• Anonym (klassresa?)

Hur byter jag samhällsklass?

Jag är uppväxt i arbetarklass och har ett sådant umgäne. De flesta av mina vänner är lågutbildade eller arbetslösa. Jag bor i en trist förort.
    Jag skulle gärna vilja leva ett "finare" liv. Hur gör man egentligen? Jag pluggar nu så förhoppningsvis får jag ett bra jobb sen men hur lär jag känna folk i medel och överklassen?

Någon som har gjort en klassresa?

Innan nån börjar hacka på mig så kan jag säga att jag trivs inte här där jag bor och med umgänget. Hur de uppfostrar sina barn, svordomar hela tiden, bitterhet och allt. Vill min dotter ska få en annan uppväxt.

• Svar på tråden Hur byter jag samhällsklass?
  • Anonym (Isa)

Själv har jag nio års akademiska studier bakom mig och känner mig ff som en (nöjd) arbetartjej. Tror inte att det handlar så mycket om vad man har för arbete som vad man har för värderingar. Visst ger ett välavlönat arbete dig chansen till att uppgradera ditt boende och bosätta dig i ett "bättre" område. Men att skaffa sig vänner enkom ur perspektivet att de tillhör en högre samhällsklass tror jag inte är en vidare smart väg att vandra.

• Anonym (1)

Ett bra sätt är ju att studera (vilket du ju också gör). Det gör ju både att du kan skaffa dig ett jobb som ger bra betalt och att du kan träffa andra människor.

• Anonym

Jag kan nog inte svara då jag tillhör medelklass själv men att plugga är ju ett vettigt steg..och sen att flytta kanske? Vad pluggar du?
    Detta kanske inte var ett vettigt svar..

• Anonym

Egentligen har jag inget bra tips, men vill bara säga att jag tycker dina ambitioner är jättebra! Absolut inget personligt mot de personer som tillhör lägsta samhällsklassen, utan för ditt eget allra bästa. I samhällsklass tre är man sjukare, mer kriminell, mår sämre osv så jag tycker verkligen inte du måste ursäkta dig. Ingen VILL egentligen leva så som du beskriver, tror jag.

Hur ser din familjesituation ut, sambo? Ålder på barn? Vad studerar du till? Det kommer nog att ta tid att klättra, eller byta livsstil kanske man ska säga. Utbilda dig, träffa nya arbetskamrater, flytta till ett "lugnare, familjärare" ställe.

Lycka till!

/ lycklig svensson

• Anonym (svensson)

Kan tillägga att jag inte tycker att samhällsklass enbart handlar om pengar och hur man bor. Det är precis så som TS beskriver ocskå, språk, inställningen till livet och samhället, hälsa m.m.

• Anonym

Anonym (svensson) skrev 2009-12-16 11:12:07 följande:

Kan tillägga att jag inte tycker att samhällsklass enbart handlar om pengar och hur man bor. Det är precis så som TS beskriver ocskå, språk, inställningen till livet och samhället, hälsa m.m.
    håller verkligen med dig.
  • Anonym (klassresa?)

Jag studerar till lärare nu och hoppas det blir en bra början. Jag har sambo som pluggar till civilingenjör och en dotter på 1 år. Jag har träffat några trevliga i skolan.

Det jag märker är att de som har en mer akademisk bakgrund har ofta en annan syn på livet och hälsa. Våra barndomsvänner som vi har här runt oss är så negativa, bittra, överviktiga m.m. Vi är de ända som pluggar på högskolan och blir nästan hånade för det. Vi trivs inte helt enkelt men samtidigt är det ju härifrån vi kommer så kanske man delvis alltid är kvar i sin arbetarklass.

• Anonym

Anonym (svensson) skrev 2009-12-16 11:12:07 följande:

Håller verkligen med.

Det skrivs mycket om white trash här inne och folk hävdar att det inte existerar något sådant fenomen. Jag hävdar att det absolut finns.
  • Anonym (Isa)

Anonym (klassresa?) skrev 2009-12-16 11:15:58 följande:

Jag studerar till lärare nu och hoppas det blir en bra början. Jag har sambo som pluggar till civilingenjör och en dotter på 1 år. Jag har träffat några trevliga i skolan.Det jag märker är att de som har en mer akademisk bakgrund har ofta en annan syn på livet och hälsa. Våra barndomsvänner som vi har här runt oss är så negativa, bittra, överviktiga m.m. Vi är de ända som pluggar på högskolan och blir nästan hånade för det. Vi trivs inte helt enkelt men samtidigt är det ju härifrån vi kommer så kanske man delvis alltid är kvar i sin arbetarklass.
    Då är ni ju "på väg"! Bit ihop och lyssna inte på era gamla vänner. Ofta grundar sig det "hånet" i avundsjuka. Umgås mer med era klasskamrater. Universitetsstudier är en god grogrund för livslånga vänskaper!
    Jag ber om ursäkt om mitt första inlägg lät lite negativt. Det var inte min mening.

Jag själv flyttade från "bonnbyn" jag kom ifrån till en storstad där jag studerade och träffade mannen i mitt liv (även han lärare fö). Ingen av oss umgås så mycket med våra barndomsvänner längre. Och jag kan känna att även jag känner mig som en "överutbildad utböling" när jag är på besök i min hemby.
  • Yang

Tror att jag är klasslös... eller nå't. Har ingen aning om var jag hör hemma om man vill sätta in mig i en samhällsklass. Vet inte var jag ska stoppa in mina vänner heller. De är allt från kassörskor till mycket högutbildade med dubbelexamen eller doktorstitlar. Jag umgås med människor jag gillar och lever det liv jag trivs med. Mitt råd till dig skulle vara att skaffa dig det liv du vill ha och vänner som du trivs med. Men strunta i klasstillhörighet och prestige. Sträva efter ett bra boende och ett bra liv för dig och din familj.

Lycka till med livet!

Svar på tråden Hur byter jag samhällsklass?