• Mad as snow

Hon kvävde barnens marsvin.

Att på egen hand döda ett djur för att man inte klarar av hur det låter, tyder på att man inte är riktigt stabil. Den situation som ts beskriver är inte att jämföra med hur man traditionellt avlivar kattungar.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Mad as snow
    Malleballebuse skrev 2009-12-15 16:57:12 följande:
    En liten stilla undran till er som tycker att det är så förfärligt.Hur tror ni att det gick till förr om åren när nästan alla som bodde på landet hade grisar, höns och andra matdjur?Jag är uppvuxen på gård och sett olika sortes djur möta döden av olika anledningar och sällan har det gått så stillsamt till som i en plastpåse utan blodspill.Sen hade jag nog själv valt att ta eter på en bumullstuss och lagt marsvinen i en tät burk och satt på locket.Så avlivas de flesta smådjur på klinik. Det är också en kvävningsdöd.
    Du ser inte skillnaden mellan att på ett ansvarsfullt sätt avliva djur som ska tjäna som föda och att helt impulsivt med en plastpåse kväva djur med en plastpåse för att man inte orkar lyssna på deras oljud? Du tror inte att det som hände är att tolka som en möjlig indikation på att den här personen inte mår så bra och behöver hjälp?
  • Mad as snow
    Anonym (7) skrev 2009-12-15 17:54:38 följande:
    I Peru och Bolivia föder man upp marsvin för att sen äta dom. Men jag antar (och hoppas) att dom avlivas på ett snabbare sätt än med kvävning. Jag tycker att du ska fråga henne när hon är lugn, varför hon gjorde det och hur hon kände. Hon behöver ju inte vara psykiskt sjuk för att hon reagerade som hon gjorde men nåt säger mig att hon inte mår bra just nu. Varför skulle hon annars göra det precis när hon visste att hon skulle få besök? Det känns lite som att hon ropar på hjälp, visserligen på ett väldigt annorlunda sätt men ändock.
    Mycket klokt formulerat. Att dra slutsatsen att hon är störd i huvudet är lite väl drastiskt milt uttryckt, men att höja på ögonbrynen åt både den faktiska handlingen och hela situationen som sådan tycker jag är rimligt. Det känns inte riktigt bra det hela, om man säger så.
  • Mad as snow
    Rosenöga skrev 2009-12-15 18:09:20 följande:
    Sedan är det ju inte bra ifall det var en impulshandling. En vuxen människa måste kunna hejda sina impulser och tänka efter vad hon/han håller på med.
    Japp. Att döda sina husdjur för att man helt plötsligt inte kan kontrollera att man "inte står ut" är en kraftig indikation på att någonting inte är bra. Det betyder inte att hon per automatik har borderline (eller att borderline är en empatistörning för den delen heller, men det är en helt annan tråd...) och behöver läggas in på psyket. Men det betyder inte heller att jämförelsen med att slakta matdjur är på något vis rationell eller självklar.
  • Mad as snow
    Lavish skrev 2009-12-15 18:23:39 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 18:18:35 följande: Ja det är en helt annan sak. Hade mina barn eller någon annan älskad individ behövt äta dem så hade jag nackat dem utan att blinka. Till och med om jag tyckt mycket om dem. Men att helt plötsligt kväva dem i en plastpåse för att jag tycker ljudet de gör är irriterande det är en helt annan sak. Det handlar inte om att det är så fruktansvärt hemskt att döda djur i allmänhet utan att själva handlandet verkar väldigt... konstigt och instabilt.
    Exakt. Det är inte nödvändigtvis det stackars marsvinets dödsplågor som är det anmärkningsvärda här, utan just vad själva handlandet tyder på. Sedan är diskussionen kring djurs värde också relevant och framför allt hur det bör gå till när man väljer att avliva ett djur.
  • Mad as snow
    Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:26:55 följande:
    Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen vego.Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur.Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken.För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
    Även de djur vi dödar för att äta har ett värde som vi bekräftar i samhället. Det finns regler för hur deras liv ska behandlas värdigt både innan och under dödsögonblicket. Diskussionen kring landets grisfarmar som nyligen blossade upp handlar ju om detta: att inget djur ska behöva lida varken när det lever eller dör. Sedan kan man ju diskutera huruvida de faktiskt hinner lida när de dödas, men reglerna handlar ju om att det ska utföras så snabbt, smärtfritt och proffessionellt som möjligt. Ett marsvin som under ett par minuter kvävs i en plastpåse dör inte snabbt eller smärtfritt och i det här fallet utförs det av en labil, gråtfärdig människa som inte orkar mer. Därför är jämförelsen med matdjur irrelevant.
  • Mad as snow
    Mjufs skrev 2009-12-15 19:39:59 följande:
    Stopp nu. Vill ni diskutera slakt och djurhållning i allmänhet får ni starta en separat tråd för detta. Den här tråden handlade om en sjuk människas handlande gentemot två oskyldiga marsvin.
    Ja, eller så ansöker du om rollen som moderator innan du stoppar några diskussioner.

