• Mizz Turko

Thailand, all inclusive? REK att åka med småbarn?

Halloj, vi planerar en 2011 januari resa till Thailand. Då kommer vi förhoppningsvis vara 2 vuxna, 1½ åring samt en 7 månaders. Är det att rek att åka dit med så pass små barn?

SEr att det knappt finns några all-inclusive resor till Thailand (hittade 2 hos Fritidsresor och då är tillägg runt 9500 kr för att få det). Är ju så himla skönt att veta att maten är "betald" innan man åker ner.

Tips och råd annars, för några som inte kan något om Thailand.

• Svar på tråden Thailand, all inclusive? REK att åka med småbarn?
  • Pixboy

Säger som de andra, avstå från All inclusive i Thailand, till och med fritidsresor själva skriver det någonstans på sin hemsida att intresset för All inclusive är lågt i Thailand just för att maten är så billig bra överallt.

Jag kan själv intyga det, du kan lätta äta en riktigt bra och god middag för 4 pers för under 100 kr. Vill du äta västerländskt så springer dock priset iväg men det är fortfarande billigare än hemma.

Hade undvikit de riktiga charterorterna, de är som ett varmare Mallorca.

Vi har tidigare varit i Thailand 2ggr och Vi ska dit under 2010 med vår son för första gången. men är inte orolig, har sett hur (förhållandevis) lätt det är med småbarn i Thailand

• 1 Lola Montez

Har aldrig varit i Thailand, men där emot haft all inclucive på några av mina resor. Det jag kan rekomendera om man väljer ai är att välja ett hotell där det finns olika restauranger. För att äta buffé i en hel vecka tröttnar man väldigt snabbt på. Och åker man till Thailand även fast jag inte varit där så har jag förstått att matem är såå billig. Och att de är underbart kärvänliga mot barn.

• Mizz Turko

Pixboy- kan du rekommendera några ställen i Thailand, som är både barnvänliga och inte allt för mycket bara "svenskar" på

• FDR

Sitter i Thailand just nu :)
    och att åka ALL INCLUSIVE hit är ju de dummaste jag hört...som nån skrev, ju mindre ställe dästu godare mat!

Vi åt idag 2vuxa 1tonåring 1barn följande
    4 varmrätter
    2 stora chang (thailändskt öl)
    4 fanta
    2 glassar

390bath = 86kr!!!!! om man räknar på en bath kurs på 4.5bath för en krona

Så all inclusive kan du kasta bort direkt, och skit i fritidsresor osv, vi köper bara flygstol, thailand e så enkelt att ta sig runt osv osv, alla är hjälpsamma och glada.

Skippa phuket, hua hin osv ta ett mindre ställe som inte e så "turistigt"
    Vi befinner oss just nu utanför Ban Phe 2½h minibussresa från flygplatsen sydöst om bangkok, milslånga stränder utan jobbiga försäljare och horor och idiotiska turister.

kör i vind!

• Pixboy

Vi fastnade för Khao Lak, lagom långt från Phuket, ca 2 timmar bilväg. Lite lugnare tempo men ändå tillräckligt med restauranger för att kunna prova ett nytt ställe varje kväll, lite shopping och bra bad. Också bra utgångspunkt för djungelutflykter, snorkling (similian islands) och vill man råshoppa är det bara att ta en heldagstur till Patong det gjorde vi, jättekul men så skönt att man inte bodde där

• Kan inte bli bättre än såhär

Åh, bara älskar Koh Samui. Underbart med barn, liten mysig stad Chaweng. Absolut inte all inclusive det är ju halva nöjet att strosa runt och äta på kvällarna. Har varit där med dottern varje år sedan hon var 11 månader.

• Mizz Turko

FDR - tack för tipsen. Bara flygstol med 2 småbarn är nog inte kul, dessutom i helt annan "värld" än vi är vana med . Kanske något i framtiden om man blir frekvent thailand-besökare.

