Inlägg från: Pernilla3 |Visa alla inlägg
  • Pernilla3

Smaklös inredning?

Tycker det är rätt lustigt att många sitter och räknar upp saker som de tycker är fult och att just opersonligt verkar vara ett populärt, återkommande ord. det är opersonligt med panelgardiner, malmbyrå från ikea, möbler från ikea och svart/vita hem a la styleroom. Men om man gillar den stilen då? Ska man för att räknas personlig anta en helt annan stil? So what om det säljs många ikea-saker tex och många har en malm-byrå exempelvis, eller är det så viktigt att vara orginell?
    Om man inreder med sånt man själv gillar och tycker är snyggt oavsett om det är ikeamöbler, panelgardiner eller blanda gammalt med nytt så är det väl ändå personligt? Om man nu gillar och trivs med inredningstidningsstilen så är det väl ens personliga stil?

Opersonligt blir det väl först när man inreder för att andra ska acceptera och tycka om det istället för en själv?

Själv gillar jag inte när man blandar stilar och har för mkt plåtter och det är saker överallt. Jag gillar inte vitt överallt och jag gillar fondtapet :) av den enkla anledningen att det händer lite utan att ta över. Jag gillar enkelhet och gärna svart/vitt med accentfärger, ganska kalt och rent för jag blir stressad och tycker det är stökigt annars. har inte så många tavlor gillar mer fotografier att pryda väggarna med främst på barnen då:)

Men om jag ska svara exakt på ts om vad som är smaklös inredning så blir mitt svar när man har massor av olika saker och inget riktigt hänger ihop med det andra.

• Pernilla3
    Stackhouse skrev 2009-12-18 09:40:56 följande:
    Jag vet hur det ser ut om man INTE har en "röd tråd"... Vi hade så förut när vi höll på och flyttade runt, tror vi bodde på fem ställen på ett år och hade en massa olika stilar och möbler och material ihopplockat som vi lånat/fått av folk. Vi flyttde från en etta till en femma till en trea osv... Kändes inte så kul och jag är så glad att vi hittat VÅRT hus nu så man slipper ha en massa möbler man inte gillar eg bara för att det inte ska va tomt
    Min svärmor sa såhär när vi köpt vårt hus som är nästan dubbelt så stort som vi bor nu. Köp nu inga nya möbler det är onödigt, vi har ju en del i garaget som ni kan ta av först. Ryser fortfarande vid tanken..
  • Pernilla3

Mina föräldrar har ett hem där de valt saker de tycker är fint, men som inte hänger ihop med varndra. de har vanliga gamla tavlor, konstiga prydnadssaker (som hängt med i alla år) samtidigt som de har canvastavlor (de utan ram så att säga) med ex buddha på (för att den var så fin) och Rolf Lidberg troll som mamma samlar på. Det är ju visserligen deras egna stil och den kännetecknas ju av allt möjligt som de tycker är fint, men för mig som inte delar deras åsikt om vad som är fint blir det mer rörigt och att det inte hänger ihop alls med varandra.

• Pernilla3

Me o Mike skrev 2009-12-18 11:47:52 följande:

Fast du skriver ju helt galet nu!! Du skriver att dom som har så har ingen egen smak!! Hur kan du säga så?? Det är ju DERAS smak!! Dom gillar den enkla, rena stilen!!
    Ja precis. Håller med dig.
  • Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 13:52:20 följande:
    Me o Mike skrev 2009-12-18 11:47:52 följande: Och de bara "råkar" gilla precis det som är populärt och som alla andra har? Att ha precis som alla andra tyder på brist på smak. Då följer man inte sin egen smak utan vad som andra säger är snyggt. Även om man inbillar sig att man själv har det som en personlig smak. Alltså: dessa människor kommer om 5 år ha en helt annan stil hemma. För då har inredningsmodet ändrat sig, och tydligen även deras smak. Så konstigt!
    Ja men då kan man ju säga det om mkt då, som tex shabby chic och new england och allmänt lantligt som är så inne nu. Det gäller ju inte enbart den avskalade stilen.
    Dessutom så köper man inredningar så är det inte mkt svart/vitt och ek i dem. Och ja jag har letat lite inspiration eftersom jag gillar den stilen (fast inte eken då) men hittar mest om lantligt, shabby chic och new england.
  • Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 14:20:15 följande:
    Ja, det gäller också andra rent utarmade stilar. Men där tycker jag skillnaden är att de flesta i alla fall försöker vara personliga, man "fixar till" sina möbler efter egen smak och så. Istället för att köra på limegrön/lila accentfärg och sen tycka att man är superpersonlig. Men ja, alla som köper en stil rakt av och kör den in absurdum har rätt så stor brist på smak. Sen tycker jag att den avskalade, gråa, är värst av alla - där kan man ju inte ens få in lite personlighet i pyntet, för det finns inget.
    Men vad definierar du som personligt då? Jag menar om man har den gråa avskalade stilen. vad tycker du skulle få den mer personlig då? (vill bara vara med på hur du menar)
  • Pernilla3
    Bonanza skrev 2009-12-18 14:28:05 följande:
    Tja du, det är ju svårt att svara på såhär på rak arm. Men kanske om man blandade lite? Jag tror att väldigt få inte har några speciella möbler som man ärvt/haft länge, eller någon prydnadssak som skulle passa bra eller en speciell radio som bara man själv har? Var gör man av de saker man hade innan man gjorde en vända på Mio (eller Jysk?) och köpte allt som passar in i stilen?
    ja men då blir det ju kanske inte personligt för en själv, då ska man lägga till blandade saker för att det ska uppfattas som personligt av andra. Och vad blir det då? Jo opersonligt för en själv.