Skämt åsido: givetvis är det en relevant diskussion i sammanhanget eftersom synen på djur verkar i vissa fall avgöra huruvida man anser att den här människan har gjort något galet eller ej.
  • Mad as snow
    Mjufs skrev 2009-12-15 19:53:07 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 19:45:35 följande: Har inte stoppat något, skrev bara vad jag tyckte. Menade inte bokstavligt. Visst handlar det också om djur, men frågan i huvudsak här har väl huruvida tanten var sjuk i huvudet eller ej för att hon stoppade djuren i en påse? JA, det tycker jag.
    Haha, ja...det skulle jag nog också skriva på rent spontant. Men ingen av oss vet om hon är sjuk i huvudet. Dock håller jag ju med dig om att det är ett minst sagt uppseendeväckande beteende som man måste ta på allvar.
  • Mad as snow
    Lavish skrev 2009-12-15 19:54:08 följande:
    Jag får iaf känslan av att det är en kvinna som balanserar på en mycket tunn lina. Att det är väldigt lite som ska till innan hon bryter ihop totalt. Som jag ser det är det bara en sådan sak som får en, när man återigen hör marsvinens irriterande pipande, att köra ner dom i en plastpåse till det blir tyst. En desperat, förtvivlad handling. Och ärligt talat, då tycker jag inte jämförelsen med att kväva ett litet barn är så himla tokig. För det är väl det allra värsta som kan hända när en människa drivs till totalt sammanbrott? Nu säger jag inte att man nödvändigtvis kan kväva ett barn bara för att man kan kväva ett marsvin. Men ibland händer det ju att folk skadar andra pga psykisk instabilitet. Totalt tappar greppet och kontrollen helt enkelt. Och kanske hade de tidigare kvävt barnens marsvin i plastpåsar...Det känns väl som att något måste göras åt hennes situation, omedelbart.
    Jag håller helt med dig, dessa tankegångar känns inte ett dugg drastiska med tanke på att det faktiskt finns människor som flippar över precis såhär. Om det nu visar sig att hon inte har andra problem än att hon just hatar marsvin (och dödar sina egna barns husdjur med plastpåse då...) så är det väl jättebra. Men innan man kan konstatera det...
  • Mad as snow
    Pigeon skrev 2009-12-15 20:12:28 följande:
    Jag ska be att få upprepa vad jag redan skrivit, eftersom många nog inte orkat läsa bakåt. Att avliva genom kvävning i en plastpåse är alltså INTE smärtsamt eller plågande för djuren. Det går inte att jämföra t.ex med dränkning. Om man hamnar i ett utrymme utan syretillförsel blir man koldioxidförgiftad, och det gör att man blir sömnig. Man dör sedan i sömnen. Jag vill alltså säga att METODEN som sådan inte är djurplågeri, inte värre än t.ex att döda möss i musfällor eller använda eter. Djuren somnar in, och dör. Eter är snabbare, men å andra sidan gör den starka lukten att det kanske är mer stressande för djuret. Djuret som är instängt i en påse kan jag inte tro blir mer stressad än t.ex i transportburen om man tar dem till veterinären, för att inte tala om hur stressande själva bilresan är om man inte har gångavstånd dit!Däremot är ju SKÄLET till avlivningen mycket underligt. Stör sig på ljudet?! Ge bort dem i så fall...
    Hela situationen med en labil människa som inte kontrollerar sig bäddar väl för att avrättningen av marsvinen inte med 100% säkerhet gick smärtfritt. Det är därför lekmän inte ska avliva djur. Jag är övertygad om att en veterinär som skulle avliva med en plastpåse löper mindre risk att låta djuret lida, än (vad jag gissar) en hysterisk och ångestfylld människa som i brist på impulskontroll gör samma sak. Vem vet om hon fick tätt på påsen med en gång eller hur lång tid det tog eller hur hela situationen avlöpte. Det är djupt beklagligt att hon gjorde såhär i vilket fall.
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.