lovely:
Kanske läste du inte hela mitt inlägg? Jag började med att skriva "Du har all rätt i världen att inte gilla den här metoden". Därför förstår jag dig inte när du skriver "Jag förstår att det är svårt för dig och andra "frälsta" att se att alla inte gillar metoden".
Som jag skrev har jag full förståelse för det, alla kan inte gilla alla sätt, det är väl ganska självklart?! Men som Lotta sthlm påpekade så är det skillnad på att inte gilla/tro på en metod och varna alla andra för den, eller? Det är ju därför jag och flera andra ställer oss frågande till din tråd, för att vi känner att du beskriver metoden på ett sätt som vi inte känner igen. (Man kan jämföra det med om jag skulle gå ut här och varna alla för en viss bilbarnstol bara för att jag själv monterade den felaktigt och den därför inte fungerade....) Du skriver ju själv att "det är ok att tycka annorlunda", och det är ju precis vad jag gör - jag tycker annorlunda än du!
Vad gäller att vara "frälst" så får du väl tycka att jag verkar vara det om du vill. Förstår inte det negativa i att ha hittat något som man tror på och som funkar för en.....
Melly:
Jag förstår inte vad som är så provocerande med att säga att man har misslyckats med metoden.... Om någon försöker använda sig av SHN och barnet inte sover hela natten efter ett tag, ja då har man väl inte lyckats, eller? Om man använder sig at 5mm och barnet inte sover, då har man väl inte lyckats, eller? För mig betyder det inte att man är en dålig förälder, utan att denna metod kanske inte passade en till 100%. Och då ska man väl inte använda den? Jag hade tänkt samsova med mitt barn, men det funkade inte för oss, både jag och min man tyckte att det var jobbigt och blev oroliga av att ha lilla bebben mellan oss. Hon fick sova i spjälsängen istället och det var alla nöjda med. Bara för att jag hade TÄNKT samsova, men inte lyckades, så känner inte jag att jag är en dålig förälder för det.
Sen ÄR det så, vilket sagts tidigare, att just denna metod (SHN) VERKLIGEN inte är en metod man kan testa. TS verkar ha varit påläst, men många som skriver här säger att de minsann "provat" SHN och det funkade minsann inte. Bara det att man skriver att man "testat" eller "provat" metoden motsäger allt som metoden står för! Man KAN INTE testa SHN, man måste genomföra den!