• Anonym (klassresa?)

Hur byter jag samhällsklass?

Jag är uppväxt i arbetarklass och har ett sådant umgäne. De flesta av mina vänner är lågutbildade eller arbetslösa. Jag bor i en trist förort.
    Jag skulle gärna vilja leva ett "finare" liv. Hur gör man egentligen? Jag pluggar nu så förhoppningsvis får jag ett bra jobb sen men hur lär jag känna folk i medel och överklassen?

Någon som har gjort en klassresa?

Innan nån börjar hacka på mig så kan jag säga att jag trivs inte här där jag bor och med umgänget. Hur de uppfostrar sina barn, svordomar hela tiden, bitterhet och allt. Vill min dotter ska få en annan uppväxt.

• Svar på tråden Hur byter jag samhällsklass?
  • Anonym (Isa)

Själv har jag nio års akademiska studier bakom mig och känner mig ff som en (nöjd) arbetartjej. Tror inte att det handlar så mycket om vad man har för arbete som vad man har för värderingar. Visst ger ett välavlönat arbete dig chansen till att uppgradera ditt boende och bosätta dig i ett "bättre" område. Men att skaffa sig vänner enkom ur perspektivet att de tillhör en högre samhällsklass tror jag inte är en vidare smart väg att vandra.

• Anonym (1)

Ett bra sätt är ju att studera (vilket du ju också gör). Det gör ju både att du kan skaffa dig ett jobb som ger bra betalt och att du kan träffa andra människor.

• Anonym

Jag kan nog inte svara då jag tillhör medelklass själv men att plugga är ju ett vettigt steg..och sen att flytta kanske? Vad pluggar du?
    Detta kanske inte var ett vettigt svar..

• Anonym

Egentligen har jag inget bra tips, men vill bara säga att jag tycker dina ambitioner är jättebra! Absolut inget personligt mot de personer som tillhör lägsta samhällsklassen, utan för ditt eget allra bästa. I samhällsklass tre är man sjukare, mer kriminell, mår sämre osv så jag tycker verkligen inte du måste ursäkta dig. Ingen VILL egentligen leva så som du beskriver, tror jag.