Inlägg från: Miss Maya |Visa alla inlägg
  • Miss Maya

Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??

Vitan flyter ut mer ju äldre äggen är. Men är de otäliga - då kommer du lukta apa också. Ett annat sätt att kolla om ägg är gamla eller inte - lägg dem i ett glas vatten. Lägger ägget sig på bottnet av glaset är det gammalt. Flyter det är det okej.

skånetös78 skrev 2009-12-15 19:43:25 följande:
    Om det inte luktar illa så är det bara att käka, desstu äldre det är desstu mer flyter gulan ut..
  • Miss Maya

Hmm, ja nu blev jag osäker. Tvärtom är det tydligen. Gamla ägg flyter, färska lägger sig på botten. Fast jag undrar om jag inte lärt mig tvärtom... Hmm... Fast det verkar ju mer logiskt att gamla ägg flyter.

www.primavi.se/livsmedelsgrupper/artikel.cfm&%C3%84gg

Miss Maya skrev 2009-12-15 19:45:22 följande:

Vitan flyter ut mer ju äldre äggen är. Men är de otäliga - då kommer du lukta apa också. Ett annat sätt att kolla om ägg är gamla eller inte - lägg dem i ett glas vatten. Lägger ägget sig på bottnet av glaset är det gammalt. Flyter det är det okej.
  • Miss Maya

Fast, 6 månader?

Pigelinen skrev 2009-12-16 15:05:37 följande:
    Grattis om du lyckas hitta ett ägg som är ruttet Som ni redan läst så är det 28dagar på ägg i Sverige nu sedan vi gick med i EU som är standard, i många länder förvaras ägg inte i kylen och då är det fortfarande 28dagar som gäller. De ägg som exporteras till andra delar av världen som pakistan mm får bäst före stämpel på 6 månader!!!! Så var lugn och ät på! Är ett ägg dåligt så var det med största sannorlikhet även dåligt innan datumet gick ut pga bakterier som kommit in.
Svar på tråden Har 10 dagar "gammal" ägg i kylen, går det att steka upp eller e det farligt??