• Äldre 15 dec 15:13
    63396 visningar
    18 svar
    18
    63396

Kräks gul vätska?

Hej.

Jag är i v 13 och är illamående hela tiden. På morgnarna när jag kräks så kräks jag upp väldigt surt senapsgul vätska, varför gör man det?
    Är det farligt?
    Är det nån annan som gör det också?

• Svar på tråden Kräks gul vätska?
  • Äldre 15 dec 15:14

låter som galla...

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Engla 090902 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Äldre 15 dec 15:15

Hmmm...får man fråga vad det är?

• carola­1977
    Äldre 15 dec 15:15

Galla. Det som kommer när magen är tom. Det är inte farligt, men kontakta din bm och be att få Lergigan comp utskrivet. De hjälper mig så jag i alla fall slipper kräkas även om jag mår lite illa hela tiden.

• Life is Peachy
    Äldre 15 dec 15:15

Det är galla. Den kan tom vara lite grönaktig ibland. Drick vatten innan du kräks så brukar du slippa gallan. Om inte annat blir den utspädd och smakar inte lika illa.

• Äldre 15 dec 15:15

Helt normalt! Magen àr tom och det àr gallsyra som kommer upp. Den àr precis som du sàger gul eller grònaktig med en skarp "smak". Inget att oroa sig fòr.

• carola­1977
    Äldre 15 dec 15:16
    Pärla skrev 2009-12-15 15:15:13 följande:
    Hmmm...får man fråga vad det är?
    sv.wikipedia.org/wiki/Galla
  • klo
    Äldre 15 dec 15:17

Det låter verkligen som att du kräks galla. Det gör man när det inte finns något annat i magsäcken att kräkas upp, om man har kräkts mycket eller inte hunnit äta något.
    Vet inte exakt vad det är, men kan tänka mig att det är typ magsaft.

Det är i alla fall riktigt riktigt äckligt! Se om du kan försöka dricka några glas vatten direkt när du vaknar, så kommer det att komma upp istället.

• Äldre 15 dec 15:17

Tack kära ni för era svar..Känns lättare, men hur kan jag komma undan illamåendet? Har ni bra tips? Ska jag gå till apoteket, eller vänta först till barnmorskan?

• Äldre 15 dec 15:18

Jag spydde bara ànnu mer om jag drack vatten pa tom mage...fick radet att àta nagot torrt ex crackers eller skorpor...funkade bàttre maste jag sàga...men sant àr ju personligt.

• Jollyb­olly
    Äldre 15 dec 15:19

se till att äta regelbundet, kex eller riskakor direkt när du vaknar tex. knäckebröd funkar bra för mig. vet att det är svårt att äta när man mår illa. men det blir värre ju mindre du äter.

• Jollyb­olly

se till att äta regelbundet, kex eller riskakor direkt när du vaknar tex. knäckebröd funkar bra för mig. vet att det är svårt att äta när man mår illa. men det blir värre ju mindre du äter.

• auo

gallan har en sånt specialt lukt när man kräks detta .. och färjan oftast gul.. jag hade problem med gallan och gallsten .. vilket slutade att fick genomgå 2 op . första var att tog bort gallblasan helt och andra att dom rensade . det fanns massor av stenar kvar .

• Life is Peachy
    Äldre 15 dec 15:21
    Pärla skrev 2009-12-15 15:17:50 följande:
    Tack kära ni för era svar..Känns lättare, men hur kan jag komma undan illamåendet? Har ni bra tips? Ska jag gå till apoteket, eller vänta först till barnmorskan?
    Det brukar ju gå över v 12 men i mina två graviditeter har det tagit nästan dubbelt så lång tid innan illamåendet gått över. Mina tips är att äta små portioner och lätt mat, ingen fet mat. Att suga på en isbit har ibland hjälpt eller att äta clementiner.

De säger ju att man ska äta ett kex innan man ens sätter sig upp i sängen på morgonen så prova det, det funkar för en del.
  • Alexis mamma
    Äldre 15 dec 15:23

det är förmofligen galla, finns det ingen mat i magen att spy upp så kräks man galla....

• carola­1977
    Äldre 15 dec 15:23
    Pärla skrev 2009-12-15 15:17:50 följande:
    Jag tipsade om Lergigan comp lite högre upp . Det är på recept så man måste prata med bm. Annars kan man testa Postafen som är receptfritt, men det blev jag en zombie av så jag kunde inte äta dem när jag jobbade. Åksjukeband (Sea band) som också finns på Apoteket hjälper en del.
  • Äldre 15 dec 15:59
    carola1977 skrev 2009-12-15 15:23:48 följande:
    Jag tipsade om Lergigan comp lite högre upp . Det är på recept så man måste prata med bm. Annars kan man testa Postafen som är receptfritt, men det blev jag en zombie av så jag kunde inte äta dem när jag jobbade. Åksjukeband (Sea band) som också finns på Apoteket hjälper en del.
    Jag har åksjukeband, men den hjälper inte. Missade ditt inlägg om ditt tips, förlåt. Ska kolla upp det. Den här Postafen, gör den en groggy eller bara trött?
  • carola­1977
    Äldre 15 dec 16:18
    Pärla skrev 2009-12-15 15:59:32 följande:
    Jag har åksjukeband, men den hjälper inte. Missade ditt inlägg om ditt tips, förlåt. Ska kolla upp det. Den här Postafen, gör den en groggy eller bara trött?
    Ingen fara du fick ju många svar . När jag ätit Postafen 2-3 dagar blev jag en zombie. Det var en obehaglig känsla, jag var liksom inte närvarande och kunde inte jobba eller ta hand om min 3-åring så jag var tvungen att sluta med dem. Det var för min del alltså inte bara att jag blev trött utan helt bortkopplad från verkligheten. Det tog något dygn att bli normal igen sedan. Alla reagerar inte så så klart så du kan ju testa.
    Fick som sagt Lergigan comp som innehåller koffein utskrivet sedan och dem blir jag inte alls så av.
  • Äldre 3 maj 08:52

Ser att denna tråden varit igång länge. Tänkte att jag ändå kände att jag kan slänga in ett råd.

Personligen har jag tidigare aldrig haft lätt för att kräkas. Men sen januari 2016i samband med att jag fick Sepsis, fick jag inte behålla något. Har en massa olika tarmproblem, samt Reuma i botten.

I alla fall, när jag låg inlagd så fick jag primperan eller om de heter primperan, fick ju det billigaste alternativet av Apoteket, Metoclopramide. MIn läkare sa att jag skulle äta dem varje dag. Men efter att ha förkovrat mig i bipacksedeln, så beslutade jag mig bara för att ta vid behov. Man måste ta dem direkt, man känner illamåendet och högst 3 ggr om dagen.

Svar på tråden Kräks gul vätska?
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.