• Mandarina

Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??

Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??

Någon som vet??

De gick ut den 5 dec...men tänkte göra en maträtt o använda ägg däri ....

Är det ok trorni???

• Svar på tråden Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??
  • skånetös78

Knäck det och kolla, jag kan garantera att du ser/luktar om det är dåligt!

• Mandarina

hur då??

de luktar inget särskilt men ska de se ut på nåt särskilt vis???

• Thursday

Min man brukar alltid påstå att innan vi gick med i EU så var hållbarheten på ägg en månad längre än vad den är idag.

Luktar det illa så är det okej att äta det. För övrigt.

• greenfish

Knäck ägget på en tallrik och kolla ifall det luktar, sedan kollar du ifall äggvitan ser ok ut. De flesta ägg håller LÅNGT längre än vad det står på förpackningen.

• skånetös78
    Thursday skrev 2009-12-15 19:41:02 följande:
    Min man brukar alltid påstå att innan vi gick med i EU så var hållbarheten på ägg en månad längre än vad den är idag. Luktar det illa så är det okej att äta det. För övrigt.
    Men inte är det väl ok att äta det om det är ruttet? ruttet ägg luktar ju vidrigt..
  • skånetös78
    Gulletroll skrev 2009-12-15 19:39:08 följande:
    hur då??de luktar inget särskilt men ska de se ut på nåt särskilt vis???
    Om det inte luktar illa så är det bara att käka, desstu äldre det är desstu mer flyter gulan ut..
  • Lottaa

Knäck dem o kolla OCH lukta.
    Luktar o ser de "friska" ut är det ingen fara.

• La Lola

Det är inte gammalt efter endast 10 dagar.....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Miss Maya

Vitan flyter ut mer ju äldre äggen är. Men är de otäliga - då kommer du lukta apa också. Ett annat sätt att kolla om ägg är gamla eller inte - lägg dem i ett glas vatten. Lägger ägget sig på bottnet av glaset är det gammalt. Flyter det är det okej.

skånetös78 skrev 2009-12-15 19:43:25 följande:
    Om det inte luktar illa så är det bara att käka, desstu äldre det är desstu mer flyter gulan ut..
  • Lottaa

Hrm...

Ser man om ägg är "friskt"?
    Den tanken slog mej nu.

Men man kan väl säga att:
    Om de inte ser ut eller luktar som de ska, så ät dem inte.

Eller?

• Zmoothie

Jag brukar köra "vattentricket" på gamla ägg: Lägg ägget i en balja med vatten, flyter det så är det för gammalt, annars ok. (Färska ägg sjunker helt till botten, lite äldre ställer sig på högkant, jag brukar använda dem i matlagning så länge de inte flyter.)

Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Miss Maya

Hmm, ja nu blev jag osäker. Tvärtom är det tydligen. Gamla ägg flyter, färska lägger sig på botten. Fast jag undrar om jag inte lärt mig tvärtom... Hmm... Fast det verkar ju mer logiskt att gamla ägg flyter.

www.primavi.se/livsmedelsgrupper/artikel.cfm&%C3%84gg

Miss Maya skrev 2009-12-15 19:45:22 följande:

Vitan flyter ut mer ju äldre äggen är. Men är de otäliga - då kommer du lukta apa också. Ett annat sätt att kolla om ägg är gamla eller inte - lägg dem i ett glas vatten. Lägger ägget sig på bottnet av glaset är det gammalt. Flyter det är det okej.
  • inze

Eftersom du haft dem i kylen är det ganska säkert ingen som helst fara. Ägg har bäst före dag 28 dagar efter de är värpta, men det finns inget som säger att ägg måste förvaras svalt så har de förvarats så håller de ju längre än om de stått i rumstemperatur hela tiden.
    http://webbutiken.slv.se/images/8/E/1308_81.pdf

• Thursday
    skånetös78 skrev 2009-12-15 19:42:30 följande:
    Men inte är det väl ok att äta det om det är ruttet? ruttet ägg luktar ju vidrigt..
    Oj, missade ett inte där.
  • Pigelinen

Grattis om du lyckas hitta ett ägg som är ruttet Som ni redan läst så är det 28dagar på ägg i Sverige nu sedan vi gick med i EU som är standard, i många länder förvaras ägg inte i kylen och då är det fortfarande 28dagar som gäller.
    De ägg som exporteras till andra delar av världen som pakistan mm får bäst före stämpel på 6 månader!!!! Så var lugn och ät på!

Är ett ägg dåligt så var det med största sannorlikhet även dåligt innan datumet gick ut pga bakterier som kommit in.

• Miss Maya

Fast, 6 månader?

Pigelinen skrev 2009-12-16 15:05:37 följande:
    Grattis om du lyckas hitta ett ägg som är ruttet Som ni redan läst så är det 28dagar på ägg i Sverige nu sedan vi gick med i EU som är standard, i många länder förvaras ägg inte i kylen och då är det fortfarande 28dagar som gäller. De ägg som exporteras till andra delar av världen som pakistan mm får bäst före stämpel på 6 månader!!!! Så var lugn och ät på! Är ett ägg dåligt så var det med största sannorlikhet även dåligt innan datumet gick ut pga bakterier som kommit in.
  • Trill

Ägg håller ofta mycket längre än bäst-före-datument på förpackningen

• Soya

Oh denna "bäst-före"-hysteri. Använd öga, näsa och tunga för guds skull!

FINNS det ens vanliga livsmedel som är farliga utan att de är uppenbart dåliga (dvs luktar/smakar illa/ser funky ut)? Och då menar jag farliga, inte att man kanske evetuellt blir lite körig i magen - det är inte farligt, bara tröttsamt (förutsatt att man i övrigt är frisk)

• TobbeT

Hade 6 dagar gamla ägg hemma, smakade inget annorlunda och jag lever ännu! :) 

Svar på tråden Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??