Inlägg från: lovely 2B a mum |Visa alla inlägg
  • lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • lovely 2B a mum

Metoden går ut på att man drar barnet i vagnen alternativt lägger i sängen och klappar det i baken (enligt en speciell teknik som AW utarbetat) samtidigt som man säger en ramsa. Tanken är att ramsan skall fungera som en betingad reflex så att barnet vet att det skall sova när det hör den, utan att gråta.

Man börjar med att köra på med ramsan och klappandet/gungandet oavsett hur mycket barnet skriker. De som tror på metoden säger att barnen tystnar snabbt, det stämmer inte.

När barnet väl har tystnat kan det hända att det vaknar efter en halvtimme igen, då får man börja om igen. De första tre nätterna får man räkna med att man inte får sova särskilt mycket, om alls.

Man skall heller inte ge barnet någon mat under natten utan gunga/klappa till sömns.

Man skall trappa ner sitt gungande/klappande under dessa tre dagar så att man på den tredje dagen endast behöver säga ramsan för att barnet skall somna om.

De flesta brukar få någon slags framgång så långt, barnet är väl helt utmattat efter tre dagars skrikande. Efter ett par dagars lugn börjar barnet skrika igen något som man i metoden kallar återfall eller nåt liknande. Då är det bara att köra på och överrösta barnets skrik med ramsa och gungande som hela tiden måste trappas ner.

Min son skrek i två timmar, och vägrade tystna hur mycket jag än sa ramsan, klappade och gungade. När jag frågade hur länge man skall låta barnet skrika fick jag inget riktigt svar annat än att jag skulle läsa på och sluta gnälla. samt att de inte trodde att en förälder skulle låta sitt barn skrika i två timmar. Ni kan ju förstå hur jag kände mig då, riktigt usel förälder.

Min erfarenhet är att alla barn är olika och att den bästa metoden är den som föräldern själv utarbetar utifrån barnets behov och vad föräldern orkar. Man kan inte ha strikta regler för så små barn, man måste se till situationen och vad som har hänt under dagen. Hur barnet äter och sover under dagen påverkar sömnen på natten, likaså vilka upplevelser barnet har haft under dagen.

Nu fungerar läggning och sömn för det mesta. Om han inte vill somna tar vi upp honom och försöker igen en stund senare. Han vaknar till på nätterna när det har skett något speciellt på dagen, eftersom vi vet att det kan hända så är det ingen stor grej utan vi tar upp honom och låter honom somna om i vår säng innan vi bär tillbaka honom.

• lovely 2B a mum

Heaton, som jag skrev tidigare så funkar säkert den här metoden för vissa men det jag vänder mig emot är att Anna och de som tror på kuren hävdar att det funkar för alla, vilket inte stämmer. Jag förstår att de som det har funkat för är frälsta och tycker AW är ett geni, men det funkar inte för alla, det måste man vara medveten om när man ger sig in i det här.

Jag varnar för den hets man utsätts för när man läser boken eller går in på forumet och ber om hjälp. Om metoden funkar tycker man säkert att det är ett stöd men om man ifrågasätter och tvivlar blir det mer piska än stöd.

För när man går in på forumet för att söka stöd så blir det väldigt sektlikt. Alla upprepar att det funkar för alla och ve den som vågar ifrågasätta. De som vågade ifrågasätta kuren blev snabbt överkörda av de andra som höjde kuren och AW till skyarna. Som förälder tänker man- det är mig det är fel på och fortsätter buffa medans barnet skriker för full hals.

Man går in så stenhårt för att få det att funka att man slutar lyssna på sin inre röst och barnets behov. Speciellt när man blir påhejad att hålla ut och att det bara är att låta barnet skrika tills det tystnar.

Jag frågade flera gånger på forumet hur länge man skall låta barnet skrika och uttryckte min förtvivlan. De svar jag fick var ungefär fortsätt buffa, gör solfjädern, ha tålamod och det här forumet är inget klagoforum. Jag hade varit mera hjälpt av om någon hade sagt låt inte barnet skrika mer än 20 minuter, men ingen ville ange någon gräns för hur länge barnet skulle skrika.

Det jag vill säga är att det är en väldigt komplicerad teknik som inte fungerar på alla, oavsett vad AW och alla på forumet säger. Jag mådde väldigt dåligt av det här dels för att jag lät mig dras med i något som kändes otäckt och dels för att jag utsatte min son för detta vilket jag har väldigt dåligt samvete för.

