• Anonym (klassresa?)

Hur byter jag samhällsklass?

Jag är uppväxt i arbetarklass och har ett sådant umgäne. De flesta av mina vänner är lågutbildade eller arbetslösa. Jag bor i en trist förort.
    Jag skulle gärna vilja leva ett "finare" liv. Hur gör man egentligen? Jag pluggar nu så förhoppningsvis får jag ett bra jobb sen men hur lär jag känna folk i medel och överklassen?

Någon som har gjort en klassresa?

Innan nån börjar hacka på mig så kan jag säga att jag trivs inte här där jag bor och med umgänget. Hur de uppfostrar sina barn, svordomar hela tiden, bitterhet och allt. Vill min dotter ska få en annan uppväxt.

• Svar på tråden Hur byter jag samhällsklass?
  • Anonym

Som jag skrattade! Det va till att generalisera lite väl mycket, men fasen va roligt inlägg!

• Anonym (Fundersam)
    Kommer själv från en akademisk medelklassfamilj sen flera generationer. Fullt med civilingenjörer, ekonomer, ämnseslärare och läkare.En sak, förutom hur man skålar, som jag fick lära mig under hel min uppväxt var att alla männsikor är lika mycket värda. Det fanns inte en tillstymelse att se ner på arbetarklassen. Ja, de hade andra värderingar, åsikter, traditioner mm, men var minst lika mycket värda som vi. /Kjell
    Just därför fattar ja inte alls varför de är så viktigt för många att "byta" klass. Jag menar precis det att alla männinskor är lika mycke värda, och då spelar de ju liksom ingen roll. För mej är de viktigaste i livet, min familj å min personliga inre lycka. Tycker att de råder mycket fördommar här om både arbetar och medelklass. Om man är en genuin och ärlig människa med goda och sunda avsikter i livet, vad spelar de då för roll hur man tex pratar el vad man tjänar osv?? Ivilket syfte är då en klassresa befogad?
  • SaraMaria

Några tips....

1. Intressera dig för mat, köp inte halvfabrikat (om det inte är delikatesser från saluhall.

2. Läs DN och lyssna på morgonprogram i p1 istället för att se nyheter på tv.