den kan ju va bra att ha nån gång" eller, jag kanske går ner jättemycket i vikt, så kanske ja kan ha byxorna jag kunde ha som tonåring... haha

tips på hur jag får rensat ut så mkt som möjligt??
    hur tänker ni??

• Svar på tråden Rensa garderoben tips?!
  • Hannah76

Åh jag är som du.. Fast jag har blivit bättre. Ska faktiskt ta och rensa imorrn, hade jag tänkt ( men jag drar på det...)

Jag tar bort allt jag inte använt på länge, en hög för att slänga, en för att ge bort och en för att packa ner i lådor och spara.

• MiaBu

jag rensade som bara den i helgen,,,

Nu har jag packat allt o ska skicka det med buss till Bosnien och dessa ska sen komma till behövande (makens moster delar ut till behövande hon känner till).

Jag var väldigt fäst vid allt.. ville inte packa ngt i början... Hade gått ner 7 kg på ett år o fick precis på mig vissa saker innan jag blev gavid igen o har nu gått upp 6 kg...
    Så jag tänkte att ngn annan kommer ha bättre användning av kläderna.. O tvingade mig själv att packa....

• hejentjej

ja en släkting till mig, hennes granne åker till typ ryssland och kläderna går till nåt barn/ungdoms hem eller liknande. så när jag hörde det häromdagen så blev jag iallafall lite mer uppmuntrad, innan visste jag inte ens vart ja skulle göra av kläderna, ville inte skänka dem till nått ställe där dem fifflar och tar pengarna själva och sånt man hört, det är ju fina kläder, vissa märkeskläder etc,
    men jag orkar inte sälja på tex tradera, har hört att man ändå inte får nåt för det??

så nu ska jag försöka rensa, började lite smått förut, men det känns som ja kommer lägga tillbaks plagg för plagg igen hahah

• Hannaliten

Jag gör så att har jag inte använt plagget på ett år så åker det ut. Antingen säljer jag det eller skänker det till nåt välgörande ändamål.

• hejentjej

funderar på hur känslan när man precis lämnat kläderna man ska skänka blir. antingen "å vad skönt å bli av med allt, och nu kommer det till VERKLIG nytta"

eller "Neeej ,ja måste ha tillbaka allt, jag ångrar mig, hahah"

• hejentjej

oj ett år?? haha då skulle ja få skänka 50 % av min garderob säkert,

men ja tänkte börja med det som VERKLIGEN är för smått....
    som en "nybörjar rensnings start" haha

för jag är 24 idag, och kläder från när ja va 17 kommer jag nog aldrig få på mig, för då var jag VÄLDIGT SMAL, och nu är jag normalviktig.

men ändå tar det emot... hahaha

hade inga problem med att skänka soffan, tvn, bord etc härom veckan när vi köpte nytt, men kläderna är jobbigare.....

• Hannaliten
    hejentjej skrev 2009-12-14 01:35:48 följande:
    oj ett år?? haha då skulle ja få skänka 50 % av min garderob säkert, men ja tänkte börja med det som VERKLIGEN är för smått.... som en "nybörjar rensnings start" haha för jag är 24 idag, och kläder från när ja va 17 kommer jag nog aldrig få på mig, för då var jag VÄLDIGT SMAL, och nu är jag normalviktig. men ändå tar det emot... hahaha hade inga problem med att skänka soffan, tvn, bord etc härom veckan när vi köpte nytt, men kläderna är jobbigare.....
    Jag gjorde mig också av med en massa för smått, det var kanske där jag fick 1 år ifrån, eftersom jag var mycket smalare för ett år sen. En bebis senare har jag helt enkelt inte samma storlek! :)
  • julmusten

Varfor ar kladerna sa svart att gora sig av med?

Jag jobbar med att rensa med en aldre dam, och min regel ar att har hon flera av nagot och inte har anvant dem pa 6 manader sa maste halften av det hon har bort, (om hon har svart att gora sig av med det da. Kan hon bara gora sig av med allt sa gor vi det).

Sa har du alltsa atta grona trojor, spara de du anvander, och av de du inte anvander ger du bort halften. Sen lagger du resterande i en speciell lada, som du tommer och ger bort om 6 manader igen om du inte har anvant nagot dari.

Och sa fundera pa varfor det ar svart att ge bort kladerna, vad betyder de for dig och varfor.

• hejentjej

och att tanken att jag skulle kunna ha kläderna OM det börjar bli modernt
    OM jag blir lika smal igen, etc

och OM det skulle bli så, skulle jag tänka"ååå den fina klänningen" den skulle jag sparat....

typ : D

• hallencreutz89

Har ocksa jattesvart for o slanga klader, har svart o skanka bort ill valgorenhet ocksa. att ge till kompisar ar lattare for da vet jag att kladerna bahandlas bra och da kan jag alltid fa tillbaks dem om jag skulle inse att jag int eoverlever utan dem. Annars kor jag nu pa o spara de klader som jag tror att mina barn kommer tycka ar kul att ha i framtiden (minns att jag alltid var sa besviken pa att min mamma inte sparat klader fran sin tid. Hade vart kul nar man kladde ut sig och nu hade det vart kul nar trender gar igen). Vardagsplagg som jag blivit for stor for aker dock ut. Sen finns det klader som ar attefina men som ar i helt fel farg for mig eller bara fel passform, de vill man liksom inte gora sig av med, men man kommer heller aldrig kunna anvanda em heller, sa sant borde man ocksa ge till vanner elle rlagga i kallaren for framtida barn,. Laste annars ett bra tips om rensning. Att det man inte anvant pa ett ar, men som man anda inte riktigt vill slanga for man kanske vill ha det nagon dag, det ska man lagga i en lada och lagga in i forradet och sen om man fortfarande inte anvant plagget nar ladan statt i forradet i ett ar sa kan man slanga det

• julmusten

Ah, sa lange det inte ar Christian Dior, eller Chanel och sant sa kan du alltid kopa nytt.