• lovely 2B a mum

JoE

Först en stor SUCK!

Självklart följde jag kuren som AW beskrev den i sin bok, som jag skrev tidigare var jag även inne på forumet och samlade fakta innan jag började.

Jag försökte beskriva metoden utan att gå igenom den i detalj, jag tror att det blir tråkigt att läsa om man är för detaljerad.

Vem har sagt att man skall skylla på barnen? Förstår inte ditt resonemang, varför måste man skylla på någon överhuvudtaget? Funkar det inte så funkar det inte.

Angående att skuldbelägga föräldrar så ställs det väldigt höga krav på föräldrar idag, framförallt kvinnor. Man skall jobba, vara förälder, sköta hemmet, ha ett socialt liv m.m. Många har ständigt dåligt samvete för att de känner att de inte räcker till. Man behöver inte ytterligare sten på börda av någon som talar om att man är en dålig förälder. Jag är säker på att alla föräldrar gör sitt bästa.

Om man läser AW bok så får man känslan att man är en dålig förälder om man inte lyckas uppfostra sitt barn enligt hennes principer och metoder. Hon uttrycker sig på ett så tvärsäkert sätt att det för osäkra föräldrar kan verka som att det är DET ENDA RÄTTA SÄTTET och alla vet att det finns inte bara ett sätt.

Jag har som sagt läst AWs bok och jag tycker att dina ord ekar lite av AWs retorik.

Och så slutligen, jag har inget emot personen AW, jag känner henne inte, men det jag har vänt mig emot är vissa av hennes metoder.

• lovely 2B a mum

JOE

Självklart har man själv ansvar för vad man läser och hur man tolkar det man läser. Det är just vad den här tråden handlar om, att läsa AW bok med kritiska ögon och att inte glömma bort att tänka själv.

Jag anser inte att SHN ger utrymme för att tänka själv eftersom man som du själv skriver, måste följa kuren väldigt noga och inte får göra minsta avvikelse.

Antingen följer man kuren till punkt och pricka, oavsett hur länge barnet skriker, och kanske lyckas så småningom eller så tänker man själv och gör något förbjudet som tröstar barnet och då har man brutit mot REGLERNA och är därmed en misslyckad och svag förälder som inte har barnets bästa för ögonen.

Läs gärna mina tidigare inlägg så kanske mitt resonemang klarnar.

• lovely 2B a mum

Tänker inte svara på några fler påhopp om hur "duktikg" jag har varit på att läsa på eller om jag har förstått vad det går ut på.

Jag tror att jag har fått fram det jag ville säga, nämligen Varning för sova-hela natten-kuren.

• lovely 2B a mum

JOE
    Vad är så felaktigt med mitt sätt att varna för metoden?
    Vem har sagt att jag inte var påläst.
    Vem har sagt att jag inte trodde på metoden.

Jag förstår att det är svårt för dig och andra "frälsta" att se att alla inte gillar metoden, det är jobbigt när någon kritiserar något man tror på, de kan ju ha rätt.

Jag varnar för metoden, du och dina "kompisar" tycker att den är bra, se där två olika synsätt, det är ok att tycka annorlunda. Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar, jag tycker ändå inte om metoden av orsaker jag har redogjort för tidigare och jag tycker att det är viktigt att varna för den utifrån MINA erfarenheter.

Angående om vargen kommer eller "bara arg"

Om barnet gråter för att det är argt så kvarstår faktum, barnet gråter. Jag tror inte att det är bra att låta barn gråta i onödan oavsett orsak. Och kom inte med snack om svaga/ansvarslösa föräldrar som inte vet vad som är bäst för barnet/inte tar sitt ansvar.

Pratade med en kvinna som har fött 8 barn, hennes filosofi går tvärt emot AW i många avseenden, och det är inget fel på hennes barn. Hon anser att man inte skall låta barn gråta om man kan förhinddra det, vare sig det är argt eller ledset. Man låter barnet sova så länge det behöver, man väcker INTE barnet och viktigast hon har låtit alla sina barn sova i sängen så länge de har behövt det, d.v.s det har varit olika för vart och ett av de 8 barnen.

Se där ytterligare en variant som är rätt för vissa och mindre rätt för andra.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren