• Mad as snow

Hon kvävde barnens marsvin.

Veritas odium paret skrev 2009-12-15 20:48:30 följande:
    Du har aldrig haft irriterande husdjur? Jag kan intyga att husdjur speciellt såna som kom med oväntade biverkningar kan verkligen driva en till "vansinne".Förpacka marsvin i plast var ganska originellt, vår underlat som sa ett pip för mycket blev jag av med fönstervägen :D
    Åh min favorit!

Äsch. Du skulle aldrig kväva en fluga ens. 
    No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Mad as snow
    Pigeon skrev 2009-12-15 20:56:18 följande:
    Jag hade ökenråttor som krafsade näterna igenom, men jag vande mig efter att tag trots att jag hade dem i samma rum. Ett tag hade jag 18 st. Jag har verkligen haft alla sorters djur, och om jag nån gång tröttnat (t.ex på mina vandrande pinnar) har jag skänkt bort dem. Gnagare har jag haft massvis, men de lever ju bara runt 2-3 år eller 4 om man har tur, så dem hinner man ju knappt tröttna på.
    Ha ha...vi hade en gång 17 undulater i en gigantisk bur och varje morgon hystade min storasyrra in allt möjligt i den där buren: sin tandställning, väckarklockan, hårborsten...

Men jag vidhåller att det är något djupt oroande med en kvinna som kväver sina barns husdjur med plastpåsar för att hon inte pallar att lyssna på dem mer. Det känns elakt, impulsivt och labilt.
  • Mad as snow
    AnnaKlara skrev 2009-12-15 20:51:01 följande:
    Alltså, det här gäller väl mer än att hon tog livet av två (?) marsvin? Det står ju även att hon "bröt ihop" och visst, jag vet inte hur den här kvinnan brukar uttrycka sig men om hon inte brukar kalla dem "förbannade svin" så låter ju även det rätt väl tilltaget.
    Nu är ju inte alls den här historien särskilt underhållande, men jag sitter och gapskrattar åt ditt inlägg. Det känns väldigt mycket Papphammar helt plötsligt.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:03:14 följande:
    ökenråttor, mös, marsvin en flock med katter (som omvandlar lägenheten till en jaktfylld jungel om nätterna) hundar, fåglar, jag har haft ett zoo omkring mig och vist vänjer man sig ...Vid det mesta.Men vi har alla våra knappar och i mitt fall var det en underlat så åkte ut från lägenheten med huvudet före :Di ts vänina fall var det marsvin som blev för mycket och fick kort hejdå, kan säga att väninnans sätt var mer skonsam för djuren än mitt men okey.
    Du ser inte den bekymrande signalen i en människa som med olåst dörr väntar besök vilken sekund som helst och ställer sig och kväver sina barns husdjur med en plastpåse för att hon inte klarar av de "förbannade svinen" mer? Jag hade nog backat ut ur det huset kan jag säga.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:04:44 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 20:57:31 följande: hhmm min favoritkvinna mary *** som har bytt skepnad? ?
    Samma som alltid, fast hetare än någonsin!
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:12:01 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 21:07:09 följande: Om man nu har sådan respekt för allt levande på jorden och tackar gud för maten som ligger på tarliken (och allt annat som måste sätta livet till för vår nöje/överlevnad) så vistAnnars så kan ett ryck även den mest "normala" få om nått har tryckt på fel ställe på tok för länge :DMen vist, hade jag sett nån bekant "kallblodigt avrätta" sina barns husdjur så hade jag också höjt på ögonbrynen, kanske frågat om hjälp behövdes
    Ha ha... jag tackar alltid Gud för maten. Och min man.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:17:03 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 21:13:40 följande: Hhmm jag brukar tacka den som har betalt/konkat hem/och framställt middagen me my self and i När gud sätter fram middagen och önskar smakligt måltid så ska jag tacka han
    I den stunden det är jag som betalat/konkat hem och framställt middagen ska jag givetvis också tacka mig själv. Gud kommer på köpet i min lilla bomullsvärld.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 21:22:51 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 21:19:10 följande: jag prenumererar på illustrerat vetenskap som håller precis på att ge ut en bokserie, första handlade om människans uppkomst andra om universum.Jag är visserligen inte klar med bok två än (fylld med dom allra senaste rönen) men gud var inte nämnd nånstans i den. Häll lite alkohol på bomullen, kan garantera att den smälter bort och visar en annan bild av världen Men okey, ska vi fjanta vidare så kan vi ta det privat, inty lönt att tramsa sönder en tråd med dåliga skämt :D
    Jag älskar att ta det privat. Det främjar matsmältningen.
  • Mad as snow
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2009-12-15 21:55:05 följande:
    Gjorde du det på flit, så var du då inte riktig klok i huvudet.
    Jag missade det inlägget. Extremt obehagligt.
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:32:45 följande:
    Humant ?Omg jag kan knappt se skärmen genom tårar Kommer snart skratta ihjäl mig.Att titta djuret rakt i ögonen och trycka livet ur den är så nära "humant" vi kommer med tanke på vad "vi" gör med resten av planeten (och varandra för övrigt)
    Nej. Det är orimligt att resonera så. Eftersom allt vi gör blir fullständigt uddlöst och saknar tänder till slut. Jag kan inte mäta varje händelse med allt annat vi gör med resten av planeten. Däremot kan jag som människa i det lilla försöka behandla djur med den värdighet de förtjänar, att ta det ansvar för deras liv som är mitt att ta.

Och ja, jag är vegetarian. Är det okej om jag tycker såhär då? Fast jag inte är fullständigt konsekvent i allt jag gör under min livstid? Ambitionen att göra gott lär ju vara bättre än att ge upp och behandla djur som skit, för att människan ändå gör så mycket skit.

