• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • Henrik28

En liten sammanfattning vad det går ut på kanske?
    Jag har nämligen aldrig hört talas om detta.

• Maria32

Vet inte heller vad det är... Berätta!!!

• Flamingo

Åh vad skönt att höra någon som uttrycker en varning, jag har tyckt att metoden låter lite läskig. Vi har inte haft några problem med våra barn så vi har inte behövt tänka på olika sömnmetoder utan ser nattningen som något mysigt då vi gosar en stund, läser saga, sjunger, dansar och vad som nu kan behövas utan att lägga för mycket tid på det - men vi har då inte behövt anstränga oss mycket med något av barnen egentligen...

• Justess

www.annawahlgren.com/sova/index.htm

Här finns lite mer att läsa om metoden.

Vet inte vad jag tycker själv om den. Man måste nog utgå från varje unik situation och familj. Det som passar den ena passar kanske inte alls den andra. Men som TS skriver kan det vara bra att läsa på OCH reflektera över metoden innan man beslutar sig för att testa.

• Pärlan81

Jag är så glad att jag inte nappat på några metoder förutom min egna. Att han är svårsövd gör mig inget längre, han sover sina timmar han ska sova på natten och det räcker. JAg vaggar han gärna eller ligger jämte honom. Jättegosigt.
    Mitt hjärta brister när han skriker, gråter. Näpp inga metoder här inte.

• Henrik28

Det lilla jag läste lät ju inte klokt! Nej, håller med ovanstående.

• kultingen

Jag har kört min egen metod å den har funkat bra!!

• Maiya

jag tror på att följa sitt hjärta och inre instinkt när det gäller sin bebis.

• Lilith74

Vadå på mage??? Jag har aldrig kollat AW:s sida förr men rekommenderar hon att barn ska sova på mage???

• Melly

lovely 2B a mum jag håller med dig. Jag tycker att Anna Wahlgren verkar lite konstig och det är jobbigt att hon liksom drar alla bebisar över en kam och säger att ett sätt funkar för precis ALLA! Och jag har oxå läst inne på hennes hemsida och forumen där och visst är det lite sekt över det. Känns som att man måste tycka lika och att hennes metod är helt fantastiskt.

Sen så tycker jag att hon skuldbelägger föräldrarna för om inte hennes metod funkar så är det alltid föräldrarna som får höra att dom har gjort fel.

Helt ärligt så tycker jag att hennes metod verkar så gammaldags på nåt sätt. Det där att bebisarna ska äta och sova på schema liksom...sånt höll dom ju på med för 40 år sen...

Nä jag tror på att ge sin bebis en massa närhet och kärlek och låta den äta när den är hungrig och inte styra för mycket.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren