Varning för sova hela natten kuren
Vadå på mage??? Jag har aldrig kollat AW:s sida förr men rekommenderar hon att barn ska sova på mage???
Vadå på mage??? Jag har aldrig kollat AW:s sida förr men rekommenderar hon att barn ska sova på mage???
Ja, det här med att sova på mage (har kollat lite nu på AW:s sida, är halvt chockad av att hon rekommenderar det!). Jag skulle inte våga lita så till den grad på ett alarm att jag lät min nyfödda sova på mage - den enskilt största orsaken till PSD i ALL forskning. (Till och med större risk att låta barn sova på mage än att röka i deras närhet!)
Sedan folk som säger: "Mitt barn sover inte på rygg" - utan att vara expert så måste jag ändå säga att det är klart att de sover på rygg - så småningom somnar de ju alltid - och om de inte kan vända sig själva så sover de ju på rygg! De kanske somnar _snabbare_ på mage. Men det är väl en annan sak. Jag tycker att det verkar vanvettigt av AW att rekommendera det! Och larm - vem vågar lita på dem till 100%?
Maria79: Ja det stämmer att det ändras sig ofta. 1991 var rekommendationen att alla barn skulle sova på mage, det var det år när 344 barn i Storbritannien dog i PSD. Sedan 1991 har rekommendationerna varit att de ska ligga på rygg, eller allra helst på sidan, men måste hejdas från att rulla över på mage. Därför rekommenderar man ryggläge eftersom det finns risk att de hamnar på mage om de ligger på sida.