Veritas odium paret skrev 2009-12-15 23:07:57 följande:
Mad as snow skrev 2009-12-15 22:59:36 följande: Situationen i sin helhet känner vi inte till, bara droppen som fick bägaren att rinna över, och tömmer man bägaren så är den tom :pabsolut, tar man sig an andra varelser så har man ett vist ansvar för dom men om valet står mellan deras liv och egen funktionalitet så är det väl inget val ens ?
Jag menar helheten i situationen som ts beskriver: hennes vän vet att hon ska komma och hon möts av en människa som är i färd att kväva två marsvin för att hon inte orkar med dem längre, varpå människan bryter ihop. Det är finns en del varningsklockor i den här berättelsen som sagt, vilket ts också bekräftar i sitt tillägg.
Jag förstår alltså att sådant här kan hända, jag begriper vilka möjliga mekanismer som kan ligga bakom och det är egentligen inte ts kompis som jag tappar hakan över, utan de människor som skållar katter för att det är roligt och som tycker att det är rätt och riktigt att göra såhär. Att nyktert välja att se på det ur det perspektivet tycker jag är rätt bedrövligt. Det betyder alltså inte att jag inte förstår vad människor i kris kan göra (bägaren som blir tom osv.).
Om valet står mellan mitt liv och mitt djurs så väljer jag mitt liv. Om jag tröttnar på mitt djur är det mitt ansvar att se till att min djur omplaceras, med eftertanke och värdighet. För att uttrycka det både högtravande och uppriktigt.