Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Möss i huset!

Som ägare av ett gammal sommarhus med möss kan jag säga att det är väldigt svårt att bli av med möss permanent. Tips för att minska problemet:
    Fällor
    Kolla var de kryper in i huset och mellan rum. Sätt för med nät och stålull.
    Se till att det inte finns mat lättillgängligt
    Ha inte värme på om det inte är nödvändigt.
    Se till att de inte finns bra bobyggarplatser, tex under kuddar, i tygtrasor mm

Bäst:
    Skaffa katt!

Lycka till!

• Kjell2
    KARROochDANNE skrev 2009-12-16 13:08:41 följande:
    Ja grejjen e väl d att de inte än inne i sjlva huset utan på taket..... Så värmen komer ju dit oavsätt man vill de eller inte, och isoleringen och spånet e väl perfekt för de små liven att bygga bo i... mat har vi inte där uppe heller. låg och funderade en katt i natt... men vi har 2 hundar osm hatar katter (och en sambo), sen vet jag inte hur kattstackarn skulle trivas dr uppe.. iskallt och mörkt... :/ vi kmpar vidare med fällorna.
    En viktig sak. Vänj er. Väldigt svårt att få bort möss långsiktigt helt och hållet.
  • Kjell2

TS:
    Fällor som den drukningsfälla du beskriver är olaglig. Räknas som djurplågeri. Om ni sen vill använda den är upp till er. Ingen lär komma på er i alla fall.

• Kjell2
    FixarFrasse skrev 2009-12-16 13:59:52 följande:
    Om man vill köra med drunkningsfällor: Tillsätt en bra dos med glykol. Inte för frysskyddets skull (vilket man ju iofs får på köpet) utan för att ytspänningen påverkas så de sjunker (och drunknar) lättare.Med risk för att bli tjatig: Klassisk fälla= bäst. Det finns en viss risk att man glömmer bort en hink med vatten/glykolblandning, har man fått många möss i den och inte kollat på ett tag är det en ganska läskig soppa... (Och som någon nämnt, riskerar du att länsman kryper omkring på vinden kan han "hytta finge" åt dig)
    Glykol i öppen hink och egna husdjur är ingen bra kombination. Plötsligt är det något som går sönder, välter, rinner ut. Husdjur älskar den söta smaken av giftig glykol.

Håller med om att klassisk fälla är bäst. Placera ut på olika ställen och helst där mössen rör sig, längst väggar, bakom möbler mm. Går också att bygga lite barriärer som leder mössen mot fällorna. Om man vill skydda golvet kan det vara bra med en tidning under för att stoppa eventuellt blod.

Fällorna skall också flyttas runt då och då och typ av bete varieras samt kontrolleras ofta.
  • Kjell2
    jelena2 skrev 2009-12-16 14:12:59 följande:
    När jag växte upp så hade vi massor av möss i huset för det var så otätat och jag hatade dem. Hatar dem ff, för den delen.Mamma däremot tyckte de var jättesöta och ville inte ha ihjäl dem, så det köptes en bur som bara fångar in dem. På morgonen matade först syrran dem, sedan min styvpappa och till sist mamma. Sedan gick hon 100 meter bort och släppte ut dem i skogen. De var förmodligen inne på tio minuter igen och då med släkten med sig för det blev aldrig färre möss i buren... Usch!Så bur i köket var effektivt, men mata dem för guds skull inte och gå LÅNGT bort och släpp ut dem!!!
    Man kan släppa ut dom hos grannens katt eller stoppa ner buren i en hink med vatten först t ex. Då blir det ännu effektivare.....
  • Kjell2
    Freiya skrev 2009-12-16 15:49:18 följande:
    smart som nån skrev med hönsnät och stålull där de kommer in! vi har provat enris och det funkade inte!
    Hönsnät funkar inte. Måste vara mer finmaskigt, max en millimeter eller två, och av metall.

Stålull är perfekt att pressa in i springor.
Svar på tråden Möss i huset!