Jag tycker att det är lågt att som människa behandla djur illa, ta ut sina aggressioner på dem och att inte respektera deras lidande.

• Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 22:50:20 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 22:36:20 följande: så okey .. vi vänder på det ... VAD/VEM väger mer här?Två innehavare av en möbel (buren med sina besökare) eller ägaren till dom som inte kunde hitta balans och harmoni i sitt eget boende?
    Nu tycker jag fortfarande att det viktigaste i det här sammanhanget var den här handlingen och situationen i sin helhet, vilken innehåller en rad varningsklockor som jag tycker att man ska ta på allvar. Oavsett om dessa marsvin led eller ej.

Men ja. Som människa anser jag att man har ett ansvar över de djur vars liv man har i sina händer och både moraliskt och filosofiskt och ur ett rent folkvettsperspektiv är det rimligare att göra sig av med djuren på ett annat sätt. Den lilla tid det tar vägs upp av värdigheten och ansvarsfullheten det innebär.

Dock inser också jag att människor i kris ibland agerar irrationellt och utan impulskontroll, och det är här jag menar att man bör ta varningssignalerna på allvar. De individer som skållar katter för skojs skull spelar förstås i en helt annan liga...

*fortfarande ledsen smiley*
  • Mad as snow
    Veritas odium paret skrev 2009-12-15 23:07:57 följande:
    Mad as snow skrev 2009-12-15 22:59:36 följande: Situationen i sin helhet känner vi inte till, bara droppen som fick bägaren att rinna över, och tömmer man bägaren så är den tom :pabsolut, tar man sig an andra varelser så har man ett vist ansvar för dom men om valet står mellan deras liv och egen funktionalitet så är det väl inget val ens ?
    Jag menar helheten i situationen som ts beskriver: hennes vän vet att hon ska komma och hon möts av en människa som är i färd att kväva två marsvin för att hon inte orkar med dem längre, varpå människan bryter ihop. Det är finns en del varningsklockor i den här berättelsen som sagt, vilket ts också bekräftar i sitt tillägg.

Jag förstår alltså att sådant här kan hända, jag begriper vilka möjliga mekanismer som kan ligga bakom och det är egentligen inte ts kompis som jag tappar hakan över, utan de människor som skållar katter för att det är roligt och som tycker att det är rätt och riktigt att göra såhär. Att nyktert välja att se på det ur det perspektivet tycker jag är rätt bedrövligt. Det betyder alltså inte att jag inte förstår vad människor i kris kan göra (bägaren som blir tom osv.).

Om valet står mellan mitt liv och mitt djurs så väljer jag mitt liv. Om jag tröttnar på mitt djur är det mitt ansvar att se till att min djur omplaceras, med eftertanke och värdighet. För att uttrycka det både högtravande och uppriktigt.
  • Mad as snow
    radwanska skrev 2009-12-15 23:39:48 följande:
    Ack så tragiskt och komiskt på samma gång... Kan riktigt se den galna synen TS möts av när hon öppnade dörren. Grejen man ska fokusera på här är kanske inte att två marsvin har dödats... Att två "söta" gnagare dödas är faktiskt inte värre än att fiska fiskar med metspö, ur en strikt moralisk synvinkel.Men VARFÖR behövde detta hända? Att inte stå ut med deras läten låter ju helt vrickat... Hur mår denna person egentligen? Kunde hon inte komma på andra lösningar? Det känns som om vi har flera frågor än svar här och det känns omöjligt att börja leka hobbypsykolog än! TS, berätta mer om denna smått bisarra händelse! Vad hände sen? :)Anonym (Överreagerar!) skrev 2009-12-15 15:36:58 följande: Du kan inte veta att djuret inte lider. De flesta varelser reagerar med stress eller panik när de inte kan andas. Det räknar i allafall jag som lidande.
    Jag håller med dig. Dels finns det något alldeles fruktansvärt komiskt över den här historien (beror nog på vilket humör man är på för stunden) och dels är det viktigaste att den här människan tydligen inte mår bra. Och att hon ska få hjälp nu är ju jättebra.

Jag vet inte mycket om marsvin...men jag vet att de kan vara större än min lilla loppstora hund. Hon måste ha varit väldigt sammanbiten när hon bestämde sig för att trycka ner dem i varsin plastpåse och hålla för lufthålet.
  • Mad as snow
    Al74 skrev 2009-12-16 18:07:04 följande:
    Jesus, om någon spolar ner sina guldfiskar i toaletten vilken utredning bör göras?Folk har dödat sina husdjur i alla tider. Att kväva ett marsvin med en plaspåse kan knappast anses vara att utsätta djuret för en plågsam död. Hade det varit en karl som gjort det hade det förmodligen inte blivit något liv i luckan.
    Det är fortfarande tecknet på att människan mår psykiskt dåligt som är den största orsaken till liv i luckan. Marsvinen dog för att hon fick ett bryt. Vilket vore rätt bisarrt att rycka på axlarna åt.
  • Mad as snow
    pluppfamiljen skrev 2009-12-16 19:08:55 följande:
    Meh hallå 2 stycken råttor kunde inte bry mig mindre... Djurplågeri  GE ER!!! Hon kanske mår lite dåligt och var less på dem och åker man med 2 st marsin till veterenären så garvar de! Jag hade kanske föredragit en hammare för det går snabbare. Men 2 stycken Marsvin...
    Tjenare. Du verkar inte ha läst tråden eller ts uppdateringar. Gör det. *tummen upp*
Svar på tråden Hon kvävde barnens marsvin.