Pixboy- tack för tipset. Alla tips är så välkomna. Allt skrivs ner och sen när vi väl bestämt och läst på mer om ställena så blir det lite mer planering.

• cillae

Vi åker alltid med bara flygstol, sonen , 5 år i jan har varit där 5 ggr och dottern, 2 år i mars har varit där två ggr, första gången var hon 6 mån när vi for. Jag LOVAR, inga problem. Ni kan ju ändå boka boende hemifrån på nätet, transport när ni kommer fram osv. Men ni behöver ju inte boka allt om ni inte vill, boende finns det i överflöd och bilar står och väntar överallt för att få skjutsa nån. Och bussar. Vi åker nu i mars igen, vi bet 21 749 för flygbilj med Thai airways direkt till ´Bangkok och sen vidare till Krabi, sen har vi faktiskt bokat hela tiden på ett ställe på Koh Lanta, det har vi prutat ned från 2000THB/natt till 1200THB/natt incl frukost för alla. 1200=ca 263 SEK, 263*29=7627 SEK. Det blir under 30 000 för en månad för fyra personer. Sist hade vi även bokat en egen minibuss som stod på flygplatsen i Krabi och väntade.

• Pixboy

Nu är Thailand 2010 bokad och klar :) Valde att vara lata och ta charter denna gång fick ändå ett bra pris

• Matillin
    Mizz Turko skrev 2009-12-14 21:00:21 följande:
    Halloj, vi planerar en 2011 januari resa till Thailand. Då kommer vi förhoppningsvis vara 2 vuxna, 1½ åring samt en 7 månaders. Är det att rek att åka dit med så pass små barn?SEr att det knappt finns några all-inclusive resor till Thailand (hittade 2 hos Fritidsresor och då är tillägg runt 9500 kr för att få det). Är ju så himla skönt att veta att maten är "betald" innan man åker ner.Tips och råd annars, för några som inte kan något om Thailand.
    Det är väldigt onödigt att ha all inclusive i thailand.
    Bra och billig mat och dryck finns vid varenda gatuhörn, och en lunch går på ca 15 kr.
    Alla hotell serverar också bra och billig mat.
    Vi resten till thailand när min yngsta dotter var 5 månader och det funkade bra.
    Det var lite hett vid stranden bara trots att det blåste, så där kunde vi inte alls vara med henne.
    Det var mest poolen som gällde där man fick doppa henne men jämnda mellanrum för att hon skulle bli sval.
    Med min äldsta som då var strax under 2 år var det inga problem med.
    Hon kunde ju leka i vattnet hela tiden och sen satte vi på henne en soldräkt och hatt.
  • Matillin
    Mizz Turko skrev 2009-12-20 16:53:41 följande:
    FDR - tack för tipsen. Bara flygstol med 2 småbarn är nog inte kul, dessutom i helt annan "värld" än vi är vana med . Kanske något i framtiden om man blir frekvent thailand-besökare. Pixboy- tack för tipset. Alla tips är så välkomna. Allt skrivs ner och sen när vi väl bestämt och läst på mer om ställena så blir det lite mer planering.
    Jag rekomenderar också att ni bara tar flygstol det kan man tjäna jättemycket på.
    Och det är inte ett dugg mer tryggt att resa charter för man kan ju boka in sig på dom hotell som tex ving erbjuder då finns det ving personal där om man skulle behöva hjälp med något.
    Det finns jättebra sidor på nätet där man kan boka och betala direkt, bara att be chauffören att köra en till det hotellet från flygplatsen.
    Vi har gjort så att vi bokat in 3 första nätterna på ett hotell ifall man inte skulle trivas men det går ju bra att boka hela vistelsen direkt.
    När vi reste sist så bodde vi på 3 olika orter under 3 veckor funkade bra även fast vi reste med småbarn.
    Om du ska åka till phuket området så kan jag tipsa om bra hotell om du vill.
    Även såna hotell som charterbolagen erbjuder.
Svar på tråden Thailand, all inclusive? REK att åka med småbarn?