Ar det lite tjusigare marken sa far du aterigen dela in det i saker du anvander, saker du inte anvander och sen dela allt det du inte anvander pa halften.

Om du sen vill kora ett race till kan du rensa om allt det du sparade som du inte anvander pa samma satt hur lange som helst, (att du maste gora dig av med halften av det som inte blivit anvant pa 6 manader).

• Mandragora

Jag kör också på ettårsregeln. Och jag handlar framför allt kläder för att jag behöver. Inte för att det är kul att shoppa.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • julmusten

hallencreutz, dina barn kan kla ut sig i dina vanliga klader med, det behover inte vara saker du sparat!!

Jag kan namligen lova att 90% av det du sparar kommer dina barn slanga, savida du inte sitter pa en hel hog med antika markesklader. De saker som betyder nagot for dig betyder inte nagot for dina barn och tvartom.

• hallencreutz89
    julmusten skrev 2009-12-14 02:28:49 följande:
    hallencreutz, dina barn kan kla ut sig i dina vanliga klader med, det behover inte vara saker du sparat!! Jag kan namligen lova att 90% av det du sparar kommer dina barn slanga, savida du inte sitter pa en hel hog med antika markesklader. De saker som betyder nagot for dig betyder inte nagot for dina barn och tvartom.
    Fast jag tror anda de kan tycka det ar kul med klader som ar speciella for tiden jag vaxte upp i. Alltsa inte jeans och sana vanliga saker som alltid finns, utan mer speciella. Vet iallafall att jag alltid avunades mina kompisa som kunde kla ut sig i sina foraldrars coola hippieklader och sant
  • kattis b

Jag brukar göra det enkelt för mig.
    Har jag inte använt det på två år - ut med skiten. Det finns bättre behövande och jag har råd att köpa nytt!

• julmusten
    hallencreutz89 skrev 2009-12-14 02:35:44 följande:
    Fast jag tror anda de kan tycka det ar kul med klader som ar speciella for tiden jag vaxte upp i. Alltsa inte jeans och sana vanliga saker som alltid finns, utan mer speciella. Vet iallafall att jag alltid avunades mina kompisa som kunde kla ut sig i sina foraldrars coola hippieklader och sant
    Jo, jag forstar att du tanker sa, men vad ar det som sager att dina barn kommer tanka sa??

Och nufortiden kan man latt kopa pa sig lite coola klader pa eBay, eller nat sant for en billig penning.

Alltsa, jag forsoker verkligen inte overtala dig, men damen jag jobbar for tankte sakert som du nar hon var ung ocksa och nu sitter hon i skit upp till oronen for att allt skall sparas, och allt kan vara bra att ha.
  • nilla 1972

Å aNDRA SIDAN OM DU GÅR NER I VIKT SÅ KAN JA LOVA ATT DU INTE VILL HA KLÄDER DU HADE FÖR 5-10 ÅR SEDAN...DÅ VILL MAN HA NYTT OCH FRCHT. oj stora bokst. orkar inte ändra...
    ja brukar rensa och är det något ja inte haft på 1-2 år så slänger jag det, då trivs ja inte i det plagget , med modellen, färgen , passformen etc.
    rensa ordentligt och se över va som behövs inhandlas sen. det är roligt att köpa nytt ... men känn efter så att du verkligen kommer att använda det plagget du köper, är du osäker låt bli, känns det bra me en gång köp, även om ett plagg kostar nåra hundra mer så är det vettigare om man anv. det än att köpa någ. billigt för att sen kasta.
    ha det gott.

• hejentjej

tack för alla tips,

: D

undrar om jag nu vid första rensningen ska slå på stort
    eller börja försiktigt så jag inte blir för stressad liksom
    haha

kanske börja med att försöka få ihop en stor påse och sen om det känns bra ta och få ihop en till påse om några veckor om det kändes bra....

hur hade ni gjort (detta är nog min första riktiga klädrensning sedan jag flyttade hemfrån för några år sen (va ungefär lika smal från 15-21 år, så dem kläderna kunde jag och använde
    så massa kläder från min tonår har jag växt ur då jag nu gått från tonåring till kvinna
    (är 24 NU)

• julmusten

Allt som inte passar gar bort, allt som du inte anvant pa 1 ar gar bort!!

Har du svart att slanga sapas mycket sa far du slanga halften av allt det som inte passar och som du inte anvander. Och sen lova dig sjalv att ta ett rens inom minst 6 manader igen.

Tank inte sa mycket, ge dig sjalv en halvtimma pa att gora det forsta och det storsta renset. Da lagger du saker i en behall hog, en slang/ge bort hog och en kanske hog. Sen sa gar du igenom kanske hogen lite noggrannare, men tank anda inte jattemycket. Istallet for att tanka, "den kan vara bra att ha", sa tank "vad skall jag med den till". Om du inte kan komma pa nagon bra anledning till varfor du skall den, slang/ge bort den, (OBS! "den kan vara bra att ha" ar inte nagon bra anledning).

Inget vel, inget kanske, bara slang. Det gar att kopa nytt.

Svar på tråden Rensa garderoben tips?!