Malleballebuse skrev 2009-12-15 19:26:55 följande:
Är alla här inne som skriver att det är sjukt att döda marsvinen
vego.Om så är fallet så har jag full förståelse för argumenten för då har man ett annat synsätt en vad jag har på djur.Det är något som jag respekterar och kan förstå men om man äter kött och tycker
ts är grym så bör man nog ta reda på hur djur blir till mat och deras väg till tallriken.För alla djur kände väl lika mycket och hade samma värde????
Även de djur vi dödar för att äta har ett värde som vi bekräftar i samhället. Det finns regler för hur deras liv ska behandlas värdigt både innan och under dödsögonblicket. Diskussionen kring landets grisfarmar som nyligen blossade upp handlar ju om detta: att inget djur ska behöva lida varken när det lever eller dör. Sedan kan man ju diskutera huruvida de faktiskt hinner lida när de dödas, men reglerna handlar ju om att det ska utföras så snabbt, smärtfritt och proffessionellt som möjligt. Ett marsvin som under ett par minuter kvävs i en plastpåse dör inte snabbt eller smärtfritt och i det här fallet utförs det av en labil, gråtfärdig människa som inte orkar mer. Därför är jämförelsen med matdjur irrelevant.