Själv har jag faktiskt inga ärvda saker, gillar inte prydnadssaker (har inte förstått tjusningen med det). Gillar själv svart,vitt grått i stora delar kommer ha det i vardagsrum/matrum/kök i nya huset. På övervåningen kommer jag dock ha beige/rött. Mycket familjefoton (dock inte svartvitt..har inte sett tjusningen med det än heller) Hur som helst jag själv gillar avskalat och rena linjer, men går ju kanske inte fullt ut med det, men som grund iaf.
  • Pernilla3
    Pallas skrev 2009-12-18 14:49:32 följande:
    [citat]
    Vi har alltså: Kök: * Furuköksluckor * 70-tals-korkmatta i köket * Björkbord med raka linjer Vardagsrum: * En oxblodsröd fejkskinnsoffa * En grå skinnsoffa * En upphittad "orientalisk" matta i vinrött * Ett skrivbord i björkfaner (silverben) * Ett skrivbord i eklaminat (bruna ben) * Två soffbord, LACK björk, minsta varianten * Hallonröda gardinlängder * Ett "sideboard" bestående av två banankartonger och en furubräda ovanpå * Två svarta, vräkiga 70-talsfåtöljer med skinndetaljer * En vit plåtkamin med mässingsluckor * Vit strukturtapet Ja, osv osv osv. Ni fattar själva?
    [/cita

Oj jag skulle nog få en allergisk reaktion om jag kom till dig :)
  • Pernilla3

äsch försökte göra en smiley men lär ju mig aldrig hur man gör.

• Pernilla3
    Pallas skrev 2009-12-18 15:37:16 följande:
    Jag glömde, vi har också brunbetsade ekstolar (med skinnsits) i köket till björkbordet, samt tre björklaminatstolar med svarta stålben. Fy fan, kan ingen komma och rädda mig?
    Nej men det är ju en personlig stil, lite blandat, lite gammal och lite påhittat= orginellt som ingen annan har
  • Pernilla3
    Milkina cerka skrev 2009-12-18 15:29:51 följande:
    : - ) fast utan mellanslag..
    Tack så mkt!
  • Pernilla3
    Pallas skrev 2009-12-18 15:47:57 följande:
    Winnertaco: Nä, allt funkar för vår livssituation och livsstil, det är huvudsaken, tycker vi. Men visst vore det kul att kunna komma hem och känna - åååååh vad FINT det är här!
    Vi har faktiskt ett ekbord och jag tycker inte att det passar in med resten av huset (finns inget annat ek) men jag kikade på vita bord och vi såg att redan i affären var det fula märken. Kändes onödigt att byta då för med våra tre småttingar så bankas och slås och ritas det för fullt och då är ekbordet riktigt bra för det syns inte lika väl. Så praktiskt måste du ju faktiskt vara också och funka i livssituationen.
  • Pernilla3
    liv10 skrev 2009-12-18 19:07:01 följande:
    men när man talar om opersonliga hem så nämner man ju istort sett alla hem som följer det som just nu är modernt- tex shabby chic, lantligt, avskalat etc. samtidigt är det kanske dessa människor som lagt ned mest tid och tanke bakom varje detalj i hemmet för att den skall passa in just där. de har lusläst inredningsmagasin och styleroom och försökt hitta det som själva gillar. jag kan tycka att det är tråkigt att komma hem till folk där allt är nytt, allt är köpt för att matcha.... och man vet inte vem man kommer till då inredningen lika gärna kan tillhöra Berit 56år eller Maria 20år.... opersonligt är däremot de hem där man skiter i inredningen. där man köpt möbler som är billiga och sen får de stå där år efter år..... när vi var p visning av detta hus som vi äger nu var det ett högst opersonligt hus! inga gardiner, inga blommor, knappt någon belysning, i sovrummen var dt en säng och en jyskbokhylla- inget mer. I köket ett köksbord och stolar- inga gardiner, inga tavlor, ingenting! kändes så tomt och sorgligt och opersonligt. DET är opersonligt. svart-vita hem som det kryllar av är ibland lite tråkiga för att de ser ut som så många andra hem- men det är ju fortfarande personligt eftersom det mest troligt är mycket tanke bakom.
    Bra skrivet!!
Svar på tråden Smaklös inredning?