• Melly

Varning för sova hela natten kuren

lovely 2B a mum jag håller med dig. Jag tycker att Anna Wahlgren verkar lite konstig och det är jobbigt att hon liksom drar alla bebisar över en kam och säger att ett sätt funkar för precis ALLA! Och jag har oxå läst inne på hennes hemsida och forumen där och visst är det lite sekt över det. Känns som att man måste tycka lika och att hennes metod är helt fantastiskt.

Sen så tycker jag att hon skuldbelägger föräldrarna för om inte hennes metod funkar så är det alltid föräldrarna som får höra att dom har gjort fel.

Helt ärligt så tycker jag att hennes metod verkar så gammaldags på nåt sätt. Det där att bebisarna ska äta och sova på schema liksom...sånt höll dom ju på med för 40 år sen...

Nä jag tror på att ge sin bebis en massa närhet och kärlek och låta den äta när den är hungrig och inte styra för mycket.

• Melly

Lilith74 ja Anna Wahlgren rekomenderar att man ska lägga dom på mage redan när dom är nyfödda. Hon har fått mycket kritik för detta av läkare bl a så var det en artikel i Läkartidningen där det stod att hennes råd var ovetenskapliga.

• Melly

Heaton det där med sekt kommer från hennes hemsida och forumen som finns där. Dom verkar vara så att alla ska tycka precis lika och alla ska tycka att Anna är såååå bra och det finns inget annat sätt än hennes metod och den passar på precis ALLA barn. Jag får känslan av likriktning att alla måste tycka samma. Om det är nån som har provat metoden och så funkade den inte då får den till svar att dom inte hade läst på tillräckligt bra eller att dom hade fel attityd. Och om dom skriver att den ändå inte funkar fast dom hade läst på ch gjort precis rätt ja då får dom oftast inget svar alls för då tystas det liksom bort.

• Melly

Min kompis provade också den metoden men den funkade inte för deras dotter bara skrek. Min kompis skrev till Anna Wahlgrens forum men fick bara som svar att hon skulle fortsätta och att hennes dotter skrek skulle dom inte bry sig om för det var inte skrik utan frågor. Anna wahlgren säger att skriket är att barnet frågar om det är okej att ligga i sängen och då ska föräldrarna buffa och ramsa för då ska barnet lära sig att det är okej. Dom skulle inte ta upp henne på några villkor utan dom skulle gå ut i köket och slamra med kastrullerna så att deras bebis skulle förstå att dom inte hade tid med henne.

Men min kompis dotter skrek och skrek och ju mera dom buffade och ramsade desto mera skrek hon och till slut gav dom upp för det kändes så fel att hon skulle skrika så mycket.

• Melly

Maiya nu vet jag inte vad du pratar om men det handlar väl inte om Annas sömnmetod? Utan såna rykten tycker jag mest känns som taskigt skvaller faktiskt. Jag har oxå läst att hon hade ett barn som dog och det måste ju ha varit sååå hemskt för henne och det tycker jag synd om henne för att hon fick uppleva.

• Melly

mariemamma jag vill bara säga att dom föräldrar som har bett Anna Wahlgren om hjälp med sina bebisar utgör inget statistiskt säkerställt urval. Och Anna Wahlgren har inte hweller haft någon forskningsmetodik.

För att det ska räknas som vetenskaplig forskning så ska man ha ett stort antal bebisar som valts ut helt slumpvis och så ska man räkna bort en massa faktorer som t ex föräldrarnas inställning och förväntningar. Och så ska resultatet utvärderas vetenskapligt oxå enligt vissa bestämda kriterier.

Det Anna Wahlgren har gjort är inte forskning utan hon har bara en egen metod som hon har httat på själv och den har inte alls utvärderats vetenskapligt.

• Melly

Lotta Sthlm det kanske är för att dom som tror på Anna Wahlgrens metod låter lite frälsta faktiskt. Dom hyllar henne ofta nåt enormt och säger sånt som att hon har räddat deras liv. Och så är det ju det att man inte får lov att kritisera metoden. Så fort nån säger att de har provat men att metoden inte funkade så får de till svar att "ja men då gjorde ni fel" eller att "då hade ni inte rätta attityden" eller "då har ni inte läst på tillräckligt".

Det låter hela tiden som att Anna Wahlgrens metod är helt ofelbar och passar på precis ALLA bebisar och dom föräldrar som inte tycker att den funkar dom är det fel på.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren